De pagina wordt geladen...
Het is een stap die niet direct voor de hand ligt: Kim Rijkers en Roel Hendriks runden een nertsenfokkerij, maar begonnen met een carwashbedrijf aan een totaal nieuw hoofdstuk in hun leven. Hoe is het om het roer zo om te gooien?
Het stel nam rond 2013 de nertsenfokkerij van Kims ouders over. Niet lang daarna bleek dat de Nederlandse overheid vanaf 2023 pelsdierhouderijen zou verbieden. Kim: “We vroegen onszelf af: gaan we die tien jaar volmaken? We besloten de onderneming een aantal jaar voort te zetten, maar wel altijd met de gedachte dat we onze zinnen op iets anders moesten gaan zetten. In de coronaperiode bleek dat nertsen ook besmet konden raken. Onze dieren werden ziek en in juni 2020 moest ons bedrijf geruimd worden. Dat was een rare en verdrietige dag.”
Kim en Roel gingen op zoek naar een andere business. Maar hoe kwamen ze dan op het idee voor een carwash? “Mijn vriend was al eerder een keer op pad met mijn broertje en tijdens een bezoek aan een carwash vroeg hij zich af: zou dit niet iets voor ons zijn? Dat idee raakte nu in een stroomversnelling.
We zijn veel gaan rondkijken, vragen en luisteren. Bij de bezochte carwash hoorden we meer over de leverancier van de machines, die ons uiteindelijk enorm heeft geholpen. En we moesten een geschikte locatie vinden in een woonplaats die groot genoeg is en waar nog geen carwash zat. We hebben een bureau in de arm genomen dat de marktpotentie onderzocht. Uiteindelijk werd het Schijndel.”
“Het begin was lastig, maar we draaien nu beter dan verwacht”Kim Rijkers, Carwash Schijndel
In het regenachtige voorjaar van 2023 opende Carwash Schijndel. “Een lastig begin, maar gelukkig was dit voorjaar droog en zonnig. We zijn nu zo’n 2,5 jaar open en we draaien beter dan verwacht. Mond-tot-mondreclame is belangrijk, maar we adverteren ook in kranten en op social media en doen acties met lokale ondernemers.”
Personeel is tegelijkertijd hun geluk én grootste zorg. “We hebben geboft dat twee dames uit de wasstraatwereld bij ons solliciteerden. Het waren bekenden van elkaar. Zij brachten veel kennis en commercieel inzicht mee. Hoe adviseer je klanten en wijs je hen op de meerwaarde van het uitgebreide wasprogramma? Daar hebben we veel aan gehad.”
Aan de andere kant is het ook iets waar ze tegenaan lopen. “De afhankelijkheid van je mensen. We zijn dagelijks open, dus er moet altijd iemand zijn. Roel is weleens teruggereden van vakantie als er iets kapotging of er problemen waren. En ik durf een dagje dierentuin met onze jonge kinderen ook bijna niet meer te plannen. Je moet altijd beschikbaar zijn. Natuurlijk ondersteunt familie waar het kan, maar het blijft soms lastig. We proberen nu wel om het werk op de vloer meer uit de handen te geven, zodat wij ons kunnen richten op ondernemen.”
De overweging om BOVAG-lid te worden zat ‘m vooral in zekerheid. “Bij wasstraten heeft het BOVAG-keurmerk richting klanten denk ik minder waarde dan voor garages bijvoorbeeld, maar er zit wel veel kennis en ondersteuning bij BOVAG. Aan die informatie hebben wel veel gehad bij het opzetten van ons bedrijf.”
Achteraf is natuurlijk makkelijk praten, maar zijn er dingen die ze anders zouden hebben gedaan? “Meer opslagruimte!”, lacht Kim. “Alles staat vol met voorraad en machines. We zijn alweer aan het kijken waar we meer ruimte kunnen creëren.”
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 4-2025.