Terug

Verbod op tellerfraude motorfietsen

Wet- en regelgeving
Leestijd: 8 min

Gesjoemel met kilometertellers van motorfietsen raakt niet alleen consumenten: ook bonafide ondernemers hebben er op meerdere manieren last van. Vanaf 1 juli 2021 is er een verbod op apparatuur voor tellermanipulatie. Ook wordt het doorgeven van tellerstanden aan de RDW verplicht voor dealers. Daarmee gaat een langgekoesterde wens van veel BOVAG-motorbedrijven in vervulling.

Veel leden van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven zullen het regelmatig meemaken: consumenten die op Marktplaats of elders een gebruikte motorfiets aanschaffen tegen een zacht prijsje. “Aanvankelijk zijn ze er heel blij mee”, zegt Egbert van Drie, voorzitter van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. “Soms is dat terecht, maar het gebeurt ook vaak dat ze later bij het motorbedrijf voor een onaangename verrassing komen te staan: het slijtagepatroon wijkt af van wat bij die kilometerstand normaal zou zijn. De ondernemer zit dan in een lastig parket: als je zegt dat het niet zo’n beste koop was, dan lijkt het broodnijd. De consument dacht goedkoop uit te zijn, maar staat voor hoge kosten. En dan zijn er nog de gevallen waarin consumen¬ten hun motorfiets willen inruilen die ze bij een minder betrouwbare partij hebben gekocht. Voor onze leden is het niet leuk om nee te zeggen tegen een klant die zo’n motorfiets wil inruilen. Of ze gaan de bietenbrug op met hoge kosten omdat de tellerstand niet klopt.” 

Scrupules

Niet alleen zijn dergelijke situaties vervelend voor de betrokkenen, ze ondermijnen bovendien het vertrouwen in de motorbranche. Gerommel met kilometerstanden is wijdverspreid, zegt Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), waarin BOVAG, RAI Vereniging, ANWB, KNMV en NKC samenwerken om gesjoemel met kilometertellers te voorkomen. “Twee jaar terug hebben we een groot onderzoek uitgevoerd naar tellerfraude bij auto’s. Daaruit bleek dat 22 procent van alle geïmporteerde auto’s een teruggedraaide teller heeft. Voor geïmporteerde motoren ligt dat aandeel waarschijnlijk minstens zo hoog. Bovendien is het in Nederland nog niet verboden om kilometertellers van motoren te manipuleren. BOVAG-leden zullen zich daar niet mee inlaten, maar er zijn genoeg partijen die daar geen scrupules bij hebben. Een exact cijfer durf ik er niet op te plakken, maar het staat vast dat er met een aanzienlijk deel van de motoren op de Nederlandse markt is geknoeid.” De branche strijdt al heel lang om deze vorm van fraude aan te pakken (zie laatste alinea). Huisman: “Ten eerste is rommelen met kilometertellers gewoon oplichting. De motor wordt voor te veel geld verkocht met een misplaatste verwachting wat betreft het onderhoudspatroon. En ten tweede is het oneerlijke concurrentie met ondernemers die hard werken om een betrouwbaar bedrijf te bouwen. Partijen die zich hieraan schuldig maken, moeten hard aangepakt worden, want deze praktijken treffen de markt en de goede naam van motorbedrijven.” 

Gevangenisstraf

Vanaf 1 juli van dit jaar is het dus zo ver. Vanaf dan is het verboden om apparaten te bezitten, te verkopen of gemonteerd te hebben die geschikt zijn om de tellerstand van een motorfiets te manipuleren. Bovendien zijn bedrijven met RDW-registratie verplicht om de tellerstand van een motorfiets door te geven aan de RDW bij elk bezoek aan de werkplaats. Op fraude staat een gevangenisstraf van een jaar. Voor auto’s geldt een dergelijke regeling al sinds 2014 (zie laatste alinea); het effect is, dat er veel minder auto’s zijn waarmee met de tellerstand is gerommeld. 
Het doorgeven van tellerstanden aan de RDW is heel goed nieuws, zegt Christa Grootveld, branchemanager Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven bij BOVAG: “Het betekent ruim baan voor professionalisering van de branche, want het wordt oplichters een stuk moeilijker gemaakt.” Een groot voordeel is bovendien dat bonafide motorbedrijven nauwelijks verschil zullen merken in de werkwijze. “De meeste motorondernemers die ik spreek, houden al vrijwillig de kilometerstand bij in hun DMS, om de levensfase van de motorfiets bij te houden voor de klant. Het nieuwe proces is niet veel anders. Er wordt alleen een koppeling gelegd tussen de meest gebruikte systemen in de branche en de RDW-database, zodat de gegevens ook daar belanden.” 

Kopje koffie

Aanvankelijk geeft de RDW nog geen beoordeling af of de tellerstanden logisch zijn. Later, als er voldoende data zijn, zal dat wel gebeuren, net als bij auto’s. Motorrijders kunnen wel zelf de historie inzien. Voor sommige motorfietsen is die historie er al, want de RDW heeft de databases van een aantal partijen overgenomen. Grootveld: “Voor leden is dit een mooie gelegenheid om hun klanten uit te nodigen voor een kopje koffie om hun kilometerstand op te nemen. Hoe meer standen er geregistreerd zijn, hoe betrouwbaarder de historie en hoe hoger de waarde van de motor bij verkoop. Deze nieuwe wet is dus niet alleen goed voor consumenten, er ontstaan ook kansen voor u als ondernemer.”

Kijk voor meer informatie op mijn.bovag.nl/tellerregistratie-motoren.

“Een mooie gelegenheid om klanten uit te nodigen voor een kopje koffie om hun kilometerstand op te nemen”
Christa Grootveld | branchemanager BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven

Wat voorafging

In 1991 begon de Nationale Autopas (NAP) met het registreren van tellerstanden van auto’s. NAP was een publiek-privaat initiatief waarin onder meer BOVAG deelnam aan de strijd tegen tellerfraude. Ook tellerstanden van motorfietsen konden geregistreerd worden, al werd dat mondjesmaat gedaan. Martin Huisman: “In 2012 is met BOVAG afgesproken om NAP-registratie ook verplicht te maken voor motoren. Omdat er echter wetgeving in de maak was om tellerfraude te verbieden voor auto’s en motoren, is er gewacht op de wetgeving. Helaas belandde de verplichte registratie van tellerstanden van motorfietsen onder de tram in het wetgevingsproces, omdat deze branche niet was meegenomen in de aanvraag voor de berekening van de administratieve lasten. Die berekening alsnog aanvragen zou de wet vertragen, dus werd afgesproken dat dit later gerepareerd zou worden. Voor auto’s werd het registreren van tellerstanden op 1 januari 2014 verplicht. De verplichte registratie voor motoren bleef een diep gekoesterde wens van BOVAG en de leden. Ruim zeven jaar later is het dan 
eindelijk zover.”

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2021-03.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring