Opstarten
José Burgemeester had de afgelopen maanden veel contact met André Nijboer, manager beoordeling bij RDW, die een belangrijke rol speelde bij de opstart van de digitale noodprocedure voor import. Toen aan het begin van de lockdown de dienstverlening voor cruciale sectoren weer liep, bleek vervolgens dat import de grootste bulk werk was die er lag, vertelt Nijboer. “We moesten creatief nadenken hoe we dit weer in gang konden zetten. Het begon met het via de mail beoordelen van geïmporteerde voertuigen die al verkocht waren. We verwachtten dat als deze voorraad weggewerkt was, er geen aanbod meer zou zijn. Maar het tegenovergestelde was waar.” Vanwege de coronamaatregelen kon RDW al deze voertuigen niet fysiek langs laten komen bij de keuringsstations. De kogel ging door de kerk: het moest dus wel online. Dat ging met stappen: eerst heel simpel via de mail, vervolgstap was een webformulier en nu wordt de digitale noodprocedure steeds meer ingebed in de applicatie VIA. Een proces dat normaalgesproken jaren duurt, werd nu in een paar weken noodgedwongen uit de grond gestampt. BOVAG dacht daarbij veel mee over het proces namens ondernemers en werd betrokken bij keuzes die RDW moest maken. Schrijnende gevallen die BOVAG aandroeg, werden met voorrang door RDW behandeld.