Interne communicatie als verbeterpunt
Maar is Van Mourik Tiel als bedrijf dan helemaal perfect? “Nee, uiteraard niet”, zegt de directeur meteen. “Ook wij zouden zaken soms anders kunnen aanpakken. Vandaar ook deze cursus, het is een spiegel.” Individuele begeleiding maakte helder dat er ook behoefte was aan de Workshop Automotive Got Talent om ook als team een stap naar voren te maken. De Acteurs van Act Inc. poneren een reeks stellingen. Eentje daarvan gaat over het belang van communicatie binnen het garagebedrijf. “Onze interne communicatie kan hier en daar beter. Zo zijn werkbonnen niet altijd even duidelijk, ik bel de klant dan op om het fijne van de storing te weten”, zegt één van de medewerkers in de groep. Een ander: “Er zit een rammeltje in de truck. Een rammeltje? Er rammelen honderdduizend zaken in zo’n truck als je ermee rijdt. Dat zou preciezer kunnen worden omschreven.” Van Mourik knikt instemmend. “Ikzelf bijvoorbeeld moet bepaalde zaken, die voor mij heel duidelijk zijn, toch beter uitleggen aan mijn medewerkers. Dat is een aandachtspunt.”
Het is precies hoe de workshop werkt. Acteurs Patrick en Gert Jan zijn de aangevers, de medewerkers van het bedrijf vullen het in. Soms serieus, vaak ook met een lach. Een nieuwe vraag komt ter tafel: welke talenten moet je bezitten om succesvol te zijn bij Van Mourik Tiel? De antwoorden zijn eensluidend: flexibel, doorzettingsvermogen en geduldig. Opvallend is dat het woord ‘technisch’ niet valt. “Die brengen wij hen in de praktijk wel bij”, pareert Van Mourik. “Daarbij onderscheiden wij ons in kwaliteit, service en persoonlijke aandacht, de genoemde aspecten zijn daarom minstens zo belangrijk voor onze medewerkers.”