De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Wees wendbaar in uw werkplaats
0%
Terug

Wees wendbaar in uw werkplaats

Onderzoek en cijfers01 jul 2021 Leestijd: 8 min

Dat de groei van het EV-wagenpark invloed op de aftersales heeft, is niks nieuws. De impact komt echter sneller dan gedacht, zo blijkt uit de update van het BOVAG EV-onderzoek naar het effect van de elektrisch aangedreven auto op het aftersales businessmodel. Hoe ga je hier als ondernemer mee om en hoe pas je je businessmodel hierop aan? Het is een zoektocht op maat die niet over één nacht ijs gaat.

In 2018 deed BOVAG onderzoek naar de invloed van EV op de aftersales. Nu, drie jaar later, heeft BOVAG opnieuw de gevolgen in kaart gebracht. Conclusie: het EV-wagenpark groeide de afgelopen jaren harder dan voorspeld. In 2020 was het marktaandeel nieuw geregistreerde EV-auto’s 20,5 procent, terwijl in 2018 werd uitgegaan van 12 procent. Ook is het totale wagenpark toegenomen, wat de negatieve invloed van de lagere onderhoudsbehoefte van de elektrische auto enigszins dempt.

Investeren in het kunnen en mogen werken aan EV’s is dan ook geen verspilde moeite volgens Emiel Stolk, directeur/eigenaar van het onafhankelijke autobedrijf Stolk Autoservice in het Drentse Dieverbrug. Hij richt zich sinds vijf jaar op het onderhoud en de reparatie van EV’s. Stolk is aangesloten bij Edge Mobility, een landelijk netwerk van erkende autobedrijven gespecialiseerd in elektrisch rijden. Dit is een initiatief van Innovam en Autoniveau, inclusief opleidingen en een keurmerk. “Behalve ikzelf gaan ook de receptionist en de monteurs op cursus, zodat de kennis van voor- tot achterdeur in huis is. Iedereen weet waar we aan werken.” Dat is nodig omdat er nog veel misvattingen bestaan over elektrisch rijden, vindt hij.

“Behalve ikzelf gaan ook de receptionist en de monteurs op EV-cursus, zodat de kennis van de voor- tot achterdeur in huis is ”

Emiel Stolk | eigenaar Stolk Autoservice

Online targetten

Naarmate het EV-wagenpark groeit, neemt het aantal reparaties en onderhoudsbeurten af. Om als autobedrijf een prominente rol te kunnen blijven spelen, is het volgens Stolk voor collega-bedrijven dan ook nu of nooit. Zelf heeft hij zijn businessmodel verbreed om klanten binnen te halen en te behouden. “Wij leveren en plaatsen laadpalen. Online targetten wij mensen die in onze regio googelen op een laadstation. Daarna kunnen wij hen benaderen voor vervolgstappen.” Stolk zet ook in op een sterke klantrelatie. “Bij ons voelen zij zich gehoord en speciaal. We geven ze een-op-een-advies-advies, afgestemd op hun mogelijkheden. Veel klanten zeggen dat elders niet te ervaren.” Hoewel een nieuwe EV de eerste jaren niet verwacht wordt bij een onafhankelijk autobedrijf, weet Stolk toch bezitters van jonge EV’s aan zich te binden. “Ze komen misschien niet voor het onderhoud, maar wel voor een trekhaak of een set winterbanden. Ik zet in mijn nieuwsbrief daarom altijd een trigger voor EV-rijders. Bestaande EV-klanten stuur ik een andere nieuwsbrief die op hun behoefte ingaat, want die is immers niet vergelijkbaar.”

De bevindingen uit het EV-onderzoek van 2018 lijken met de kennis van nu nog aan de voorzichtige kant. Hoe jonger het wagenpark in onderhoud, hoe groter de impact. Dat is ook de ervaring van dealerbedrijf Hyundai Wittenberg. Het onderhoud aan EV’s is significant minder dan aan conventionele auto’s, merkt het bedrijf. Remschijven en -blokken slijten minder snel en motorolie en filters hoeven niet meer te worden vervangen. De EV-technologie betekent dat Hyundai Wittenberg ook moet investeren in de juiste apparatuur en kennis. Door de afname van onderhoud duurt het echter langer tot deze kosten zijn terugverdiend. Daarom wil het bedrijf grotere volumes in de werkplaats krijgen en klanten langer aan het bedrijf binden.

Voor Hyundai Wittenberg is de kennis en specialisatie van EV in de aftersales een vereiste. Verhoudingsgewijs verkoopt de dealer steeds meer elektrische auto’s. Het EV-onderzoek van BOVAG houdt hen een spiegel voor. Het bedrijf verwacht dat de ontwikkelingen doorzetten en dat de naïviteit in de branche zal snel verdwijnen vanwege de nieuwe realiteit.

Vasthouden aan de basis

Bij de Hyundai-dealer loopt EV volledig mee in de reguliere aftersalesprocessen. Monteurs worden voortdurend opgeleid, zodat ze bijvoorbeeld gediplomeerd en gecertificeerd zijn om een auto spanningsvrij te maken. Het bedrijf bedient echter ook nog een aanzienlijk loyaal particulier benzine- en dieselwagenpark. Een bestaand businessmodel is niet van de een op de andere dag te veranderen, constateert de dealer. Het is een zoektocht op maat, die ook afhankelijk is van de regionale kansen. Hyundai Wittenberg houdt tegelijk vast aan de basis: een actieve inzet van marketing op aftersales en naast nieuwe auto’s ook aandacht voor de verkoop van gebruikte auto’s. Daarbij focust het bedrijf op eigen merken en verkoopt het zoveel mogelijk in zijn eigen rayon, zodat klanten terugkomen voor de aftersales. De dealer stijgt nog steeds in het aantal externe en totale werkplaatsuren, dus er is nu nog geen teruggang te meten in het onderhoud. Maar het dealerbedrijf ziet wel een duidelijke trend.

header-image

Nu meebewegen

Volgens Renate Weggemans, Manager Leden & Beleid bij BOVAG Autodealers, kunnen ondernemers die koploper zijn inmiddels een goede boterham verdienen met het verkopen en werken aan EV-voertuigen. “Tot voor kort waren er ook ondernemers die dachten dat EV een trend zou zijn die wel weer over zou waaien. De doorbraak van de EV is door wereldwijde klimaatafspraken echter onvermijdelijk en waait daardoor niet over.”

In de EV-studie van BOVAG is puur gekeken naar de invloed van de elektrische auto op aftersales, waarbij uit wordt gegaan van gelijkblijvende andere omstandigheden. Mogelijke andere ontwikkelingen die impact hebben op aftersales zoals langere onderhoudsintervallen, service Over the Air (OTA) en vermindering van het aantal auto’s door deelgebruik zijn niet in dit onderzoek meegenomen. Toch zijn ze niet te negeren, meent Weggemans. “Uiteindelijk is de consequentie dat er minder autobedrijven nodig zijn in de toekomst, zeker wanneer OTA parallel aan EV een vlucht gaat nemen. Om ook dan relevant te zijn, moet je nu meebewegen. Een klant die je vandaag nee moet verkopen, komt niet snel meer terug.”

“Om ook dan relevant te zijn, moet je nu meebewegen ”

Renate Weggemans | Manager Leden & Beleid bij BOVAG Autodealers

Rekentool & Roadshows

Om te berekenen wat de impact van de elektrificatie op uw aftersales is, heeft BOVAG een rekentool ontwikkeld. De uitkomst kan als leidraad gebruikt worden bij de keuzes voor een vernieuwd businessmodel. U vindt de tool, evenals het EV-onderzoek, op mijn.bovag.nl/ontwikkelingeninaftersales.

BOVAG is van plan in het najaar weer nieuwe EV Roadshows te organiseren: praktische sessies over allerlei facetten van elektrisch vervoer. U krijgt onder andere antwoord op vragen als: Wat is de impact op uw aftersales? Welke voorlichting geeft u aan uw klant bij een EV-aankoop of onderhoud. En wat is ervoor nodig om over te stappen op verkoop en onderhoud van elektrisch vervoer? BOVAG en Innovam informeren u over deze bijeenkomsten.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.