Scrupules
Niet alleen zijn dergelijke situaties vervelend voor de betrokkenen, ze ondermijnen bovendien het vertrouwen in de motorbranche. Gerommel met kilometerstanden is wijdverspreid, zegt Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), waarin BOVAG, RAI Vereniging, ANWB, KNMV en NKC samenwerken om gesjoemel met kilometertellers te voorkomen. “Twee jaar terug hebben we een groot onderzoek uitgevoerd naar tellerfraude bij auto’s. Daaruit bleek dat 22 procent van alle geïmporteerde auto’s een teruggedraaide teller heeft. Voor geïmporteerde motoren ligt dat aandeel waarschijnlijk minstens zo hoog. Bovendien is het in Nederland nog niet verboden om kilometertellers van motoren te manipuleren. BOVAG-leden zullen zich daar niet mee inlaten, maar er zijn genoeg partijen die daar geen scrupules bij hebben. Een exact cijfer durf ik er niet op te plakken, maar het staat vast dat er met een aanzienlijk deel van de motoren op de Nederlandse markt is geknoeid.” De branche strijdt al heel lang om deze vorm van fraude aan te pakken (zie laatste alinea). Huisman: “Ten eerste is rommelen met kilometertellers gewoon oplichting. De motor wordt voor te veel geld verkocht met een misplaatste verwachting wat betreft het onderhoudspatroon. En ten tweede is het oneerlijke concurrentie met ondernemers die hard werken om een betrouwbaar bedrijf te bouwen. Partijen die zich hieraan schuldig maken, moeten hard aangepakt worden, want deze praktijken treffen de markt en de goede naam van motorbedrijven.”