De pagina wordt geladen...
De meeste ondernemers werken vooral in hun bedrijf. Wat er nogal eens bij inschiet, is werken aan het bedrijf. Terwijl dat nu juist essentieel is voor het succes en de toekomst van de onderneming. Wat is het verschil, waarom is het belangrijk, waar haalt u de tijd vandaan en hoe pakt u het aan?
In een bedrijf wordt werk verzet. BOVAG-bedrijven verhuren, verkopen, repareren en onderhouden alles wat wielen heeft. Sommigen verkopen brandstof, anderen brengen mensen veilige verkeersdeelname bij. Dat zijn de kernactiviteiten van het bedrijf. Daarbovenop komen de randvoorwaardelijke activiteiten, zoals inkoop, administratie, planning, HR, marketing enzovoort. Zonder deze geen core business. Dit zijn allemaal werkzaamheden in het bedrijf, en veel ondernemers zijn er dol op. De een staat in de werkplaats, een volgende verkoopt, de ander is instructeur, een vierde is bezig met marketing of met mensen. Of allemaal tegelijk. En dat is prima.
Maar voor ondernemers is er nog ander werk dat minstens zo belangrijk is, en dat is werken aan het bedrijf. Waar staat het bedrijf voor, waar moet het naartoe? Wat loopt er nu niet goed, en hoe zou u dat kunnen oplossen? Welke kansen liggen er en wat moet er gebeuren om die te pakken? Dat zou je visie en strategie kunnen noemen, of met minder dure woorden: de koers van het bedrijf. Als ondernemer bent u immers de kapitein op het schip. U bepaalt waar het naartoe vaart en stuurt bij wanneer u dat nodig vindt. Als u niet stuurt, gaat het schip vast ook wel ergens heen, maar waarschijnlijk schiet u daar niets mee op. U zult concurrenten in uw vaarwater vinden, vastlopen op een zandbank van een economische crisis, lek stoten of muiterij krijgen onder uw personeel. Als u een oog houdt op de koers, omzeilt u dat.
Neem dus de tijd om regelmatig aan uw bedrijf te werken. Misschien zegt u: “Tijd? Het werk in mijn bedrijf wacht niet.” Dat is meteen een mooi beginpunt: tijd vrijmaken om aan uw bedrijf te werken. Elke dag een uur, of eens per week een dagdeel. Wat is ervoor nodig om die ruimte te creëren? Begin bij inzichtelijk maken hoe u uw tijd besteedt. Misschien kunt u bepaalde werkzaamheden overdragen aan een medewerker of uitbesteden aan een externe partij. Misschien zijn er werkzaamheden die niet zoveel opleveren, die u kunt laten vallen of beperken. De vrijgekomen tijd investeert u in de toekomst van uw bedrijf.
“Tijd vrijmaken om aan uw bedrijf te werken, hoe doet u dat?”
|
U heeft tijd gemaakt. Wat nu? Nu kunt u alle kanten op. Problemen inventariseren. Kijken waar uw bedrijf goed in is. Invoelen wat uw droom is, of waar u over vijf jaar wilt staan. Met uw klanten in gesprek gaan. Kijken hoe bedrijven in andere branches nieuwe dingen verzinnen. Boeken lezen over ondernemerschap of dwarsdenkers. Een sparringpartner zoeken en regelmatig ideeën uitwisselen. Een ambacht leren of een ander vak proberen. Verruim uw blik, ontdek problemen in uw bedrijf en in uw omgeving en los ze op. In één woord: wees creatief!
Creatief? Misschien bent u nu gestopt met lezen. Veel mensen denken van zichzelf dat ze niet creatief zijn. Maar creativiteit is geen eigenschap, het is een houding, zegt Barbara Tammes, copywriter in de reclame, illustrator, schrijfster en bedenker van tv-formats. Ze schreef er het boek Playmode over. “Bij creativiteit denken mensen aan artistiek of handig zijn”, zegt Tammes. “Maar het gaat eerder om vindingrijkheid, problemen oplossen. Daarvoor heb je een bepaalde houding nodig, die ik ‘playmode’ noem: alsof je een spel speelt. Er is plezier, ontspanning, nieuwsgierigheid en motivatie. In playmode ben je niet bezig met oordelen: een idee is een idee. Onderzoek het, speel ermee. Alsof je een auto of fiets in de werkplaats hebt met een heel gek probleem. Je kijkt er met een aantal mensen naar, iedereen roept iets, of het nou heel dom of briljant is, en samen kom je uiteindelijk op de oplossing. En de kans is groot dat je dan een leuke dag hebt gehad.”
Werken aan uw bedrijf is niets anders dan vindingrijk zijn, problemen zien en oplossen op een creatieve manier. Vanuit haar eigen ervaring met oplossingen bedenken (“daar ligt mijn liefde”) maakte Barbara Tammes een lijst met tien hulpmiddelen voor het verzinnen van creatieve oplossingen (zie hieronder). “Je kunt het inzetten voor kleine problemen of grote vraagstukken, voor de koers van je bedrijf, je relatie, in het gezin. Als je het aangaat alsof je een spel speelt en domme ideeën niet bestaan, kom je vanzelf op iets wat er nog niet was.”
“Creativiteit is geen eigenschap, het is een houding” Barbara Tammes, schrijver van het boek ‘Playmode”
Barbara Tammes | schrijver van het boek 'Playmode
Meer inspiratie en ideeën om mee aan de slag te gaan in uw eigen bedrijf.