De pagina wordt geladen...

Bovag logo

Lidmaatschapscheck en schouwingen

Laatste update 16 oktober 2024Leestijd: 4 min

03BOVAG-lidmaatschapseisen uitgelegd

Ondernemers die lid zijn van BOVAG, voldoen aan de lidmaatschapseisen van de vereniging BOVAG. Die eisen zijn vastgesteld door het Verenigingsbestuur van BOVAG en zien toe op fatsoenlijke, betrouwbare en vakkundige bedrijfsvoering, zodat de verwachting die bij klanten door het BOVAG-schild aan de muur wordt gewekt, in de praktijk ook wordt ingelost. Dat houdt het merk sterk.

BOVAG hanteert algemene eisen en eisen op sector- of activiteitsniveau. Bij BOVAG zijn immers veertien bloedgroepen aangesloten: van autobedrijf tot rijschool en van verhuurbedrijf tot wasstraat.

De algemene eisen gaan onder meer over fatsoenlijk, integer en betrouwbaar zakendoen. Zo moeten leden voldoen aan de eisen van een VOG, moeten ze een serieuze bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben en een deugdelijke registratie bij de KvK.

Verder moeten BOVAG-leden zich houden aan de BOVAG-verenigingsregels. Bijvoorbeeld rond het gebruik van het keurmerk en BOVAG-producten (zoals keuringen) en inzake het ondergaan van periodieke schouwingen. Mocht er een geschil ontstaan met een klant, dan moeten leden zich houden aan de uitspraak van een van de Geschillencommissies waar BOVAG bij is aangesloten.

Daarnaast zijn voldoende vakkennis en vakbekwaamheid een vereiste, evenals een hoog niveau van professionaliteit. Zodat een klant kan rekenen op het juiste advies, vakwerk, transparantie en heldere afspraken, die ondubbelzinnig moeten worden vastgelegd. Ook een goed klachtafhandelingssysteem hoort tot de vereisten voor een BOVAG-lid.

Nieuwe leden worden voor toetreding geschouwd op de algemene en specifieke lidmaatschapseisen door een onafhankelijke partij. Wie niet voldoet, kan geen lid worden.

Bestaande leden worden periodiek geschouwd door een onafhankelijke partij. De frequentie van die schouwingen is risico-gestuurd. Een lid waar relatief veel klachten over binnenkomen, zal sneller geschouwd worden. Voorafgaand aan een schouwing dienen bestaande leden een online zelfevaluatie in te vullen, waarin de ondernemer verklaart aan de lidmaatschapseisen te voldoen. De uitkomsten van de zelfevaluatie en schouwing kunnen adviespunten opleveren of aanleiding zijn voor een verbeterplan. Van leden wordt verbetering verwacht als ze niet, of niet geheel aan de eisen voldoen. Al dan niet met hulp van BOVAG. En BOVAG monitort op die verbetering. Bij hardnekkig niet voldoen aan lidmaatschapseisen volgt opzegging van het lidmaatschap.

Ook leden die door de rechter veroordeeld zijn, of die zich niet houden aan de verenigingsregels, of die BOVAG en het BOVAG-merk in diskrediet brengen, worden bij het verenigingsbestuur voorgedragen voor opzegging van het lidmaatschap.

Enkele voorbeelden van afdeling/sector/activiteit-specifieke lidmaatschapseisen:

  • BOVAG-wasstraten moeten periodiek een legionella-check in hun watersysteem laten uitvoeren;
  • Bedrijven die een BOVAG Camperkeuring willen uitvoeren, moeten de beschikking hebben over onder meer een vochtmeter, testkogels, verlichtingstestkast, gasafperspomp en 5 tons-hefbrug (moet jaarlijks gekeurd worden);
  • Bedrijven die motorenrevisie uitvoeren, dienen te beschikken over een kleppenslijpmachine, klepzittingsbewerkingsmachine en cilinderkopvlakslijpmachine; 
  • Tweewielerbedrijven mogen geen e-bikes of snorfietsen opvoeren. (Is wettelijk niet verboden);
  • Autobedrijven moeten tellerstanden registreren bij vrijwaren, keuren, onderhoud en reparatie;
  • Bedrijven met een webshop moeten een beveiligde betaalomgeving hebben (SSL-certificaat);
  • Rijscholen van BOVAG hebben een aansprakelijkheidsverzekering met lesclausule en een inzittendenverzekering.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.