Terug

Wat merk je van het merk?

Over BOVAG
Leestijd: 10 min

Met de invoering van de BOVAG Garantie, halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw, veranderde het logo van de branchevereniging BOVAG langzaam maar zeker in een consumentenkeurmerk. Dat keurmerk kan inmiddels bogen op een grote naams-en logobekendheid en het geeft klanten van BOVAG-bedrijven veel vertrouwen. Daarom is het BOVAG-keurmerk ook de meest genoemde reden voor ondernemers om lid te zijn van BOVAG. 

De grote bekendheid bij consumenten en vooral het vertrouwenwekkende imago hebben echter nog meer voordelen, naast een onderscheidend vermogen voor BOVAG-bedrijven ten opzichte van niet-BOVAG-bedrijven. Het sterke en betrouwbare consumentenmerk zorgt ook voor vertrouwen en bekendheid bij pers en politiek. Het opent deuren in Den Haag. En zorgt voor een entree bij journalisten. En dat helpt bij het behartigen van de belangen van de BOVAG-ondernemers. 

90% kent BOVAG

Zo’n 90 procent van de Nederlanders van 16 jaar en ouder kent BOVAG van naam. En driekwart kent de BOVAG Garantie van naam. Die naamsbekendheid is al vele jaren stabiel zo hoog. BOVAG laat dat elk jaar meten onder 1.000 consumenten. Ongeveer tweederde weet dat het logo (met de letters B-O-V-A-G afgedekt) staat voor BOVAG. Van de mensen die BOVAG kennen, zegt maar liefst 87 procent dat het BOVAG-lidmaatschap van een bedrijf van doorslaggevende betekenis is bij de keuze van een geschikt adres. 

74% lid vanwege keurmerk

Uit recente onderzoeken blijkt dat het BOVAG-keurmerk de meest genoemde reden/drijfveer voor het lidmaatschap van BOVAG is. Volgens bureau Alpha Rainbow is 74 procent van de leden het eens met de stelling: “Het lidmaatschap geeft mij een keurmerk dat ik kan gebruiken naar mijn klanten.” En 63 procent van de leden vindt dat het keurmerk van BOVAG ze onderscheidt van andere bedrijven als kwaliteitsbedrijf. Ter vergelijk: de twee na meest genoemde drijfveer om lid te zijn van BOVAG is “De informatie die ik van BOVAG krijg is waardevol”. Dat wordt door 59 procent genoemd. 

Reclamecampagnes

reclame-uitingen.jpgOm de hoge bekendheid van het BOVAG-logo op niveau te houden én om het met inhoud te laden, om te laten zien waarvoor dat logo staat, voert BOVAG het hele jaar door campagne. Kleinschalig en via massamedia. In het voorjaar van 2021, toen de wereld weer open ging, voerde BOVAG op radio, abri’s en masten campagne met de slagzin: “Het kan echt!” waarmee BOVAG heel Nederland vertelde dat online shoppen bij BOVAG-bedrijven niet langer de enige optie was. Er kon namelijk weer op afspraak veilig én live gekocht worden. Een tweede landelijke campagne is die van december en januari, waarbij aandacht wordt gevraagd voor de waarde van de BOVAG Garantie, onder het motto: “Had het hele leven maar BOVAG Garantie.” Beide brede campagnes hebben een miljoenenbereik. Een voorbeeld van een gerichte, terugkerende kleinschalige campagne zijn de BOVAG WinterWasWeken, die traditioneel in januari lopen. Dit jaar doet zo’n tweederde van de BOVAG-autowasbedrijven mee en die zijn verspreid over heel Nederland. Aangezien de huidige campagne nog loopt, wat cijfers van de vorige: toen werden 414.800 kanskaarten verspreid, waarvan er 56.827 werden verzilverd. Dat is een erg hoge conversie van 14 procent. De reclamecampagne voor de BOVAG WinterWasWeken bereikte 6,5 miljoen mensen. 

BOVAG zoekt het uit op YouTube

Sinds enkele jaren is BOVAG actief op een eigen YouTube-kanaal met zogenoemde ‘instructables’: vermakelijke, instructieve filmpjes waarin Sebastiaan Bleekemolen op zoek gaat naar antwoorden op prangende vragen. Afgelopen jaar ging het in ‘BOVAG zoekt het uit!’ onder meer over fietsaccurevisie, tanken met een oldtimer, verhuur, elektrisch rijden en het verschil tussen een racefiets en een mountainbike. Zie youtube.com/bovag. 

ViaBOVAG.nl op tv!

viaBOVAG.jpgViaBOVAG.nl, de eigen occasionwebsite van en voor BOVAG-leden, waar inmiddels natuurlijk ook caravans, campers, motoren en fietsen op staan, timmert fors aan de weg via tv-commercials. En ook daar profiteert het BOVAG-merk van. Immers, de merkwaarden van viaBOVAG.nl vallen samen met die van het merk BOVAG! Totaal hebben er in 2021 zes tv-campagnes gelopen voor viaBOVAG.nl, verdeeld over periode april tot en met november. De spots zijn 14.713 maal uitgezonden. Gemiddeld bereikt viaBOVAG.nl per campagne 80 procent van de doelgroep 35-65 jaar, minimaal één keer, en vaak veel meer. Totaal heeft viaBOVAG.nl in 2021 92 procent van de doelgroep van 6.542.400 personen weten te bereiken. Dat resulteerde in 2,5 miljoen webbezoeken per maand. 

In de bladen In de bladen In de bladen In de bladen In de bladen In de bladen In de bladen In de bladen

Door nauwe samenwerking met uitgeverij 100%NL staan er het hele jaar door artikelen over BOVAG-onderwerpen in de bladen van deze uitgeverij. Denk aan 100%NL Magazine, Transavia Inflight Magazine en de Wendy. Samen is deze zogenoemde sponsored content goed voor een miljoenenbereik, zeker opgeteld bij de online spin-off van die artikelen. De onderwerpen variëren van winterklaar maken van voertuigen tot scooters en de voordelen van een auto huren. 

PR

Naast alle betaalde publiciteit – van reclamecampagnes tot de zogenoemde sponsored content – steekt BOVAG ook veel tijd en energie in free publicity. Dat resulteerde er in 2021 in dat BOVAG zo’n 300 keer op de radio was, bijna 150 keer op tv en bijna 200 keer in een dagblad stond. Dat draagt natuurlijk ook enorm bij aan het op peil houden van de naamsbekendheid en het laden van het merk BOVAG. En het draagt bij aan het behartigen van de belangen van BOVAG-bedrijven. Want de boodschappen in die media zijn natuurlijk altijd bedoeld om ofwel de lobby kracht bij te zetten ofwel de waarde van de BOVAG-bedrijven uit te dragen. 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 01-2022.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring