Terug

Werkgeverscoaches ondersteunen in samenwerken

Personeel samenwerken werkgeverscoach
Leestijd: 8 min

Goed opgeleid en gemotiveerd personeel is de basis voor succes van een onderneming. Zonder goede samenwerking wordt het niets. Maar hoe krijg je dat als ondernemer voor elkaar? Werkgeverschap is een aparte tak van sport waar ondernemers best wat ondersteuning bij kunnen gebruiken. De BOVAG-werkgeverscoaches bieden die.

Ondernemer worden in de mobiliteitsbranche kan op allerlei manieren: bij nul beginnen, als volgende generatie aantreden in een familiebedrijf of een bestaand bedrijf overkopen, bijvoorbeeld. In alle gevallen houden ondernemers zich in de kern bezig met de vraag hoe ze kunnen zorgen dat het bedrijf geld oplevert. Het gaat om slim investeren, kosten laag houden, een klantengroep aanspreken en binden, en hun de juiste producten en diensten aanbieden. Maar zeker in de mobiliteitsbranche komen ondernemers daarbij al snel voor een heel ander vraagstuk te staan. Voor een succesvol bedrijf is immers personeel nodig. Maar hoe vind je de juiste mensen, hoe zorg je dat ze goed met elkaar samenwerken, dat ze zich ontwikkelen en dat ze zich blijven inzetten voor de onderneming? En wat te doen als iemand niet functioneert of zich niet op zijn plek voelt? De ondernemer krijgt er al snel een pet bij, namelijk die van werkgever.

Bewustwording

“Werkgeverschap kan een behoorlijke uitdaging zijn voor ondernemers”, zegt Caroline Bekkering. Zij is manager arbeidsvoorwaarden en ontwikkeling bij BOVAG en voorzitter van stichting OOMT, het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche. “Tegelijkertijd is goed werkgeverschap heel belangrijk voor het succes van een onderneming, en voor de branche als geheel. Want als werknemers zich thuis voelen bij hun werkgever en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, gaat uiteindelijk het niveau van de branche omhoog en willen meer mensen werken in de mobiliteitssector. Daarom bieden OOMT en BOVAG laagdrempelige ondersteuning voor werkgevers: de BOVAG-werkgeverscoaches.” Iedere ondernemer die afdraagt aan OOMT, kan een beroep doen op de werkgeverscoaches. “Bijvoorbeeld met vragen over leidinggeven, over hoe je het team mee kunt krijgen in een verandering, of bij problemen met een werknemer die niet meteen via arbeidsrechtelijke weg hoeven worden opgelost”, zegt Bekkering. “De werkgeverscoach helpt de ondernemer bij bewustwording over zijn werkgeverschap en nodigt uit een eerste stap te zetten.”

Wilt u meer weten of een werkgeverscoach benaderen?

Aan tafel

Edmay van der Lely is BOVAG-werkgeverscoach. Soms wordt zij direct benaderd door een werkgever, al dan niet op aanraden van een buitendienstmedewerker van BOVAG of door OOMT. Maar het komt ook voor dat een loopbaancoach (zie het blok onderaan dit artikel) het bedrijf binnenkomt om een medewerker te ondersteunen, en de werkgever vragen blijkt te hebben rond werkgeverschap. “Als we aan tafel zitten met een werkgever, bespreken we hoe het gaat in het bedrijf, maar ook hoe het haar of hem vergaat als werkgever. We bekijken waar de werkgever tegenaan loopt en wat we eraan kunnen doen. Ik kom daarbij allerlei verschillende vragen tegen, bijvoorbeeld: wat moet ik met een medewerker die niet gemotiveerd is? Of: ik heb een medewerker met veel potentieel, maar heb de tijd niet om dat op te pakken, hoe doe ik dat? Of: ik wil deze medewerker opleiden tot werkplaatschef, kun je eens meekijken of het erin zit?" 

“Iedere ondernemer die afdraagt aan OOMT, kan een beroep doen op de werkgeverscoaches”
Caroline Bekkering | manager arbeidsvoorwaarden en ontwikkeling bij BOVAG

Eerste stap

Edmay van der Lely: "Vragen kunnen ook gaan over de werkgever als persoon. Bijvoorbeeld een werkgever die goed is in sleutelen en daar zijn zaak op heeft gebouwd, maar nu zijn leiderschap wil ontwikkelen. En het komt ook vaak voor dat er helemaal geen duidelijke vraag is, alleen het gevoel dat er iets schuurt, dat het anders kan. Onze rol als coach is telkens om te helpen bij bewustwording: wat doe ik als werkgever of werknemer, wat wil ik, waar sta ik voor, waar ga ik vanuit? Als daar meer duidelijkheid in is, kun je een eerste stap zetten richting verbetering. Daarna is mijn rol uitgespeeld: ik ben er niet om iemand van nul tot een geboren leider of doorgewinterde monteur te begeleiden. Daarvoor verwijzen we door naar trainingen en cursussen van onder meer Innovam.”

“Veel werkgevers en werknemers hebben aannames en verwachtingen die zij niet uitspreken”
Edmay van der Lely | BOVAG-werkgeverscoach

Communicatie

Van der Lely komt zo bij veel bedrijven over de vloer – behalve in de afgelopen coronatijd, toen veel coaching online plaatsvond. Als het gaat over samenwerking, ziet ze op veel plekken hetzelfde probleem: “Het schort vaak aan communicatie. Veel werkgevers en werknemers hebben aannames en verwachtingen die zij niet uitspreken. Bijvoorbeeld op klantniveau: de ondernemer vindt dat als er een klant binnenkomt, de werknemer onmiddellijk moet stoppen wat hij deed om die klant te helpen. Maar die verwachting is nooit uitgesproken, de medewerker krijgt alleen een snauw als hij het niet doet. Zo ontstaan spanningen en wederzijds onbegrip. De samenwerking heeft daaronder te lijden. Het zou beter zijn als de werkgever zich bewust is van zijn verwachtingen en die in een open gesprek deelt met de medewerker. Die mag daar vervolgens ook iets van vinden. Alleen op die manier zal de medewerker zich het gewenste gedrag echt eigen maken. En dit is maar een klein voorbeeld, het speelt op allerlei manieren. Communicatie is essentieel voor samenwerking."

Waan van de dag

Ook ziet Edmay van der Lely dat ondernemers zich vaak verliezen in de waan van de dag, terwijl het zo belangrijk is om ook te denken aan de lange termijn: waar sta ik over vijf jaar, welke investeringen en welke mensen heb ik daarvoor nodig? "Zo’n visie sterkt de samenwerking. Je kunt daarover sparren met collega-ondernemers of met BOVAG, maar ook met ons als coaches. Wij kunnen helpen om uitgangspunten, verwachtingen en behoeftes helder te krijgen, zodat de ondernemer verder kan.”

Samenwerking met de bonden

“De BOVAG-werkgeverscoaches zijn onderdeel van een bredere samenwerking tussen werkgevers en werknemers”, zegt Caroline Bekkering. “In de cao is afgesproken dat werkgevers via BOVAG en werknemers via de vakbonden zorgen voor coaching. Voor werknemers zijn er loopbaancoaches, die hen ondersteunen bij bewustwording over wat ze willen in hun werk en hoe ze zich kunnen ontwikkelen. Het werk van loopbaan- en werkgeverscoaches loopt vaak in elkaar over: soms in het antwoord op een werkgeversvraagstuk de juiste opleiding voor een medewerker. Met elkaar stimuleren we dus zowel goed werkgeverschap als goed werknemerschap. De branche wordt daar alleen maar beter van.”

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 07-08-2020
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring