De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Star Twin Motors: 'Niet altijd het onderste uit de kan willen'
0%
Terug

Star Twin Motors: 'Niet altijd het onderste uit de kan willen'

Ondernemerschap04 nov 2024 Leestijd: 4 min

De naar eigen zeggen oudste Ducati-dealer van Nederland vinden we in het Gelderse Loenen. Daar zijn de ondernemers Henk-Jan Wolff, Wieger Heukels en het team iedere dag bezig met hun passie: motoren van Italiaanse en Indiase makelij. Klanten zijn echte liefhebbers, maar komen net zo graag langs voor een bakkie koffie. 'Fans van ons bedrijf', noemt Henk-Jan ze.

Het verhaal van Star Twin Motors begint in 1979, als de gebroeders Van der Starre hun bedrijf starten met een aantal Engelse motormerken, plus Ducati en Moto Guzzi. In de jaren tachtig volgen meer Italiaanse merken en vandaag de dag hoort ook Royal Enfield in het rijtje. Van 1998 tot 2004 werkte Henk-Jan al voor het bedrijf, maar hij ging daarna zijn eigen weg. Toch hield hij altijd contact met de broers en Wieger. In 2015 vroeg Wieger hem terug, en “het gevoel klopte nog”, zegt Henk-Jan. “We hebben een jaartje aangekeken hoe het samen ging. De laatste van de broers vertrok en in 2016 ben ik mede-eigenaar geworden.”

Het bedrijf bestaat uit drie pijlers: de showroom, de werkplaats en de internationale webshop voor Ducati-onderdelen. Henk-Jan: “Uit de webshop kunnen we meer dan tienduizend onderdelen uit voorraad leveren, die de hele wereld over gaan. Wieger is daar samen met een collega fulltime mee bezig. Dankzij de ruime voorraad kunnen we ook sneller werken in de werkplaats. Het zorgt voor continuïteit binnen ons bedrijf.”

Goed is goed

De afgelopen jaren is Star Twin Motors behoorlijk gegroeid. Het team bestaat inmiddels uit tien medewerkers, waaronder vier monteurs. “We hebben een uitgebreide werkplaats, waarmee we onze klanten met de meest uiteenlopende problemen kunnen helpen. Vragen van klanten neem ik altijd serieus, en ik leg graag uit hoe het zit. Ik heb zelf eens bij een autodealer gehad dat ik bij wijze van spreken bijna op mijn knieën moest om een antwoord te krijgen. Dat wil ik niet. Ik wil mijn klanten helpen zoals ik zelf graag geholpen word.”

Klanten komen graag langs, al is het voor een bakkie koffie

Dat werpt zijn vruchten af, want klanten komen graag langs, al is het voor een bakkie koffie. “Zij zijn onze fans. Het gaat niet alleen om omzetten, winsten en marges. Ik zou uit elke deal misschien meer kunnen halen, maar ik denk dat op lange termijn een goede klantrelatie meer oplevert. Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar je moet niet altijd het onderste uit de kan willen hebben. Goed is goed.”

Hecht team is goud waard

Henk-Jan wijst daarnaast op het hechte team als een belangrijke factor in het bedrijf. “De meeste medewerkers zijn al jarenlang bij me en iedereen is goed op elkaar ingespeeld. Je ziet weleens bedrijven waarbij het ‘de werkplaats tegen de verkoop is’, maar dat is hier absoluut niet het geval. We hebben de werkplaats nodig, en harder dan zij ons als verkopers nodig hebben. Alles gaat in overleg. Als wij een motorfiets verkopen, vragen wij aan de werkplaats wanneer we kunnen leveren in plaats van dat wij de afleverdatum bepalen en daarop de werkplaats inlichten. Het is een andere manier van denken en zorgt voor een andere dynamiek binnen het bedrijf.”

Hoe houd je die goede dynamiek vast? “Het is wel zaak om je mensen gemotiveerd te houden. Het helpt denk ik als je luistert naar hun ideeën. Een voorbeeld: in 2020 is het pand verbouwd en hebben we de werkplaats aangepast en vergroot. Ik heb toen aan de monteurs gevraagd: wat hebben jullie nodig, welke bruggen moeten er komen en wat voor vloer moet erin? Luister naar degenen die ermee werken. Zij weten het het best.”

Dit artikel verscheen eerder in BOVAGkrant 06-2024.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.