De contactloze autosleutel is handig voor de auto-eigenaar, maar ook voor de autodief. Het Centrum van Criminaliteitspreventie heeft daarom de eisen aan het Keurmerk Voertuigbeveiliging aangescherpt per 1 juli 2019. Het keurmerk is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering te kunnen afsluiten.
Terug

Veiligheidseisen voor keyless entry aangescherpt

Wet- en regelgevingAftersales en techniek
Leestijd: 4 min

De contactloze autosleutel is handig voor de auto-eigenaar, maar ook voor de autodief. Het Centrum van Criminaliteitspreventie heeft daarom de eisen aan het Keurmerk Voertuigbeveiliging aangescherpt per 1 juli 2019. Het keurmerk is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering te kunnen afsluiten.

Met de contactloze autosleutel hoeft een auto-eigenaar alleen de sleutel bij zich te dragen om de auto te openen. “Het signaal dat door de autosleutel wordt uitgezonden is alleen makkelijk te verlengen, waardoor het stelen van een voertuig een fluitje van een cent lijkt”, legt risk officer René Engelen van Bovemij uit. Deze vorm van diefstal, ook wel relay attack genoemd, is inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje. Reden voor het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) om de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan te passen. Ook Engelen was hierbij betrokken, in de Raad van Deskundigen van het CCV.

“Het signaal van de autosleutel is makkelijk te verlengen, waardoor het stelen van een voertuig een fluitje van een cent lijkt”
René Engelen | risk officer bij Bovemij

Blijvende oplossingen

Voor veel nieuwe automodellen met keyless entry is per 1 juli 2019 een extra maatregel nodig om het Keurmerk Voertuigbeveiliging te krijgen, per 1 juli 2020 geldt dit voor alle auto’s. Met de aangescherpte eisen daagt het CCV autofabrikanten en leveran¬ciers uit om het beveiligingsprobleem blij¬vend op te lossen. Zo zijn er al sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Fabrikanten moeten hun maatregelen tegen relay attack inbrengen bij certificatie-instelling Kiwa SCM en zij controleren of de maatregelen voldoen aan de eisen. “Het is overigens eenvoudig te zien of een auto voldoet aan het nieuwe Keurmerk Voertuigbeveiliging”, voegt Engelen eraan toe. “Op de achterruit zit dan een driehoekige sticker met de tekst ‘Voertuig Beveiliging CCV’. Ook zit er een certificaat bij de auto.”

Kansen

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft voorlopig geldig. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen. Heeft u nieuwe auto’s of occasions staan zonder het nieuwe keurmerk? Engelen: “Zolang de auto in uw handelsvoorraad staat, hoeft deze voor de verzekering nog niet te voldoen aan de nieuwe eisen. Pas als de auto verkocht wordt, dan moet de klant voldoen aan de nieuwe eisen om een verzekering af te sluiten. “Daar liggen kansen voor de retailer: breng de klant op de hoogte van de regeling en biedt aan om het systeem aan te passen of in te bouwen.”

Vragen?

Voor inhoudelijke vragen over het Keurmerk Voertuigbeveiliging kunt u contact opnemen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid via media@hetccv.nl of (030) 751 67 00. Heeft u een verzekering bij Bovemij? Dan kunt uw vragen stellen aan risk officer René Engelen van Bovemij, via rene.engelen@bovemij.nl of (06) 53 22 29 59.

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 06-2019.
 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring