De pagina wordt geladen...
In Nederland maken zo’n 150 leasemaatschappijen – meer dan negentig procent van de markt – en zo’n vijfduizend leveranciers (bijvoorbeeld garagebedrijven) gebruik van ROB-Net. Toch is het platform voor de administratieve communicatie tussen leasemaatschappij en leveranciers op het gebied van reparatie, onderhoud, banden, schade en vervangend vervoer nog niet bij ieder BOVAG-lid bekend. Hoe werkt het precies? Welke voordelen biedt het en wat is er nieuw?
We spreken Raymond Grether, directeur van Vereniging ROB en Ronald van der Vlist, mede-eigenaar van IT-bedrijf PitCrew, dat de technische ontwikkeling van ROB-net verzorgt.
Vereniging ROB exploiteert ROB-Net: het platform faciliteert transacties en facturatie tussen leasemaatschappijen en hun leveranciers wanneer er wat aan een leaseauto moet gebeuren. Leveranciers kunnen merkdealers zijn, maar ook onafhankelijke autobedrijven, bandenfitters of wegenhulp-organisaties. Het systeem bevat meer dan een miljoen voertuigen en verwerkt jaarlijks zo’n 3,5 miljoen transacties.
Vereenvoudigd gezegd werkt het als volgt: De berijder van de leaseauto maakt een afspraak bij de garage (bijvoorbeeld een BOVAG-lid), die een werkorder aanmaakt in ROB-Net. De leasemaatschappij beoordeelt de aanvraag en keurt deze goed of af, op basis van gemaakte afspraken (SLA’s, Service Level Agreements). Die SLA’s bestaan al langer, maar nieuw is dat deze nu ook kunnen worden vastgelegd in het systeem. Er wordt automatisch op diverse punten gecontroleerd, waaronder historie, einde contract en prijs. Hierdoor krijgt de garage direct akkoord en kan de monteur sneller aan de slag. Is er een onderdeel dat niet automatisch wordt goedgekeurd? Dan beoordeelt een medewerker van de leasemaatschappij de aanvraag handmatig.
Wijst hij de aanvraag af, dan kan het autobedrijf direct corrigerende actie ondernemen. Dit betekent het aanpassen van de aanvraag en deze opnieuw ter akkoord verzenden. Goedgekeurde aanvragen worden automatisch als factuur uitgeleverd aan de leasemaatschappij.
“Vooral voor routinematige klussen als zomer- en winterbanden wisselen is dit een uitkomst”, zegt Ronald. “Je wilt geen tijd kwijt zijn aan dingen controleren die al afgesproken zijn. Zo kun je repeterende zaken heel snel afhandelen.”
Inmiddels kan ROB-Net, dankzij een externe pakketkoppeling (API) communiceren met meer dan veertig dealermanagementsystemen. Zo kunnen autobedrijven vanuit de werkplaats met hun eigen systeem aanvragen en facturen verzenden naar ROB-Net. Maar hoe zit het dan met alle automerken, die allemaal eigen codes hebben voor bijvoorbeeld onderdelen en reparaties? “Daar zijn ROB-activiteitcodes voor in het leven geroepen”, zegt Raymond. Dat is een gestandaardiseerde taal, zodat bijvoorbeeld het vervangen van een koppeling voor ieder merk dezelfde code heeft.”
“Wij bemoeien ons ook niet met de prijzen die gerekend worden. De prijsstelling en alles wat daar mee te maken heeft, daar blijven wij ver van”, gaat hij verder. Maar in hoeverre wordt er dan gestuurd naar welke leverancier een berijder moet gaan? “Dat doet de leasemaatschappij. Wij bemoeien ons niet met afspraken qua prijzen of waar iemand naar toe gestuurd wordt.”
Ook nieuw is de functionaliteit om binnen de ROB-Net omgeving afspraken met autobedrijven in te plannen. ROB-Net koppelt met de meest gebruikte werkplaatsplanningssystemen in Nederland. Ronald: “De berijder moet bijvoorbeeld zijn bandenwissel zelf kunnen plannen. En dan is het ook wel handig dat hij alleen dáár een afspraak kan maken waar zijn banden ook daadwerkelijk liggen. Dat klinkt logisch, maar ging in het verleden nog weleens mis. We hebben dus een planningsmodule gemaakt, waarbij de afspraak die de berijder in de app maakt in alle relevante systemen zichtbaar is. Dat is duidelijker voor de berijder, het autobedrijf én de leasemaatschappij. We zijn er vorig jaar mee gestart en hebben nu zo’n vijftig – zestig procent van de branche aangesloten.”
Kijk voor meer informatie op verenigingrob.nl/rob-net.
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 05-2024.