Terug

ViaBOVAG.nl brengt kampeerder en BOVAG-bedrijf dichter bij elkaar

Sales en marketing camper caravan viabovag.nl
Leestijd: 9 min

Begin dit jaar zijn ook kampeermiddelen toegevoegd aan het mobiliteitsplatform viaBOVAG.nl. Dat gaat meehelpen om meer doorgewinterde én nieuwe kampeerders kennis te laten maken met het BOVAG-bedrijf. Maar dat wordt alleen een succes als we met z’n allen meedoen, betoogt Leon Bruggink, van Bruggink Caravans & Campers. 

ViaBOVAG.nl startte in 2018 als occasionplatform voor auto’s en is de afgelopen drie jaar flink gegroeid. Inmiddels krijgt het mobiliteitsplatform ruim twee miljoen bezoeken per maand en zorgt de nieuwe campagne in april en mei voor nog een extra boost van het aantal websitebezoekers. Na de uitbreiding met motoren en fietsen werden begin dit jaar ook caravans en campers toegevoegd. Van tevoren heeft een klankbordgroep van caravan- en camperleden meegedacht over hoe dit eruit moest komen te zien. “Belangrijk voor leden was dat de huidige BOVAG Onderhoudsbeurt de basis zou vormen van de zekerheden voor de klant. Ik ben blij dat dit ook is gelukt”, vertelt Maarten Mastop, branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven. De toevoeging van caravans en campers aan viaBOVAG.nl is een belangrijke stap volgens Mastop. “Kampeermiddelen worden nog steeds veel door particulieren onderling verkocht. Tegelijkertijd blijkt ook dat consumenten op zoek zijn naar zekerheid. Met viaBOVAG.nl kunnen we de consument daarmee bedienen.”

Caravan- en camperbedrijven adverteren tot 1 juli 2021 gratis op viaBOVAG.nl. Stap nu in! 

Kennismaking met BOVAG-bedrijf

De introductie van kampeermiddelen op viaBOVAG.nl kwam op een goed moment volgens Maarten Mastop. “In coronatijd werd kamperen nog populairder, omdat verre vliegvakanties niet mogelijk waren en nog steeds niet zijn. Een nieuwe groep kampeerders betreedt daardoor de markt. Die mensen willen we graag kennis laten maken met de zekerheden van het BOVAG-bedrijf, vertelt Maarten. “Wanneer je bijvoorbeeld een gebruikte camper koopt, loopt dat al gauw in de tienduizenden euro’s. Dat is een hoop geld. De kans dat je bij een particulier een teleurstelling koopt is groot. We zien regelmatig dat ze vervolgens snel daarna bij een BOVAG-bedrijf terecht komen voor een dure reparatie.” 

“Mensen oriënteren zich op verschillende websites, maar als ze gaan kopen willen ze toch zekerheid”
Leon Bruggink | eigenaar Bruggink Caravans & Campers

Vangnet voor de consument

Ook Leon Bruggink van Bruggink Caravans & Campers verbaast zich er erover dat er veel door particulieren onderling wordt verkocht. Zijn bedrijf heeft twee filialen, in Borculo en Almelo. Al sinds de jaren tachtig verkoopt hij campers, caravans zijn er later bij gekomen. “Online kun je kampeermiddelen gemakkelijk vergelijken. De verschillen tussen caravans en campers die door particulieren en bedrijven worden aangeboden lijken relatief klein, maar er zitten grote verschillen tussen de voorwaarden. Als je koopt van een particulier heb je geen enkel vangnet, terwijl je er als consument bij een BOVAG-bedrijf zoveel hebt.” ViaBOVAG.nl zet deze zekerheden dan ook in de etalage. 

