Terug

Van olie naar stroom: De metamorfose van Pouw Deventer

Wet- en regelgevingOndernemerschap
Leestijd: 8 min

Pouw Deventer bereidt zich al een aantal jaar voor op de opmars van de zero emissie-voertuigen (ZEV) zoals EV’s en waterstofauto’s. Het autobedrijf investeerde flink in nieuwe kennis, werkplaatsinrichting en, bovenal, in veiligheid. Met resultaat dat het autobedrijf onlangs de ZEV Safety Award won, een prijs voor de meest veilige werkplaats voor zero emissie-auto’s van Nederland. Aftersalesdirecteur Nico de Haan en Hoog Volt Expert (HVE) Erwin van Noorel over ‘de grote metamorfose’. 

Verboden terrein

Pouw Deventer, al 75 jaar een begrip in de oude Hanzestad, was het eerste bedrijf van het latere Pouw Automotive, onderdeel van Emil Frey Nederland. Het luxe, recent gemoderniseerde pand is helemaal klaar voor de grote metamorfose waarbij de traditionele brandstofauto’s gestaag plaats maken voor de zero emissie-voertuigen (ZEV). 

Aftersalesdirecteur Nico de Haan (57) beent vanuit zijn kantoor op de bovenverdieping naar een ijzeren loopbordes met uitzicht over de werkplaats. “Kijk”, wijst hij, “links beneden zie je de Audi’s, rechts de Volkswagens, aan de overkant de bedrijfsauto’s. En helemaal rechts, daar pal naast de snelroldeuren waardoor je naar buiten kunt, zie je de extra brede brug en VAS6131-heftafel voor de ZEV’s. Die plek heeft alles met de veiligheid te maken. Je werkt met hoogvolt-spanning. Gaat er serieus iets mis met zo’n elektrische auto, dan laat je hem onmiddellijk zakken en rol je hem naar buiten. Daar levert hij minder gevaar op. Naast de brug zie je ook palen met uitrollinten. Wordt er aan de batterijenbak van een ZEV gesleuteld, dan zetten we de werkplek af. Verboden terrein. Signaalborden aan en rond de auto, bekend bij elk personeelslid, van monteur tot verkoper of receptionist, geven aan of het voertuig al dan niet spanningsvrij is.” 

Zwembadhaak

“En daar aan de muur hangt onze ‘zwembadhaak’, zo’n ding waarmee zwemleraren vroeger spartelende pupillen boven water trokken”, vervolgt De Haan. “Klinkt misschien luguber, maar die kunststof haak is speciaal vervaardigd om monteurs, die ongelukkigerwijs met hoogspanning in aanraking komen, veilig aan hun nek bij de ZEV weg te trekken. Is nog nooit gebeurd, maar ‘safety’ boven alles.” 

Op het parkeerterrein buiten achter de werkplaats bevindt zich nog een geheimzinnige, met linten afgezette plek. “Daar plaatsen we auto’s met instabiele batterijen. Onze ‘quarantaineplek’. Je leest soms over elektrische auto’s die spontaan in brand vliegen. Komt altijd door instabiele batterijen. Brengt iemand zo’n probleemauto bij ons, dan gaat-ie eerst een etmaal naar de quarantaineplek. Gebeurt er verder niks, dan ‘knippen’ we de batterij, zoals wij het loshalen uit de auto noemen. Vervolgens moet er dan een nieuwe batterij in.” 

“Wij wilden koploper zijn bij het omarmen van die nieuwe technologie. Daarom stuurden we drie monteurs naar de allereerste veertiendaagse Hoog Volt Expert-opleiding van Volkswagen”
Nico de Haan | Aftersalesdirecteur Pouw Deventer

MEB-technologie

“Het vervangen van batterijen is nu ook achterhaald door de MEB-technologie. Alle nieuwe elektrische modellen van Audi, Seat, Skoda en Volkswagen en binnenkort ook Volkswagen Bedrijfswagens zijn uitgerust met de Modularer E-Antriebs-Baukasten van Volkswagen. Je praat hierbij niet meer over één grote batterij, zoals bij de E-Golf of E-UP, maar over een MEB-platform: het chassis met alle elektrische apparatuur en een relaiskast met daarin honderd of meer kleine 3,6V-brandstofcellen, vergelijkbaar met mobiele telefoonbatterijtjes. Is er iets mis met één of meer van die cellen, dan moet de auto de brug op, laat je de relaiskast er onderuit zakken op de heftafel en dan ga je op zoek naar de disfunctionerende brandstofcellen. Alleen die vervang je.”    

Koploper in nieuwe technologie

Drie jaar geleden werd met de komst van de VW ID.3 de nieuwe MEB-technologie aangekondigd. Nico de Haan: “Wij wilden koploper zijn bij het omarmen van die nieuwe technologie. Daarom stuurden we meteen, vanuit Pouw Deventer, drie monteurs naar de allereerste veertiendaagse Hoog Volt Expert-opleiding van Volkswagen in Wolfsburg.” 

Vervangend werkplaatschef Erwin van Noorel (45) was een van de drie en is nu gecertificeerd HVE. Hij vertelt: “Tachtig procent van die opleiding draait om veiligheid. Je mag als HVE nooit alleen aan een ZEV-relais werken, altijd met z’n tweeën. Je maakt de boel spanningsvrij en voert de klus uit volgens strikte protocollen, vastgelegd in een voorgeschreven procedure. Bij elke protocolstap word je online gecontroleerd door meekijkende specialisten van zowel de importeur als van Volkswagen in Duitsland. Pas bij dubbel akkoord kun je verder met de volgende stap, langzaam en voorzichtig. Zo’n klus duurt één tot drie dagen. Tijdens het werk draag je, tegen elektrische schokken, ook een extra dikke overall, speciale handschoenen en een helm met gezichtsbeschermer.” 

De Haan: “Ik denk dat die bijzondere procedure en de inrichting van onze extra beveiligde ZEV-werkplek ons de ZEV Safety Award hebben opgeleverd. Wij hebben 40.000 euro geïnvesteerd in apparatuur en werkplaatsinrichting. Daarbij komt nog zo’n brede brug voor ZEV’s van 15.000 euro. Inmiddels heeft Pouw ook gecertificeerde monteurs en ZEV-werkplekken in Deventer, Zwolle en Apeldoorn. Dit jaar volgen Rijssen en Harderwijk, daarna Kampen.” 

Vijf ZEV-veiligheidstips

  1. Werk altijd met z’n tweeën aan een ZEV. 
  2. Houd de zwembadhaak bij de hand. 
  3. Richt de ZEV-werkplek in nabij de buitendeuren. 
  4. Draag speciale schokbestendige werkkleding. 
  5. Organiseer een veilige quarantaineplek voor ZEV’s met instabiele batterijen. 

Pouw Deventer 

Opgericht: 1947 
Locatie: Deventer 
Onderdeel van: Emile Frey Nederland/ Pouw Automotive  
Verwacht aantal nieuw verkochte auto’s 2022: 950
Verhouding nieuw verkochte auto’s brandstof/ZEV 2022: 75% / 25% 
Personeel: 54 fte werknemers  
Jaaromzet: circa € 54,7 miljoen 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 05-2022

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring