Impuls
Namens BOVAG nam Aad Verkade deel aan de onderhandelingen over het uitvoeringsplan. Hij is branchemanager van BOVAG Truckdealers. “Wij zijn blij dat dit plan er nu is”, zegt hij. “We hebben samen met RAI Vereniging, TLN en Evofenedex aangedrongen op deze gesprekken, om te zorgen dat er één set regels komt die landelijk van toepassing zijn. Dat zorgt voor duidelijkheid voor alle ondernemers, waaronder natuurlijk ook BOVAG-leden.” Verkade noemt de opstelling van BOVAG in het overleg constructief. “BOVAG onderschrijft de noodzaak om de uitstoot door verkeer en vervoer naar nul te brengen in 2050. Om dan nu van milieuzones naar volledig emissieloze stadslogistiek te gaan in 2025, dat zijn natuurlijk grote stappen. Daar kun je over mopperen, maar er is een maatschappelijk belang: op deze manier reduceren we schadelijke uitstoot in stedelijke gebieden enorm. Ook geeft deze maatregel een impuls aan de markt voor zero emission-voertuigen, waardoor die hopelijk sneller in groten getale beschikbaar komen tegen aantrekkelijke prijzen. Wel een discussiepunt was voor ons dat er een overgangsregeling ontbrak. Oorspronkelijk zouden alle steden die een emissieloze zone instellen, van de ene op de andere dag alle bestelauto’s en vrachtwagens met brandstofmotor weren. Maar het bestelwagenpark telt veel oude beestjes, vaak van kleine ondernemers met één auto. Een investering in een elektrische bestelauto is voor heel veel van dergelijke ondernemers niet haalbaar. Zij moeten dan wellicht stoppen of kunnen niet meer werken in de stad.”