Terug

Revisie: onbekende sleutel tot klimaatsucces

Onderzoek en cijfersDuurzaamheid
Leestijd: 7 min

Hoewel revisie een duurzaam en goedkoper alternatief is voor het vervangen van auto-onderdelen, is de term nog vrij onbekend bij het grote publiek. Dat blijkt uit onderzoek van onder andere BOVAG. “Er is nog een groot gebied dat ontgonnen moet worden”, stelt Hannie Tak, branchemanager BOVAG Revisiebedrijven. “Eenmaal bekend met revisie, staat bijna iedereen ervoor open.”

Het merendeel van de Nederlandse autobezitters (62 procent) heeft nog nooit van gereviseerde auto-onderdelen gehoord. Zeker in een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt en de portemonnee nog altijd leidend is, is dat een opvallend hoog percentage. BOVAG heeft samen met RAI Amsterdam, Stiba en RAI Vereniging onderzoek laten uitvoeren naar de bekendheid van revisie onder consumenten. Onderzoeksbureau Dynata ondervroeg daarvoor ruim duizend Nederlandse autobezitters.

Verduurzamingsslag

"Onbekend is in het geval van revisie ook echt onbemind", stelt Hannie Tak, branchemanager van BOVAG Revisiebedrijven. "Revisie is een duurzamer en goedkoper alternatief voor het vervangen van kapotte auto-onderdelen door nieuwe. Het onderzoek maakt duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is om dit ook bij de consument onder de aandacht te brengen.” Daar is de tijd wat haar betreft absoluut rijp voor. "Nederland wil graag een verduurzamingsslag maken, onder andere om de doelen zoals beschreven in het Klimaatakkoord te halen. Ook wordt de consument steeds bekender met refurbished laptops, smartphones en tablets. De volgende stap is wat ons betreft auto’s."

header-image
“Zodra autobezitters meer weten over revisie staat 91 procent open voor gereviseerde onderdelen als alternatief voor nieuwe”
Hannie Tak | Branchemanager BOVAG Revisiebedrijven

CO2-footprint

"Elektrificatie van het wagenpark is één manier, maar er gaat veel tijd overheen voordat het volledige wagenpark elektrisch is." Het Nederlandse wagenpark bestaat nu nog maar voor drie procent uit EV’s. "De conventionele auto’s die nu rondrijden en nog altijd veel verkocht worden, hebben tussendoor ook nog steeds onderhoud en reparatie nodig. Revisie is een duurzame manier van omgaan met het auto-onderhoud. Mensen rijden steeds langer door in hun auto blijkt uit cijfers en de CO2-footprint van je auto blijft lager als je gebruik maakt van gereviseerde onderdelen in plaats van nieuwe. Het scheelt ook nog eens twintig tot zestig procent in de kosten."

69procentvan de autobezitters is nog nooit door de garage gewezen op gereviseerde onderdelen
53procentvan de mannen heeft nog nooit van revisie gehoord en 71 procent van de vrouwen kent de term niet
92procentvan de autobezitters vindt zichzelf milieubewust

Overtuigen

Uit het onderzoek blijkt dat als autobezitters worden geïnformeerd over revisie, maar liefst 91 procent ervoor open staat. "Dat betekent dat we nog heel veel moeten communiceren over revisie om het op de kaart te zetten. In Nederland kunnen we een voorbeeld nemen aan Frankrijk, waar in de wet is voorgeschreven dat een autobedrijf bij de offerte voor het vervangen van een kapot onderdeel voor een nieuwe, ook de keuze voor gereviseerd moet geven." Autobedrijven adviseren klanten bijna nooit over revisie, zo blijkt ook uit het onderzoek. "Terwijl zij een enorm grote rol kunnen spelen in het vergroten van de bekendheid van revisie." Autofabrikanten verdienen fors aan nieuwe onderdelen en hebben een succesvol lobbysysteem. "Het draait om de consument, niet om de fabrikant, dat moet het doel zijn. De consument moet ervan overtuigd zijn dat revisie de duurzaamste en goedkoopste optie is, dan volgt de rest vanzelf", zegt Tak.

ReMaTec

In de RAI Amsterdam vindt van 23 tot en met 25 juni de tiende ReMaTec plaats, dé internationale vakbeurs op het gebied van revisie. Beursmanager Niels Klarenbeek stelt dat de consument geld laat liggen en garagisten spelen er nog niet op in. "Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, het kan niet lang meer duren voordat consumenten actief naar revisie of remanufacturing vragen." Het imago-onderzoek over revisie is acht jaar geleden ook al eens uitgevoerd, vertelt Klarenbeek. "Inmiddels is er zoveel veranderd op het gebied van duurzaamheid, toch blijkt de consument nog steeds even onwetend over het onderwerp te zijn als acht jaar terug. "Er is werk aan de winkel, dat is duidelijk."

“De consument is nog even onwetend over het onderwerp als acht jaar terug”
Niels Klarenbeek | Beursmanager ReMaTec

Logistiek

De branche zit niet stil. Autofabrikanten pakken revisie steeds meer op en bieden een 'reman line' aan. "Dat merken we ook in de aanmeldingen, steeds meer autofabrikanten komen naar de ReMaTec, op zoek naar samenwerkingsverbanden." Dat het onderwerp actueel is in de branche zelf blijkt wel uit het feit dat Dick Cruslock, Strategy and Program Manager bij Volvo Car Group, een keynote speech geeft tijdens de beurs over het onderwerp. Volvo is de eerste autofabrikant ooit die het ReMaTec-podium betreedt. Een gereviseerd onderdeel van Volvo vereist tot 85 procent minder grondstoffen en 80 procent minder energie in vergelijking tot een nieuw onderdeel. Dat garagisten niet actief revisie aanbieden bij klanten komt volgens Klarenbeek ook door de ingewikkelde retourlogistiek die erbij komt kijken. "Nieuw lijkt veel gemakkelijker met een one-way logistiek. In het ReMaTec-programma is dan ook ruimte voor partijen om meer te leren over het proces van retourlogistiek."

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 05-2019.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring