Terug

Wat vindt u van de autobelastingen?

Wet- en regelgeving
Leestijd: 5 min

Universele autobedrijven, merkdealers en tankstations lijden flink onder het grillige autobelastingensysteem, blijkt uit een rondvraag. Ze snakken naar spelregels die de markt beter voorspelbaar en eerlijker maken. Het alternatieve autobelastingplan van BOVAG, dat precies dat beoogt, juichen ze toe.

Arjen Oosterwal, Vestigingsmanager Renault Nieuwendijk in Zaandam

Arjen-(1).png
“De overheid heeft zich een onbetrouwbare partner getoond, vooral ten aanzien van de bpm. Wiebes beloofde dat de bpm tussen 2016 en 2020 met 12 procent zou dalen, maar die is juist enorm gestegen. De bpm op een nieuwe Renault Twingo was in 2020 zelfs 49 procent hoger dan in 2016! We kennen de oorzaken: de autonome vergroening die tegenviel, de overgang van NEDC naar WLTP. De parallelimport is toegenomen, wat de verduurzaming van het wagenpark afremt. Wat mij betreft schaffen we de bpm dus af. Zo krijg je sneller een groener en veiliger wagenpark en groei je sterker uit de crisis. Daarnaast moet het gejojo met de bijtelling afgelopen zijn. Je weet nu niet wat je aan voorraad moet inkopen. Consistent en voorspelbaar beleid zoals BOVAG wil steun ik, maar ik volg het kritisch.”

Mark van Schijndel, Eigenaar van twee universele autobedrijven in Geffen en Oss Bestuurslid BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven

Mark.png
“Voor mij zijn de huidige bpm-regels rondom de import en export een doorn in het oog. Bij import-auto’s worden trucs uitgehaald om de rest-bpm omlaag te krijgen. Het resultaat is dat wie het meeste lef heeft, het meeste verdient. Er moeten regels komen die het speelveld eerlijker maken. De huidige bijtellingsregels doen de markt ook geen goed. De steeds wisselende tarieven zorgen voor onrust in de markt. En de subsidie op zakelijke EV’s is weggegooid geld omdat het bijtellingsvoordeel na vijf jaar vervalt en de auto dan te duur is voor de Nederlandse markt. Om als bedrijf gezond te kunnen zijn, hebben we behoefte aan meer voorspelbaarheid. Dan kun je een langetermijnstrategie uitstippelen. Dat BOVAG daar met het nieuwe plan naar streeft, vind ik dus goed.”

Werner Muller, DGA Autobedrijf Molenberg in Bemmel

Werner.png
“Belastinggeld helpt vooral zakelijke rijders in het zadel en dupeert particuliere automobilisten. Een ondernemer betaalt netto dankzij allerlei kortingen en subsidies veel minder voor de aanschaf van een nieuwe EV dan een particulier. Het idee hierachter is dat zakelijk gereden auto’s daarna beschikbaar komen voor de particuliere markt, maar het tegendeel is waar. Ze gaan naar het buitenland waar ze met subsidie worden gekocht en daardoor voor Nederlandse consumenten te duur zijn. Saillant is dat zakelijke rijders hun gesubsidieerde auto vaak door een boekhoudkundige truc ook nog met winst privé verkopen. Wat mij betreft gaan we hen dus eerlijker belasten. Met dat geld kunnen we dan de meer particulieren stimuleren om hybride te rijden. Ik steun het idee van BOVAG voor een alternatief belastingplan en hoop dat ze vasthoudend zijn richting de overheid.”

Jan Paul Kerkhof, Eigenaar BP Kerkhof & zn. in Den Haag

Jan.png
“Tankstations zijn de incassobureaus van het Rijk: van elke euro aan brandstof gaat het grootste deel als accijns naar de staatskas. Met de accijnshoogte bemoei ik me niet, want dat is een politieke keuze. Maar je moet jezelf niet uit de markt prijzen, zoals sinds de accijnsverhoging in 2014 het geval is. Nederlandse automobilisten in de grensstreken tanken massaal over de grens. En Duitse en Poolse vrachtwagens zorgen dat ze hier zo min mogelijk hoeven te stoppen. Deze situatie kunnen we herstellen als we overgaan op betalen naar gebruik. Wanneer we per kilometer gaan afrekenen kunnen we de accijnzen er vanaf te trekken. Dan krijg je lagere prijzen aan de pomp en wordt tanken in Nederland voor Duitsers en Polen aantrekkelijker. Op die manier kun je er dus zelfs geld mee verdienen. Het is wel zaak om dat in goed overleg met de buurlanden te doen.”

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant politieke special.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring