De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Tijd overhouden voor de échte duurzame transitie
0%
Terug

Tijd overhouden voor de échte duurzame transitie

Producten en dienstenDuurzaamheid15 jul 2024 Leestijd: 8 min

Niet-rapportageplichtige leden kunnen gebruikmaken van het CSRD Brancheformat voor mobiliteit. Dit brancheformat leidt niet alleen tot een aanzienlijke verlichting van administratieve lasten, maar biedt leden ook inzicht.

Van een papieren transitie naar de echte transitie”, zo betitelt Hannie Stappers de werking van het Brancheformat. Zij is als BOVAG Programmamanager Duurzaam Ondernemen al geruime tijd betrokken bij de totstandkoming en kent alle ins en outs. De Corporate Sustainability Reporting Directive, kortweg CSRD, verplicht grote ondernemingen in de Europese Unie om te rapporteren over niet alleen hun financiële maar nu ook duurzame prestaties.

De administratieve impact van CSRD kan behoorlijk ingrijpend zijn voor een mkb-bedrijf. Om die te verlichten is BOVAG al ruim anderhalf jaar geleden aan de slag gegaan. Immers de meeste banken, verzekeraars en andere beursgenoteerde ondernemingen staan op de rol om nog in 2024 de benodigde data te verzamelen om volgend jaar te kunnen rapporteren over boekjaar 2024! Grote, niet-beursgenoteerde ondernemingen moeten in 2026 gaan rapporteren over boekjaar 2025 en dus al snel hun organisatie voorbereiden op de dataverzameling. Voor die rapportages worden óók data van leveranciers en klanten gevraagd. Als bedrijf zit je dus altijd wel in de keten van een bedrijf dat rapportageplicht is. En is het niet de vraag of, maar wanneer je wordt bevraagd.

Brancheformat voor leden

Stappers: “Aan de hand van diverse brainstormsessies met banken, verzekeraars en tests met leden, zijn we tot het online CSRD Brancheformat voor mobiliteit gekomen. Een zorgvuldige routing ligt daaraan ten grondslag. Waarbij we de vragen in het Brancheformat getrechterd hebben op basis van de ESRS’en (European Sustainability Reporting Standards), de recent opgeleverde VSME (voluntary SME standard), de diverse gesprekken met stakeholders en tot slot op de relevantie voor de mobiliteitsector. Het resultaat is een goed gebalanceerd brancheformat in een online vragenlijst dat zich beperkt tot wat nodig is conform CSRD-regelgeving, tegelijkertijd beantwoordt aan de vragen van stakeholders en toegespitst is op de branche in begrijpelijke taal. Een acceptabele, haalbare en uitvoerbare oefening en een duidelijke win-winsituatie voor zowel datavragers als aanleverende partijen. We hebben immers allemaal hetzelfde doel voor ogen: de echte transitie is belangrijker dan de papieren transitie, maar dan moet je als ondernemer niet overstelpt worden door diverse vragenlijsten. Daarnaast kan het Brancheformat ook waardevol zijn voor rapportageplichtige BOVAG-leden om daarmee gericht de data in de keten te kunnen uitvragen of te gebruiken voor hun eigen rapportage als aanloop naar hun eigen rapportageplicht.

Sturen op duurzaamheidsimpact

Gert-Jan Duitman, directielid beleid van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB): “We werken met de CSRD allemaal naar hetzelfde doel toe: een basis leggen onder gemeenschappelijke rapportageverlichtingen en zorgen dat we steeds beter in staat zijn om daadwerkelijke milieubelasting te meten en vervolgens te sturen op effectieve maatregelen. Invoering van de richtlijn is een enorme klus. Niet alleen voor de traditionele duurzaamheidsafdelingen bij banken, maar ook voor de afdelingen met klantcontact, van riskmanagers en van reporting. Het komt allemaal bij elkaar en daarom is het ook een nieuwe manier van werken. De paradox is dat we juist de klimaatdoelstellingen niet gaan halen als we de CSRD strikt als een verplichting benaderen. Je moet de bank verbouwen, met de CSRD in de hand, om zo te kunnen sturen op duurzaamheidsimpact in de ‘echte wereld’ – niet alleen op papier in rapportages.”

Voorbeeld van BOVAG voor andere branches

De NVB is een groot interbancair samenwerkingsproject gestart om ESG-data gestandaardiseerd beschikbaar te maken. Duitman: “Het Brancheformat van BOVAG is in dat kader een ontzettend waardevol initiatief. Dat gidst leden door het oerwoud aan CSRD-verplichtingen en geeft ook handvatten voor gesprekken met hun eigen afnemers en klanten. Ik vind dat BOVAG hiermee een voorbeeld geeft aan andere branches hoe je hier je leden echt mee kan helpen. Het Brancheformat schept een standaard van wat normaal is, waar stakeholders zoals banken zich dan op kunnen baseren. Banken willen niet op de stoel gaan zitten van hun klanten of de branchevereniging. De echte expertise zit bij BOVAG en zijn leden. Het brancheformat is ook een goed vertrekpunt om met elkaar verdere gesprekken te voeren. Als je niet weet hoe duurzaam een bedrijf is, of als je geen manier hebt om appels met appels te vergelijken, dan leidt dat na verloop van tijd tot frictie. Banken worden geacht hun risico’s goed in beeld te hebben.”

Voor ketenpartners heel fijn

Geeke Feiter, directeur van Verbond van Verzekeraars: “Duurzaamheid is een van de belangrijkste thema’s voor de toekomst. CSRD dwingt je, maar kan je daarmee tegelijkertijd ook helpen om binnen je organisatie een duurzaamheidsambitie en strategie te bepalen en inzicht te krijgen in de impact van je organisatie en het verbeterpotentieel. Ik verwacht dat dit gestandaardiseerd Brancheformat echt hulp kan bieden in een markt met veel herstellers, zeker omdat het overgrote deel een mkb-bedrijf is. Voor de ketenpartners is dit heel fijn. Een format, dat aansluit op de behoefte en voldoende kwaliteitswaarborgen geeft, gaat de uitwisseling immers een stuk efficiënter maken.”

Stuk slimmer te organiseren

“In plaats van dat alle verzekeraars bij alle schadeherstellers ongeveer hetzelfde gaan opvragen kunnen we het nu een stuk slimmer organiseren”, zo vult Floske Weehuizen aan. Zij is als Programmanager Toekomst Autoverzekeringen bij het Verbond van Verzekeraars eveneens betrokken bij het zo goed mogelijk stroomlijnen van de duurzaamheidsrapportages. “Als je minder tijd nodig hebt voor rapportages is er meer tijd over voor je primaire proces en/of om aan de duurzame initiatieven zelf te werken. Het is fijn om schadeherstellers in de mobiliteitssector daarin te kunnen ontzorgen. Belangrijk is dan natuurlijk wel dat de data vanuit het BOVAG-portaal relatief eenvoudig bij de verzekeraars terecht kunnen komen. Daar moeten we de komende tijd verder mee aan de slag. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken! Feiter: “Het is ook een begin waarop met ervaring zal worden doorontwikkeld. Ik zie daarnaast ook uit naar een bredere samenwerking op het gebied van duurzaamheid. Het verkleinen van onze footprint is uiteindelijk het doel.”

“CSRD is voor iedereen nieuw; met een goede balans als start en het met elkaar in gesprek blijven over wat acceptabel en uitvoerbaar is, kunnen we de echte duurzame transitie vormgeven”, besluit Stappers.

Dit verhaal verscheen eerder in BOVAGkrant 4.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.