Sjoemelaars worden aangepakt
Terug

VAT vindt twee autobedrijven die tellerstanden terugdraaien

Ondernemerschap
Leestijd: 7 min

Knoeien met tellerstanden van auto’s, campers en motoren dupeert consumenten, schaadt goedwillende autobedrijven en bezorgt de branche een slechte naam. Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) spoort malafide bedrijven op. En dat werkt, getuige twee spraakmakende zaken in het afgelopen jaar. “Als je weet dat het ergens niet pluis is, meld het”, zegt Martin Huisman van VAT. 

Tellerfraude dupeert de consument

Het doen veranderen van de stand van de kilometerteller van een motorvoertuig is in Nederland bij wet verboden. Er staat een gevangenisstraf op van maximaal een jaar en een boete van maximaal € 10.000,—. Geen wonder, want het is een schoolvoorbeeld van bedrog. “Het voertuig wordt anders voorgeschoteld dan het in werkelijkheid is”, zegt Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT). “Voor een voertuig met een lagere tellerstand kan de verkoper meer geld vragen. De consument betaalt de prijs: niet alleen is de werkelijke waarde van het voertuig lager, het heeft ook een ander onderhoudspatroon dan de kilometerstand suggereert. Tellerfraude dupeert de consument en brengt de veiligheid in gevaar. Bovendien schaden deze praktijken de reputatie van de branche als geheel en bv Nederland voor € 112 miljoen per jaar.”  

 

Tellerdokters

Ondanks het verbod zijn er nog altijd auto’s met teruggedraaide tellers in Nederland. Volgens Huisman heeft dat twee oorzaken. “In Nederland zijn er nog altijd lieden die zich via internet aanbieden als ‘tellerdokters’ waar je naartoe kunt om je teller terug te laten draaien. Daarnaast zijn er lieden die het niet zo nauw nemen met geïmporteerde auto’s uit met name Duitsland. Zij draaien de teller terug voordat de auto voor keuring wordt aangeboden bij de RDW.” VAT becijfert dat bij 1 procent van de oorspronkelijk Nederlandse auto’s met de teller is geknoeid; van auto’s uit Duitsland is bij minstens 22 procent de tellerstand twijfelachtig. “Ook in Duitsland is wetgeving tegen tellerfraude”, zegt Huisman. “Er zijn echter geen partijen zoals VAT en RDW die tellerstanden monitoren. Daardoor zijn opsporing en handhaving praktisch onmogelijk.”  

In Nederland is dat wel anders. VAT verzamelt klachten van consumenten, autobedrijven en de BOVAG-helpdesk. “Als we vaker dan een keer een klacht krijgen over een bedrijf, dan is er iets aan de hand”, zegt Huisman. “Die bedrijven krijgen van ons een waarschuwingsbrief of extra controle van de RDW. Ernstigere gevallen bespreken we met het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Die kunnen verder onderzoek instellen. In één geval heeft BOVAG een lid geroyeerd vanwege signalen die wij ontvingen. Dat bedrijf was direct verdwenen.”  

Achtergrondinformatie

Soms zijn er schrijnende situaties, waarbij VAT en andere partijen tientallen klachten ontvingen. Een daarvan betrof Autobedrijf Wilmers uit Apeldoorn. “TROS Opgelicht ging ermee aan de slag”, zegt Huisman. “Met de verborgen camera werd aangetoond dat het er niet pluis was. Tijdens de opnames hield het programma contact met ons, waarbij wij hen voorzagen van achtergrondinformatie over de voertuigen in de voorraad.” In de uitzending is te zien dat de helft van de auto’s was teruggedraaid en dat schadehistorie werd weggepoetst. Kort na de uitzending sloot de eigenaar het bedrijf.  

Getuige

In een ander geval signaleerde VAT grootschalige tellerfraude bij Van de Kooij Dealeroccasions in het Noord-Hollandse Opmeer. “We ontvingen grote hoeveelheden klachten, niet alleen van consumenten maar ook van autobedrijven uit de buurt. De zaak is uitgebreid in het nieuws geweest. De RDW heeft aangifte gedaan, op basis van uitgebreide data-analyse van LIV.” Bij dat bedrijf bleek meer aan de hand: er leken nauwe banden te zijn met internationale drugscriminaliteit. “De recherche heeft VAT gehoord als getuige in deze zaak en we helpen mee met het verzamelen van de bewijsvoering”, aldus Huisman. “De verdachte wordt strafrechtelijk vervolgd.” 

“Samen met RDW en het LIV zijn we in staat een vuist te maken en fraude aan te pakken”, zegt Huisman. “We zien dat onze aanpak werkt. En dat is maar goed ook. Heel veel autobedrijven zijn bezig met goede auto’s op een transparante manier uit het buitenland te halen. Zij worden dwarsgezeten door een handjevol mensen die het niet zo nauw nemen. Per bedrijf gaat het vaak om honderden voertuigen. Wie zichzelf respecteert als professional, wil absoluut niet worden weggezet als onbetrouwbaar, maar dat is wel het gevolg: de hele automotive krijgt er een slechte naam door. Daarom is het belangrijk om vermoedens van tellerfraude aan ons door te geven. Dat heeft niks te maken met verklikken: tellerfraude is strafbaar en schadelijk voor iedereen. En dus moeten we er met elkaar zorg voor dragen dat dit soort praktijken een halt wordt toegeroepen.” 

1% Nederlandse auto’s
22% Duitse importauto’s
€ 112 miljoen schade per jaar in Nederland
€ 1.500schade per auto

Over VAT 

Het wettelijke verbod op tellerfraude werd in 2014 ingesteld, na een intense lobby van onder meer BOVAG. De database van Stichting Nationale Autopas (NAP) waarin kilometerstanden werden bijgehouden, werd overgenomen door de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). NAP werd omgevormd tot de Vereniging Aanpak Tellerfraude. De grootste sponsor van VAT is BOVAG. Daarnaast participeren ook RAI Vereniging, ANWB, KNMV en NKC. VAT zet zich in voor handhaving van de wet, het informeren van consumenten en het instellen, verbeteren en handhaven van internationale regelgeving.  

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2022-03.

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring