EV volgens WESP
Niet iedereen onderschrijft de verwachte impact van EV op de aftersales. Bas Wintjes, directeur van WESP Automotive Retail data & BI, vindt dat men elkaar napraat op basis van theorie, terwijl de praktijk andere inzichten toont. “Uit onze data blijkt dat de gemiddelde werkplaatskosten van een EV niet veel lager zijn dan van ICE-auto’s (zoals benzine en diesel, red.). Wij onderschrijven wel dat er in de toekomst voor EV besparende elementen kunnen zijn, maar de stelling in het EV-onderzoek en andere genoemde voorspellingen van een daling van 40 tot 50 procent ten opzichte van ICE-voertuigen is wat ons betreft onjuist. Ze zijn gebaseerd op wensdenken. We willen allemaal graag vergroenen en dat EV-rijden goedkoper wordt. Tot nu toe blijkt uit real data keer op keer dat het nog niet zo is.” Renate Weggemans, Manager Leden & Beleid bij BOVAG Autodealers, herkent het signaal van Wintjes, maar verwacht desondanks op de lange termijn een lager onderhoudsprofiel. “De analyse van real time data van WESP is waardevol, maar zegt vooral iets over de aftersalesimpact van dit moment. We weten dat EV snel volwassen wordt door betere accutechnologie en regeneratief remmen bijvoorbeeld. Nieuwe generaties EV’s zullen daardoor minder onderhoud vergen en een lagere Total Cost of Ownership (TCO) hebben.”
Dit artikel is verschenen in
BOVAGkrant 04-2021.
Tekst: Floortje Vink.