De pagina wordt geladen...
BOVAG zet samen met ANWB, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA (vereniging autoleasemaatschappijen) in op een verschuiving van de belasting op auto-aanschaf en autobezit naar belasting op autogebruik die duurzaam, eerlijk en betaalbaar is.
Het huidige autobelastingsysteem is complex, remt vergroening, maakt de markt grillig en daarmee de autokoper afwachtend. Bovendien is het huidige systeem onhoudbaar als het gaat om de overheidsinkomsten. Tegelijkertijd moet de sector mobiliteit bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen, die met de Europese Green Deal onlangs verder zijn aangescherpt (55% minder CO2 in 2030 ten opzichte van uitstoot 1990).
ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA (vereniging autoleasemaatschappijen) stellen voor het huidige autobelastingsysteem te vervangen door Betalen naar Gebruik (BnG). Hiertoe heeft deze coalitie een nieuw autobelastingplan gepresenteerd. Kijk voor meer informatie op www.toekomstautobelastingen.nl. De coalitie kiest voor een variant waarin het tarief per kilometer wordt gebaseerd op de CO2-emissie van het voertuig. De invoering van dit nieuwe stelsel moet volgens de opstellers zo snel mogelijk in een kaderwet worden vastgelegd om een soepele overgang voor iedereen mogelijk te maken. Het invoeren van BnG kost namelijk minimaal 8,5 jaar. BnG kan daardoor geen rol spelen in de CO2-reductie richting 2030, maar is voor de periode daarna cruciaal. De coalitie komt daarom ook met plannen voor de periode 2022 - 2030. Deze omvatten onder andere:
Onlangs presenteerde de studiegroep Van Geest in opdracht van het kabinet een studie (“Bestemming Parijs”) met maatregelen om de verhoogde klimaatdoelen te behalen. Hierbij lag de nadruk vooral op instroom van nulemissievoertuigen. De coalitie richt zich meer op het efficiënt behalen van de CO2-doelen en bereikt met haar pakket maatregelen een grotere CO2-reductie dan de voorstellen van Van Geest tegen een kwart minder kosten, waarbij veel minder marktverstoring plaatsvindt. Bovendien wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de verlaging van de uitstoot van stikstofoxide, omdat er nog steeds sprake is van snelle instroom van nulemissievoertuigen.
Het plan wordt gesteund door vijf (ex-)politici van links tot rechts. Zij hebben in het proces meegedacht en steunen aanpak en plan op persoonlijke titel. Het betreft:
Op de website www.toekomstautobelastingen.nl vind je meer details en onder meer een animatie over het plan.