Veel consumenten zijn huiverig om een tweedehands e-bike aan te schaffen vanwege onzekerheid rond de staat van de accu en daarmee de actieradius. Een nieuwe accu is namelijk een forse investering. Inmiddels is fietsaccurevisie een serieuze optie geworden. BOVAG deed een pilot met revisiebedrijf Heskon en enkele fietsbedrijven en de resultaten zijn positief.
Terug

Succesvolle pilot maakt accuproblemen een stuk behapbaarder

Duurzaamheid
Leestijd: 7 min

Veel consumenten zijn huiverig om een tweedehands e-bike aan te schaffen vanwege onzekerheid rond de staat van de accu en daarmee de actieradius. Een nieuwe accu is namelijk een forse investering. Inmiddels is fietsaccurevisie een serieuze optie geworden. BOVAG deed een pilot met revisiebedrijf Heskon en enkele fietsbedrijven en de resultaten zijn positief. 

De accu van een gemiddelde e-bike begint na vier tot zes jaar merkbaar terug te lopen in capaciteit. Voor wie korte recreatieve tochtjes maakt is dat niet direct een probleem, maar voor de stevige fietser kan het issues opleveren. Een nieuwe accu is prijzig: gemiddeld tussen de € 600,- en € 800,-. Dat is voor veel mensen wel even slikken als het hun eigen fiets betreft. Ook drukt dit gegeven de vraag naar en de prijs van tweedehands e-bikes. Geen wonder dat er sinds enkele jaren bedrijven experimenteren met revisie van fietsaccu’s. Het idee is simpel: open de behuizing, vervang de versleten accucellen door nieuwe en de accu kan weer een aantal jaar mee. Kosten: € 300,- tot € 350,-. “Het mooie is: consumenten kunnen vaak zelfs kiezen voor meer capaciteit”, aldus Thomas Edens, projectmanager voor BOVAG Fietsbedrijven. 

Alternatief

“In het begin was de kwaliteit van fietsaccurevisie niet altijd optimaal”, zegt Edens. “Inmiddels is er echter een aantal spelers op de markt die hun zaakjes op orde hebben.” Met één zo’n speler, Heskon, is BOVAG het experiment aangegaan. “Revisie heeft verschillende voordelen voor consumenten”, zegt Edens. “Een gereviseerde accu is veel goedkoper voor de consument. Reviseren is duurzaam, want de behuizing blijft behouden en de cellen worden op de juiste manier verwerkt. Voor een groeiende groep consumenten is dat een belangrijk argument. Ook de mogelijkheid om meer capaciteit in te bouwen is aantrekkelijk.” Maar niet alleen consumenten profiteren. “Revisie biedt een alternatief als je merkt dat een nieuwe accu een stap te ver is voor de klant. Op een gereviseerde accu zit nog steeds een gezonde marge. En accurevisie drukt de kosten voor het opknappen van tweedehands e-bikes, waardoor die tegen een lagere prijs en een hogere marge kunnen worden verkocht.” 

“Ik schat dat 95 procent van onze klanten kiest voor revisie”
Erik van Ginhoven | Van Oirschot Van Ginhoven
50%Een gereviseerde accu kost iets meer dan 50% van een nieuwe.
95%In 95% van de gevallen wordt nu nog een nieuwe accu verkocht.
95%Bij Van Oirschot Van Ginhoven is dat juist andersom: 95% revisie.

Rijen

Accurevisie is op zichzelf dus al aantrekkelijk, maar in de pilot van BOVAG en Heskon zijn er nog twee aanvullende stappen gezet. “Op een gereviseerde accu zit twee jaar garantie, net als op een nieuwe. Dat betekent: geen gezeur. Bovendien biedt Heskon standaardprijzen per capaciteit. Ondernemers hoeven dus niet per type accu te gaan opzoeken wat revisie kost. Daarmee wordt revisie van Heskon een toegankelijke optie.” De doorlooptijd van een accu inclusief verzenden en terugsturen is maximaal tien dagen. “Dat kunnen we min of meer garanderen”, zegt Edens. “Afgelopen seizoen was uitzonderlijk, toen er door corona rijen voor de fietsenwinkels stonden. Sindsdien is er opgeschaald.” 

Professioneler

“BOVAG kreeg veel vragen van leden over accurevisie. Die zijn opgepakt en toen zocht Heskon contact met de vraag of zij iets konden betekenen. Zij zijn een van de grootste partijen op dit terrein, met een professionele bedrijfsvoering. Leden hebben natuurlijk vrije keuze in een partij voor accurevisie; de intentie van BOVAG is om een eenvoudige mogelijkheid tegen een aantrekkelijke prijs aan te bieden in een nieuwe markt.” Van Oirschot Van Ginhoven uit het Brabantse Riel gaven zich op voor de pilot van BOVAG en Heskon, die begon in oktober 2019. “Sinds begin 2019 bieden we klanten de mogelijkheid de accu van hun fiets te laten reviseren”, zegt Erik van Ginhoven. “Aanvankelijk besteedden we dat uit aan een ander bedrijf. De meeste accu’s kwamen gereviseerd terug, maar soms moesten we lang wachten of zelf navragen. Heskon is wat dat betreft een stuk professioneler. Bovendien hebben ze ervaring in het consumentenkanaal, wat hen voor ons als vakkanaal ook interessant maakt.”  

“Op een gereviseerde accu zit twee jaar garantie, net als op een nieuwe”
Thomas Edens | projectmanager BOVAG Fietsbedrijven

Garantie

“We bieden accurevisie steeds vaker direct aan”, vervolgt Van Ginhoven. Ik vertel er al over in het aankoopgesprek, want mensen hebben vaak vragen over de levensduur van de accu. Ik geef dan aan dat ze een nieuwe accu kunnen aanschaffen maar ook kunnen kiezen voor revisie. Wij verkopen veel e-bikes in het hogere segment, met accuprijzen van € 800,- tot € 1200,-. Revisie kost iets meer dan de helft. Ik schat dat 95 procent van onze klanten kiest voor revisie. Voor onze tweedehands e-bikes kiezen we niet standaard voor revisie, dat doen we alleen als de accu slecht of twijfelachtig is. We verkopen gebruikte e-bikes met garantie van zes maanden of twaalf bij jongere modellen. Defecte accu’s vallen daaronder, en daarvoor is revisie een mooie aanvulling.” 

Kiezen

Erik van Ginhoven: “Ik denk dat revisie alleen maar groter zal worden, zeker voor ons in het duurdere segment. Nu gaat de consument nog af op ons advies. Als het meer gemeengoed wordt dat revisie een goede en betrouwbare optie is, dan gaat het bij hen ook meer leven. Zeker als we als branche ook uitdragen dat we niet weggooien wat hergebruikt kan worden.” Thomas Edens: “BOVAG vermoedt dat accurevisie veel potentieel heeft, maar er is nog een lange weg te gaan om de consument bewust te maken van de mogelijkheid. Het is aan de consument om te kiezen voor revisie of een nieuwe accu, maar dan moeten ze wel weten dat er iets te kiezen valt.” De komende tijd intensiveert BOVAG de samenwerking met Heskon. 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2021-02
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring