De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Twee generaties, één passie: ondernemen in de fietsbranche door de jaren heen
0%
Terug

Twee generaties, één passie: ondernemen in de fietsbranche door de jaren heen

Ondernemerschap04 aug 2025 Leestijd: 6 min

BOVAG bestaat 95 jaar! Een mooi moment om terug te kijken en vooruit te blikken op ondernemen in de mobiliteitsbranche. Deze keer spreken we twee BOVAG-leden uit de fietsbranche. William is pas een paar jaar onderweg, Serge heeft al dertig jaar ervaring in het vak. Hoe kijken zij aan tegen ondernemerschap en alle veranderingen door de jaren heen?

William Boom is mede-eigenaar van Bike Totaal Capelle. Als klein jongetje liep hij al rond in de toenmalige fietsenzaak van zijn oom. “Ik heb accountmanagement gestudeerd, maar mijn baan beviel niet zo. Samen met mijn compagnon Jaco Boot zijn we in de winkel in Capelle aan den IJssel komen werken, met de intentie deze over te nemen. De onderneming liep niet goed en we zagen veel dingen die beter konden. De omzet groeide en zodoende zagen we er potentie in. We hebben de winkel overgenomen per 1 januari 2021. Dat pakte goed uit: het loopt ieder jaar beter.”

“Precies toen je winkel openging, kwam er een lockdown”, zegt Serge van den Arend, eigenaar van Bike Totaal Isendoorn in Dordrecht. William: “Ja, dat was balen, maar uiteindelijk is corona denk ik een zegen geweest voor de fietsenmarkt. Wij merkten bijvoorbeeld dat mensen liever de fiets pakten dan de metro.”

Corona is denk ik een zegen geweest voor de fietsenmarktWilliam Boom, Bike Totaal Capelle

Serge op zijn beurt deed de agrarische school, maar dat bleek niets voor hem. “Het fietsenbedrijf waar ik als zaterdaghulp werkte, opende in Krimpen aan den IJssel een filiaal. Ze vroegen of ik dat wilde runnen. Dat heb ik een paar jaar als werknemer gedaan, maar ik wilde graag voor mezelf beginnen. In 1998 nam ik Isendoorn Tweewielers over, later Bike Totaal Isendoorn.”

Minder geduld

Wat is het grootste verschil met toen hij begon? “Destijds was het vrij relaxed en waren klanten minder dwingend. Ze waren blij dat hun fiets de volgende dag klaar was, nu moet ik verantwoorden waarom een fiets ‘pas’ morgen klaar is. Er is minder geduld en dat geeft druk op de werkplaats. Daarnaast is in de branche een aantal concullega’s failliet gegaan, dat werk komt er allemaal bij. Van monteurs wordt verwacht dat ze dat ‘even’ doen. Er is minder waardering en dat vind ik soms jammer.”

Er zijn ook dingen beter geworden: op technisch gebied zijn meer mogelijkheden. “Vroeger kon je met ‘aardig sleutelen’ wegkomen, tegenwoordig werk je aan fietsen van € 2.000,–tot € 6.000,–. Dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. In die zin is het vak mooier en interessanter geworden.”

Het vak is mooier en interessanter gewordenSerge van den Arend, Bike Totaal Isendoorn Tweewielers

Druk maken

Serge ziet nog een interessant verschil tussen William en zichzelf. “Jij maakt je nog druk als een klant met lege handen de winkel verlaat. Dan slaap je bij wijze van spreken drie nachten niet!” William moet lachen. “Ja, dat klopt wel.”

Serge: “Ik denk dan bij zo’n klant: als jij ergens die fiets een paar tientjes goedkoper kunt krijgen, is dat prima. Ik slaap er geen nacht minder om. Wij hebben het al zo druk, doe me plezier en koop ‘m ergens anders. Of je koopt ’m wel bij mij en we gaan voor je door het vuur. Ons doel is niet zoveel mogelijk verkopen, maar klanten zo goed mogelijk helpen.”

William: “Ik denk dat dat een verschil in leeftijd is én in karakter. Ik kan het slecht verkroppen als ik een deal verlies aan de concurrent. Soms maak ik het mezelf onnodig moeilijk.”

Geen sexy beroep

Een ander lastig thema voor William was personeel. “Dat was een drama. Gelukkig heb ik het dit jaar voor het eerst een beetje op orde. Het beroep fietstechnicus heeft ten onrechte geen sexy imago. Bij het Techniekcollege in Rotterdam hebben ze voor de opleiding Fietstechniek maar heel weinig aanmeldingen. Ze worden liever auto- of scootermonteur. Personeelsgebrek is een van de redenen waarom ik niet zomaar een extra zaak erbij zou willen, terwijl er kansen zat zijn.”

Personeelsgebrek is een van de redenen waarom ik niet zomaar een extra zaak erbij zou willen, terwijl er kansen zat zijnWilliam Boom, Bike Totaal Capelle

Serge is blij met zijn team, dat al lang bij hem is. Dat heeft wel de nodige investeringen in tijd en geduld gevraagd. “Ik geef iedereen, van studenten tot stagiaires, een kans. Ik heb nu een meisje van veertien, dat is een schot in de roos. Ze kan sleutelen als de beste. Ze had nog geen zaterdagbaantje, nou, zij is van harte welkom. Ook heb ik een jongen vanuit het UWV, met weinig zelfvertrouwen en sociaal wat onhandig. Maar ik vind dat wel meevallen. Hij kan best sleutelen en ik heb er geduld mee. Je kunt wel ervaren monteurs duur bij een ander wegkopen, maar als het diegene om het geld te doen is, dan werkt het niet. Want vertrekt hij dan ook weer zodra een ander meer biedt? Bij ons werk je voor de gezelligheid en je krijgt er nog geld voor ook!” William beaamt dat. “Bij Serge werken is geen straf.”

Kwaliteit

Het BOVAG-lidmaatschap is voor beiden vooral een teken van professionaliteit. William: “Naar klanten straalt het kwaliteit en vertrouwen uit. En BOVAG vertegenwoordigt de fietsbranche in de lobby, dat moeten we ook een beetje supporten. Ik vind het overigens bizar hoe er met kwaliteit wordt aangerommeld bij sommige fietsmerken, tot aan brekende frames toe. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van fatbikes uit China. Wij branden er onze vingers niet aan.”

Tot slot: wat is het allermooist aan ondernemen in de fietsbranche? “De charme van de juiste fiets voor je klant vinden, niet altijd maar de duurste.” Serge is het ermee eens. “Niet verkopen wat je kwijt moet, maar waar je klant blij van wordt.”

Dit jaar bestaat BOVAG 95 jaar!

Een bijzondere mijlpaal waar we gedurende het hele jaar op verschillende manieren aandacht aan besteden. Dit is het tweede deel van een reeks interviews waarin ervaren ondernemers, ‘oude rotten in het vak’, in gesprek gaan met jongere mensen die nog aan het begin van hun ondernemersavontuur staan. Hoe ging het vroeger, hoe gaat het nu en wat kunnen ze van elkaar leren? Houd de BOVAGkrant in de gaten voor het derde en laatste deel van deze serie.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 4-2025.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.