De pagina wordt geladen...
De eindgebruiker/klant is niet meer het alleenrecht van de retailer. Een fabrikant kan dankzij internettechnologie nu ook rechtstreeks aan de klant verkopen, en soms kan dat zelfszonder een netwerk van fysieke winkels te openen. Dat gebeurt dan ook steeds meer. Tijdens het relatiecongres ging Roos Moggré in gesprek met Ferdi Ertekin, commercieel directeur van Gazelle, en Rob van Oosterhout, Gazelle dealer. De samenwerking tussen fabrikant Gazelle en de dealers is in vijf jaar tijd erg veranderd. In plaats van afspraken op een bierviltje krijgen dealers nu te maken met dikke dealercontracten.
Ook Gazelle verkoopt nu rechtstreeks aan de klant, maar schakelt daar wel heel bewust de dealers bij in. Zij kunnen een belangrijke rol spelen als als aflever- en servicepunt voor deze fietsen. Onlangs is onder auspiciën van BOVAG de
opgericht. Deze dealervereniging komt op voor de belangen van dealers en strijdt voor evenwichtige afspraken met de fabrikant.
Op de bank schoven aan Geert Brummelhuis, branchemanager BOVAG Autodealers en jurist en specialist op gebied van dealercontracten Arnold Koopmans. Ze vertelden over de nationale franchisecode, dealerschap is immers een franchisevorm. BOVAG is blij dat Nederland niet wacht op wet- en regelgeving uit Europa en de franchisecode ontwikkelt. Nu de fabrikant of importeur steeds meer zelf op de stoel van retailer zit is het van groot belang dat BOVAG bovenop deze ontwikkelingen zit.
Bij zowel fietsbedrijven als autodealers deed Roland Berger in opdracht van BOVAG onderzoek naar de veranderende keten en businessmodellen. Download deze onderzoeken hieronder
Meer weten over hoe BOVAG bijdraagt aan innovatie in de branche? Neem contact op met onze specialist:
Geert Brummelhuis 030 - 659 52 42 geertbrummelhuis@bovag.nl branchemanager BOVAG Autodealers