De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Terug
Klavertje vier

Commmissie Roemer

'Van rijles naar rijonderwijs'

Veelgestelde vragen

Laatste update 22 december 2023

Hieronder vindt u het antwoord op veelgestelde vragen over het rapport van de Commissie Roemer.

Deze Curriculum Commissie Autorijonderwijs (CCA) stelt het nationaal verplichte leerplan vast, houdt toezicht op de rijscholen, stelt samen met het CBR exameneisen vast en stelt ook het nationale leerplan en exameneisen vast voor de rijinstructeursopleidingen in overleg met het IBKI. De CCA houdt toezicht op de rijscholen, ontwikkelt en beheert daartoe een leerlingvolgsysteem en heeft een klachtenregeling ten aanzien van rijscholen, rijinstructeurs en examinatoren. Deze CCA dient onafhankelijk ten opzichte van het CBR en het IBKI te worden gepositioneerd als zelfstandig bestuursorgaan. Oprichting van de CCA is een randvoorwaarde om de andere voorgestelde maatregelen te kunnen invoeren.

De CCA dient een breed spectrum aan disciplines in huis te hebben om het hele takenpakket goed te kunnen uitvoeren: onder meer onderwijskundig, toetsdeskundig, verkeersdeskundig, rijtechnisch, gedragsmatig en ervaringsdeskundig uit de sector. Het is belangrijk dat de CCA werkt vanuit een stevige verankering in de sector en daartoe een blijvende overlegstructuur met vertegenwoordigers uit de sector (brancheorganisaties, Alliantie Samen Sterk, uitgeverijen, softwarebedrijven, etc.) en uit andere kennisgebieden (bijvoorbeeld wetenschap) in het leven roept. Van belang is dat de sector zich daartoe ook organiseert, zo mogelijk met een samengestelde koepelorganisatie die als gesprekspartner voor de CCA kan optreden.

Het CCA is opgedeeld in 4 aandachtsgebieden. En richt zich op maatregelen voor een kwaliteitsverbetering voor de rijopleiding, het rijexamen, de rijscholen en de rijinstructeurs. In het totaal zijn er 19 maatregelen voorgesteld die opgepakt kunnen worden.

De verwachting is dat als gevolg van deze 19 maatregelen de toetreding voor rijinstructeurs en rijscholen minder makkelijk wordt, waardoor de concurrentiedruk zal afnemen en eenzijdige prijsconcurrentie ten koste van de kwaliteit vermindert. Daardoor verbetert de inkomenspositie van de rijdocent. Het is echter op voorhand niet duidelijk hoe groot die prijsverandering gaat zijn.

Om de CCA-taken naar behoren te kunnen uitvoeren, dient de CCA een juridische basis te hebben met dwingende bevoegdheden jegens de rijscholen, het CBR en het IBKI. Daartoe is wetswijzing nodig waarbij nader onderzocht moet worden of dit in de bestaande WRM-wetgeving kan worden geïncorporeerd, of dat een specifieke wet op de CCA nodig is. Dat duurt nog een aantal jaren.

Voor de consument is het belangrijk dat het rijexamen betaalbaar blijft. De voorgestelde maatregelen zullen een gering kosteneffect voor de consument hebben. De meerkosten (zoals de kosten voor de CCA, de extra toetsmomenten en de mogelijk oplopende lesprijs per uur) worden grotendeels gecompenseerd door minderkosten, zoals het feit dat er minder examens nodig zijn om te slagen (hogere kans om te slagen) en mogelijk minder rijlessen. Ervaringen met de rijopleiding in stappen laten dat ook zien.
(In het rapport staat dat de gemiddelde kosten voor het halen van een rijbewijs momenteel ongeveer € 2.500 voor het hele traject bedragen, inclusief examenkosten. De direct aanwijsbare kostenstijging betreft de kosten voor de CCA en dat is ongeveer 1 à 1,5% van de totale kostprijs van het halen van een rijbewijs.)

Met doorvoeren door het CCA van een standaard nationaal leerplan voor de rijopleiding (theorie en praktijk) worden de opleidingen modulair opgebouwd en wordt de progressie van een leerling geborgd via een verplicht landelijk leerlingvolgsysteem. Er worden meerdere toetsmomenten aan het rijlesproces toegevoegd; hierdoor wordt de afgelegde leerweg meegewogen in het eindoordeel of de rijles kandidaat examen gereed is.

Er wordt een nationaal leerplan opgesteld voor instructeursopleidingen inclusief stage- en bijscholingseisen.
Daarnaast worden er ook eisen gesteld aan docenten en aan instructeursopleidingen. CCA zal hiervoor de toegangseisen in nauwe samenwerking met IBKI vaststellen. Daarbij worden de Adviesraad, WRM en de examenopgavencommissie bij IBKI ook geraadpleegd.

Met het doorvoeren van de maatregelen worden onder andere ook eisen gesteld aan de bedrijfsvoering van een rijschool. Het resultaat daarvan is dat rijscholen zich verder kunnen professionaliseren en dat daardoor ook het slagingspercentage van de afzonderlijke rijinstructeurs verbeteren.

Het rapport adviseert een verzekering bij een garantiefonds verplicht te stellen. Om te werken met een verplicht garantiefonds, dat door de sector wordt geregeld via een (door de CCA verplichte) verzekering. Een van de eisen aan de bedrijfsvoering is dus dat de rijschool aangesloten is bij een garantiefonds zodat in het geval van faillissement van de rijschool de leerling het vooruitbetaalde lesgeld terugkrijgt.

Niet veel nog. De branche zal zich moeten verenigen om voorbereidende plannen en activiteiten op het CCA gedachtengoed in te richten. Dit advies is dan ook een oproep aan de sector om zichzelf beter te gaan organiseren als gesprekspartner voor de CCA.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.