De pagina wordt geladen...
Het BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2025 is Autobedrijf J. Janssen uit Rijsbergen. Eerste vraag die opkomt: wat is het geheim van het autobedrijf? Waarom gaan juist zij met de titel naar huis? De jury maakt het in een paar woorden duidelijk: "Ze doen gewone dingen ongewoon goed." Of dat zo makkelijk gaat als gezegd, vragen we de winnaars zelf.
De dag na de verkiezing valt op dat er nog wat werk aan de winkel is bij het Rijsbergense autobedrijf. Op de pui hangt een grote fotoposter van het team, met de tekst ‘finalist BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025’. Ook op de showroomruiten vermelden plakletters deze prestatie. Daar is het woordje ‘finalist’ snel weggekrabd, maar de poster zal toch echt even over moeten.
En dit gebeurt tussen het ontvangen van felicitaties en bloemen door. Want het is een komen en gaan aan de Ettenseweg 81. Eigenaren Maikel en Ilse Janssen laten het lekker over zich heenkomen. Even genieten van het resultaat van een flink avontuur. “We zijn voorgedragen door onze formule CarProf en door onze BOVAG-adviseur. En het kon niet op een beter moment komen. We hebben afgelopen februari, na lang plannen, regelen en verbouwen, onze nieuwbouw geopend”, zegt Ilse.
Die verbouwing betekende een uitbreiding van zes naar tien bruggen, de komst van een wasstraat, wasboxen, stofzuigers en een detailing-poetsplaats. “Het is de kroon op ons werk, de kers op de taart na een lange periode van extra hard werken. We hadden de lat erg hoog gelegd en dan moet je er bovenop zitten om de eigen verwachtingen daadwerkelijk te realiseren”, zo ervaarde Ilse, die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor personeelszaken, online activiteiten en de ‘niet-technische’ rest.
Even terug naar het begin, want het verhaal van het familiebedrijf is geen dertien in een dozijn. In 1971 begint Jos Janssen in een garagebox bij huis een autohandel en werkplaats. Met succes, want in 1993 bouwde hij elders in Rijsbergen een showroom en werkplaats, en in 2000 bouwde hij het garagebedrijf aan de Ettenseweg 81.
In 2007 gebeurde echter het ondenkbare: Jos overleed. Zoon Maikel, achttien jaar oud op dat moment, volgde nog een technische opleiding. Wel met het idee om ooit in het bedrijf te gaan werken, maar niet op deze manier. Nog geen papiertje en midden in de kredietcrisis besloot Maikel toch om het bedrijf, samen met zijn moeder, voort te zetten.
Maikel: “Het bedrijf overnemen was een droom voor mij. Maar op deze manier was het heel zwaar. Gelukkig hielp de opleiding mee door een versneld traject mogelijk te maken. Ik was jong en ben een doorzetter, dus ik kon aardig wat aan. Maar het heeft jaren geduurd voordat ik het vertrouwen in het dorp had teruggewonnen, als jonge slungel. Maar mijn vader had een goede naam, dus de basis was er”, herinnert Maikel zich als de dag van gisteren.
“Met de kennis van nu had ik precies hetzelfde gedaan. Nou ja, ik zou eerder personeel hebben aangenomen”, zegt Maikel. Ilse vult aan: “Ja, niet jarenlang zelf plankgas gaan.” Rond 2015 begint het bedrijf immers pas weer aan de echte opmars. Het heeft veel doorzettingsvermogen gevraagd.
In 2017 komt Ilse in het bedrijf, nadat de twee elkaar hebben ontmoet tijdens een wintersportvakantie. Zij heeft een achtergrond in bedrijfseconomie en customer service en vormt daarmee ook in het bedrijf een perfecte aanvulling. “Ik vind auto’s leuk, maar had er nooit aan gedacht om iets in deze wereld te gaan doen. Mijn vader was receptionist bij een Ford-dealer, maar zelf ben ik er nooit mee bezig geweest”, aldus Ilse.
Toch pakt het werk haar. En dan vooral het bedrijf. Ilse: “Het was altijd al een familiebedrijf, en dat is het nog steeds. Mijn ouders werken af en toe mee, de broer van Maikel, en mijn schoonmoeder komt geregeld op de koffie, plus we hebben een monteur die 25 jaar in dienst is. Alles voelt als een grote familie.”
“Iedereen kijkt hier naar een auto alsof hij zelf de klant is”
Dat familiegevoel is meteen een van de ‘gewone dingen die ze ongewoon goed doen’. “Eigenlijk alles wat er gebeurt, gebeurt in samenspraak. Dat maakt het werken hier heel prettig en dat trekt mensen aan. We hoeven eigenlijk nooit te zoeken naar personeel”, lacht Maikel.
Dat prettige werken komt niet alleen door de sfeer. De apparatuur die wordt gebruikt, is ‘state-of-the-art’. “Dat maakt het werken efficiënter en makkelijker en wordt daarom zeer gewaardeerd. Daarnaast is er één vloeistoffen-, lucht- en stroombar per twee bruggen en ligt het meest gebruikte gereedschap altijd binnen handbereik. Elke accu gaat hier bovendien aan de oplader tijdens het werk om te voorkomen dat de klant een dag later met een lege accu staat.”
Het is slechts een voorbeeld van het klantgerichte denken van Autobedrijf J. Janssen. Als een auto de werkplaats uitrijdt, wordt gelet op de details. Een doekje over de auto om vingerafdrukken weg te halen, een check of de matjes recht liggen en of het klokje de juiste tijd aangeeft. “Het zijn kleine dingen, maar heel belangrijk. Iedereen hier kijkt naar een auto alsof hij zelf de klant is die misschien wel vierhonderd euro voor een beurt heeft uitgegeven. Hoe wil jij je auto dan terugzien?”, zegt Maikel.
Nog zo’n voorbeeld van klantgericht denken. Ilse: “Wij hebben altijd een monteur vrij voor onverwacht werk. De klant die binnenkomt voor een kapotte lamp of andere ditjes en datjes. Zelfs die klant die morgen op vakantie moet, maar een auto heeft die stilvalt, kunnen we meteen van dienst zijn. We lossen het gewoon op.”
Dat oog voor detail is iets wat Maikel en Ilse delen. Tijdens vakanties lopen ze soms bij collega-autobedrijven binnen om te kijken hoe daar wordt gewerkt. Maikel: “We zeggen dan dat we zelf ook een autobedrijf hebben en dan gaan er altijd deuren open. Je kunt van elkaar veel leren”.
Voor de bouw van de wasstraat en -boxen heeft het stel veel waspleinen bekeken. “Gewoon parkeren en kijken hoe de gebruikers hun auto’s wassen. Wat is de routing, waar staan de prullenbakken? Alles wat opviel, hebben we gebruikt voor de bouw van onze wasplek”, vertelt Ilse. Er is zelfs een automatenwand met drank, snacks, poetsmiddelen en cadeaus te vinden. Inclusief bloemen, want Ilse is volgens Maikel ook erg goed in bloemschikken. De lege vakjes bewijzen dat dit inderdaad zo is. Rijsbergen weet de wand te vinden.
De mensen van het Rijsbergense autobedrijf hebben hard gewerkt - en doen dat elke dag - om de titel in de wacht te slepen. Maar levert de verkiezing tot BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025 ook nog iets op? “Jazeker”, zegt Ilse, “er is door professionals naar ons bedrijf gekeken. Die kijken met een andere blik naar het bedrijf en dat levert waardevolle inzichten op. Ook verbeterpunten, maar die hebben we graag. Het kan immers altijd beter”, is de slotconclusie van Maikel en Ilse. Maar nu eerst even genieten van het gedane werk en de mooie titel.
In het juryrapport staan een paar adviezen en die worden gretig overgenomen. “Verdere professionalisering staat hoog op onze prioriteitenlijst. Zo werken we nu aan de digitalisering van de werkplaats. Ook de verkoop kan nog beter: we willen de leads en conversie beter inzichtelijk maken. Daarom zoeken we nu naar een goede manier of softwarepakket en willen we de terugkoppeling opvragen via WhatsApp beter en sneller maken”, zo somt Ilse een paar ontwikkelingen voor de (nabije) toekomst op.
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 6-2025. Tekst: Mark Litjens, fotografie: Peter Arno Broer.