Verboden terrein
Pouw Deventer, al 75 jaar een begrip in de oude Hanzestad, was het eerste bedrijf van het latere Pouw Automotive, onderdeel van Emil Frey Nederland. Het luxe, recent gemoderniseerde pand is helemaal klaar voor de grote metamorfose waarbij de traditionele brandstofauto’s gestaag plaats maken voor de zero emissie-voertuigen (ZEV).
Aftersalesdirecteur Nico de Haan (57) beent vanuit zijn kantoor op de bovenverdieping naar een ijzeren loopbordes met uitzicht over de werkplaats. “Kijk”, wijst hij, “links beneden zie je de Audi’s, rechts de Volkswagens, aan de overkant de bedrijfsauto’s. En helemaal rechts, daar pal naast de snelroldeuren waardoor je naar buiten kunt, zie je de extra brede brug en VAS6131-heftafel voor de ZEV’s. Die plek heeft alles met de veiligheid te maken. Je werkt met hoogvolt-spanning. Gaat er serieus iets mis met zo’n elektrische auto, dan laat je hem onmiddellijk zakken en rol je hem naar buiten. Daar levert hij minder gevaar op. Naast de brug zie je ook palen met uitrollinten. Wordt er aan de batterijenbak van een ZEV gesleuteld, dan zetten we de werkplek af. Verboden terrein. Signaalborden aan en rond de auto, bekend bij elk personeelslid, van monteur tot verkoper of receptionist, geven aan of het voertuig al dan niet spanningsvrij is.”