Cowboys

Leon Bruggink besteedt veel aandacht aan online adverteren en zet zijn kampeermiddelen op alle kanalen waar mensen online caravans en campers zoeken. Ook op viaBOVAG.nl. Dat gaat heel eenvoudig vanuit de voorraadmanagementsystemen waarmee hij werkt. Waarom hij op viaBOVAG.nl adverteert? “Mensen kijken overal en oriënteren zich op verschillende websites, maar als ze gaan kopen willen ze vaak toch zekerheid”, merkt hij op. “BOVAG is een ontzettend krachtig merk. In een wereld waarin veel cowboys actief zijn, is BOVAG een anker voor de consument. Kampeerders willen genieten zonder gedoe en ze willen kopen met de garantie dat wanneer er iets mankeert, het wordt opgelost. ViaBOVAG.nl is beter dan de andere platforms waarop ik adverteer, omdat dit platform het beste laat zien onder welke voorwaarden de klant iets koopt.” Daarmee doelt Bruggink op onder andere de all-inprijzen en BOVAG Garantie, die de klant er standaard bij krijgt. 

“ViaBOVAG.nl is een soort trechter die de klant vangt en zo snel mogelijk doorstuurt naar het BOVAG-bedrijf”
Maarten Mastop | branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven

Steeds meer online

“Door te adverteren op viaBOVAG.nl kun je je als bedrijf onderscheiden van de mindere bedrijven. Je profileert jezelf als kwaliteitsbedrijf”, voegt Maarten Mastop daaraan toe. “We hadden al een sterke offline positie, met de BOVAG Garantie. Met viaBOVAG.nl hebben we ook online een uithangbord om onze bedrijven nog meer onder de aandacht te brengen.” Tegelijk ziet Mastop dat de klantreis van consumenten zich steeds meer online afspeelt, zeker sinds de coronatijd. Consumenten zoeken thuis op de bank naar aanbod. “ViaBOVAG.nl is een unieke kans om onder de aandacht van deze klanten te komen. Met het merk BOVAG is dat veel makkelijker dan wanneer je je aanbod individueel gaat promoten. Via een collectief word je beter gevonden dan alleen. ViaBOVAG.nl is een soort trechter die de klant vangt, en de klant dan zo snel mogelijk doorstuurt naar de website van het BOVAG-bedrijf.”

Conversie

De markt is het afgelopen jaar flink veranderd, ziet ook Leon Bruggink. Hij ziet twee nieuwe groepen klanten: pensionado’s die anders naar Azië vlogen, die de zekerheid willen dat ze op vakantie kunnen en dat het veilig is, en veel jonge mensen. “Veel mensen ‘winkelen’ online, selecteren een kampeermiddel en maken een afspraak om ‘m te bekijken. De conversie is enorm verhoogd. Je kunt je zo ook veel beter voorbereiden dan wanneer iemand spontaan je bedrijf bezoekt. We doen van tevoren de lampen en verwarming in de favoriete camper aan, maken het comfortabel. De klant komt in een warm bad terecht. Dat vergroot de verkoopkans ten opzichte van iemand die je bedrijf binnenloopt. Online leads zijn dus erg waardevol.” 
 

Meer uit uw online leads halen? Volg het webinar op 27 mei.

Met z’n allen

Bruggink krijgt dagelijks klanten in zijn bedrijf die via viaBOVAG.nl komen. Hij heeft nog geen harde cijfers van de resultaten, maar hij ziet wel onderscheid. “Mensen gaan naar viaBOVAG.nl omdat ze zekerheid kiezen, ze willen geen kat in de zak kopen en nemen het risico niet.” Hij roept andere ondernemers ook op om deel te nemen aan viaBOVAG.nl. “Als we met z’n allen een succes willen maken van viaBOVAG.nl, dan moet iedereen meedoen. Mensen komen alleen naar een platform als er voldoende aanbod te vinden is. Als we met z’n allen de schouders eronder zetten, dan maken we er iets moois van.”
 

Gratis adverteren

Tot 1 juli 2021 kunt u als caravan- en/of camperbedrijf laagdrempelig kennismaken met viaBOVAG.nl en is adverteren gratis. U plaatst advertenties snel en eenvoudig door vanuit uw voorraadmanagementsysteem. Grijp deze kans en meld u vandaag nog aan via mijn.bovag.nl/viabovagcaravancamper.


Haal meer uit uw leads

Hoe kunt u het beste de online klant anno 2021 aanspreken en bedienen? En hoe vergroot u de kans dat die online lead uw nieuwe klant wordt? Volg dan het webinar van Denk vooruit. Denk digitaal. op 27 mei om 19.30 uur, met als spreker expert Paul de Vries. Kijk hier voor meer informatie en om u aan te melden. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring