Negatief imago
De grootste verandering is ongetwijfeld de energietransitie. Benzine- en dieselverbrandingsmotoren maken beetje bij beetje plaats voor duurzame – hybride en elektrische – motoren. “Die vragen om andere kennis en kunde van onze leden”, licht Michel Voorwinde van VIV toe. “Daarnaast kampen we met een negatief imago: in Den Haag associeert men ons met de ‘fossiele sector’, ziet men ons als mede-veroorzaker van de klimaatverandering, terwijl we juist onderdeel van de oplossing zijn. Door oude motoren op te waarderen en op andere brandstof te laten draaien, brengen we de uitstoot omlaag. En doordat we ze een tweede leven geven, dragen we bij aan de circulaire economie.”
Maar dat verhaal slaat moeizaam aan, legt Voorwinde uit. “Het beeld is dat verbrandingsmotoren ten dode zijn opgeschreven, omdat de elektromotor het allemaal overneemt. Het tegendeel is waar: er zijn steeds meer (hybride) verbrandingsmotoren op duurzame, schonere energiedragers zoals hernieuwbare brandstof of biogas. Die zullen nog heel lang nodig zijn, want elektromotoren kunnen niet alles overnemen. Voor de agrarische- en scheepvaartsector is er gewoonweg niet voldoende batterijvermogen om deze apparaten te laten werken. En dat zal nog vele jaren zo blijven.”