Deeltjes tellen
Een ander actueel onderwerp heeft te maken met milieueisen voor dieselmotoren. De uitstoot hiervan moet zo snel mogelijk op een nieuwe manier worden gecontroleerd. Daar zijn allerlei ontwikkelingen voor gaande, zoals de ontwikkeling van een deeltjesteller die geschikt is voor een garagebedrijf.
Dit verfijnde testen is nodig, omdat de moderne diesel veel minder uitstoot produceert dan voorheen. Oncontroleerbaar met de huidige generatie roetmeters. Daarom komt een nieuw apparaat op de markt. De eisen hiervoor zijn vastgesteld en er zijn zes fabrikanten die het kunnen leveren. Meetinstituut NMI controleert de apparaten op dit moment, goedkeuring wordt verwacht in januari 2021. “De overheid wil dit apparaat in 2021 verplicht stellen, naast de roetmeter die ook verplicht blijft voor oudere diesels zonder roetfilter. Dat is wat ons betreft te kort door de bocht. Het is best een duur apparaat, ik hoor bedragen tussen de € 3.500,— en € 5.000,—, dus je moet als autobedrijf jezelf eerst afvragen of je hierin mee wilt gaan en dieselauto’s wilt blijven keuren. Als je amper diesels controleert, is het een grote investering. Andersom is het misschien ook mogelijk om met een paar bedrijven één apparaat aan te schaffen. Hoe dan ook, je zult je eerst moeten verdiepen in het aanbod en vaststellen welk apparaat je voorkeur heeft. Dat kost tijd, daarom willen wij de verplichting pas op 1 januari 2022 in laten gaan”, zegt de RDW-relatiemanager om aan te geven dat niks het overlegorgaan ontgaat.