Riskant
De afgelopen jaren hebben ons geleerd dat het riskant is om zo’n enorme opgave aan de politiek over te laten. Die is te verdeeld. Zeker als het om de auto en autobelastingen gaat. En autobelastingen zijn het instrument bij uitstek om CO2-uitstoot te beteugelen.
Maar wat betreft autobelastingen heeft de overheid er de afgelopen decennia nogal een potje van gemaakt. Het stelsel is complex, grillig, onvoorspelbaar, marktverstorend en instabiel.
We hebben de bpm, de mrb, de bijtelling, de accijnzen, de energiebelasting. En dan ook nog tal van subsidies, zoals de EV-subsidie voor particulieren en de MIA/VAMIL/KIA. Deels wordt de aanschaf belast, deels het gebruik, deels de uitstoot. Daarbij is er in Den Haag de afgelopen jaren behoorlijk gejojood als het gaat om autobelastingen. Potje open, potje dicht. Verschuiven van normen. Fictieve autonome vergroening. Subsidie voor groene auto’s kwam lang alleen bij zakelijke rijders terecht. Etcetera. De markt was daardoor grillig en onvoorspelbaar, en kopers van nieuwe auto’s werden steeds terughoudender.