De pagina wordt geladen...
Dat menselijk kapitaal belangrijk is onderstreept ook Leen de Koning, directeur bij de Amega-groep. Maar de maatschappij verandert en ook arbeidsvoorwaarden zijn toe aan vernieuwing. In zijn bedrijf loopt hij nu tegen beperkingen aan van de huidige cao Motorvoertuigen en Tweewielerbedrijven. Zo vallen zijn medewerkers in het klantcontactcentrum, eigenlijk een call-center, onder de cao MvT, waardoor ze te maken hebben met hetzelfde dagvenster als de monteurs.
Naast hem op de bank zat algemeen voorzitter Bertho Eckhardt. Hij ziet graag meer flexibiliteit in de cao zodat bedrijven beter kunnen inspelen op de wens van de klant, bijvoorbeeld met openingstijden. Als voorbeeld nam hij een autobedrijf dat de openingstijden wilde verruimen van zeven uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds. Personeel was enthousiast. Hierdoor konden ze hun tijd beter indelen en werk beter combineren met gezin. Helaas was het niet van lange duur, want het was voor de ondernemer onbetaalbaar in verband met de toeslagen op het dagvenster. Eckhardt noemde dit soort voorbeelden jammer, want uit alle onderzoeken blijkt dat bedrijven moeten innoveren om te blijven bestaan. De cao moet volgens BOVAG innovatie niet belemmeren.