Een echte automan, die nu een fietswinkel runt. Wilco Wolterink van Roto Tweewielers in Deventer had het zelf niet direct bedacht. Maar spijt heeft hij er niet van. Ook op twee wielen draait het om mobiliteit en vooral: ondernemerschap.
Terug

Wilco Wolterink: van automan naar fietsondernemer

Ondernemerschap
Leestijd: 6 min

Een echte automan, die nu een fietswinkel runt. Wilco Wolte­rink van Roto Tweewielers in Deventer had het zelf niet direct bedacht. Maar spijt heeft hij er niet van. Ook op twee wielen draait het om mobiliteit en vooral: ondernemerschap.

"Na enkele jaren bij een Renault-dealer te hebben gewerkt, begon ik in 2004 voor mezelf. Samen met een compagnon startte ik in Ede een universeel autobedrijf. De focus lag op de verkoop van auto’s in de lagere prijsklasse voor de particuliere markt. Het bedrijf draaide prima. Maar al snel begon het weer te kriebelen: ik vroeg me af of ik nou veel ervaring had of simpelweg telkens hetzelfde kunstje aan het doen was. Voor mij bleek het dat laatste te zijn. Ik wilde vérder en dus verliet ik het bedrijf na zes jaar. Toen meldde zich een grote Honda/Hyundai-dealer. Ze zagen mij wel zitten als vestigingsmanager. Ik stapte in, leerde veel over management, de aansturing van mensen en processen én ontwikkelde een bedrijfsmatige helicopterview. Mijn gedrevenheid leidde er na verloop van tijd toe dat ik me ondernemer in loondienst voelde. En ik realiseerde me dat ik het vrije ondernemerschap miste. En zo kwam er in 2016 een einde aan het dienstverband.”

“Data delen helpt je om klanten goed en snel te kunnen bedienen”
Wilco Wolterink | eigenaar Roto Tweewielers

Echt niet!

"Eén ding stond vast: ik wilde weer voor eigen rekening ondernemen, maar op dat moment was nog niet duidelijk wat ik precies wilde. Toen werd ik gewezen op een te koop staande fietsenzaak in Deventer. Daar reageerde ik nogal stellig op: ‘Een stoere automan gaat niet in de fietsen.’ Toch dook ik in het bedrijfsmodel en de cijfers. Dat triggerde mijn ondernemerszin. Ik zag dat Roto Tweewielers, het bedrijf waar het om ging, een goede naam had in Deventer en dat het er cijfermatig solide uitzag. Bovenal zag ik potentie voor verdere professionalisering. Een tweewielerbedrijf lijkt op een autobedrijf. Ook hier draait het om een showroom, een werkplaats en een magazijn. Lang verhaal kort: in 2016 nam ik Roto Tweewielers over."
 

header-image

De data-drive

"Toen ik instapte, was Roto Tweewielers een klassiek bedrijf. Zo werd de collectie vooral samengesteld ‘op gevoel’. Er gebeurde niets op basis van data. Roto genereert zelf veel informatie en de branche ook. Dát moet je gebruiken bij het samenstellen van je collecties. Op basis van harde cijfers stopten we bijvoorbeeld met racefietsen en ATB’s om te focussen op fietsen voor dagelijks gebruik. Bovendien kwam eruit naar voren dat we de wensen van onze klanten perfect kunnen invullen met een smaller assortiment. Wat ook duidelijk is: de elektrische fiets en scooter worden steeds meer serieuze alternatieven voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Data delen helpt je om klanten goed en snel te kunnen bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld direct zien dat dé fiets van je klant klaar staat in Zeeland. Daarom ben ik ook in de klankbordgroep DST (Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche, red.) gestapt. DST is méér dan een onderdelenoverzicht. Omdat fabrikanten, leveranciers en dealers hier samenkomen, kan DST een wezenlijke rol spelen in een betere dienstverlening en een optimale afstemming van vraag en aanbod. Volgens mij maken nog niet alle betrokken partijen optimaal gebruik van dit platform."

1999jaar van oprichting
2016jaar van overname
12personeelsleden

Fiets van de zaak

"Ondernemen is ook: het aangrijpen van kansen die zich voordoen. De nieuwe ‘fiets van de zaak’-regeling, die op 1 januari 2020 ingaat, is er zo één. Ik verwacht niet direct een enorme hausse, maar het is voor werkgevers wel een perfecte manier om medewerkers voordelige mobiliteit zonder gedoe te bieden. Grotere ondernemingen met duidelijke gedachten over duurzaamheid, gezondheid en file- en parkeerproblematiek komen nu al in actie, terwijl andere bedrijven de kat uit de boom kijken. Dat neemt niet weg dat de nieuwe leaseregeling een boost voor nieuwe mobiliteit is. Dat moeten we aangrijpen. Met zijn allen."
 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 2019-11
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring