Terug

Poetsen als beleving

Ondernemerschap
Leestijd: 7 min

Auto’s poetsen is meer dan er een doekje overheen halen en even stofzuigen. Harry Bartelds spreekt niet van poetsen, maar van verzorgen. Vanuit twee vestigingen, in Emmeloord en Sneek, biedt zijn bedrijf Autoverzorging Nederland klanten een beleving – en de naam verraadt iets van het ambitieniveau. 

“Op mijn 15e ben ik gestart bij een autopoetsbedrijf als vakantiekracht. Toen dat stopte, ging ik in het leasebedrijf van mijn vader auto’s schoonmaken. Een schone auto verkoopt beter en levert meer op. Ik deed het naast mijn opleiding Marketing en Communicatie. Al gauw werd het meer dan een hobby. In 2017 kregen we de kans om een locatie te starten in Emmeloord, in 2018 is de naam veranderd en heb ik het stokje overgenomen van mijn vader. De laatste maanden zijn we bezig geweest met ons verhaal. Onze merkwaarden zijn flexibel, verzorgend, integer en duurzaam. Er wordt over het algemeen slordig omgegaan met auto’s. Een auto is een gebruiksvoorwerp, hoor je dan. Maar door zo’n gebruiksvoorwerp goed te onderhouden, haal je er meer plezier uit. Dat optimaliseert de waarde en je hebt er langer plezier van. Als je er zo naar kijkt, is autoverzorging een hele nieuwe beleving. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor autobedrijven.” 

Kwaliteit

“Consumenten weten dat lak kwetsbaar is, maar niet wat een coating is. Laat staan dat ze hiervoor poetsbedrijven weten te vinden. Als wij een coating aanbrengen, wordt de lak harder, met een diepere glans. De auto is sneller schoon, gaat langer mee en is langer mooi. Voor autobedrijven is het een kans om met een partner deze beleving aan hun klanten te bieden. Ik zie het als een grote kans om veel duidelijker naar buiten te brengen wat wij als poetsbedrijven doen. BOVAG ondersteunt ons daarin. Zo is er afgelopen jaar een filmpje gemaakt om dat uit te dragen. Er zijn genoeg poetsbedrijven, maar als je kijkt naar kwaliteit, dan kom je al gauw uit bij BOVAG-bedrijven, die uitgebreider en grondiger behandelen dan de concurrentie. Met polijsten zijn sommigen een uurtje bezig, terwijl wij er meerdere uren in steken en verschillende stappen nemen om het echt goed doen. Voor BOVAG zijn poetsbedrijven een relatief nieuwe doelgroep. De nieuwe basisopleiding helpt BOVAG-leden om zich te onderscheiden op kwaliteit. Ervaring is natuurlijk het belangrijkste, maar het helpt zeker als je weet welke middelen en technieken je kunt gebruiken.” 

88 jaar

“Zelf vind ik het leukste om mensen uit te leggen wat we doen en waarom we iets doen. Het maakt niet uit voor welke behandeling iemand komt of met wat voor auto: we nemen de klant altijd serieus. Zo kwam er eens een man van 88 op de fiets aan om te vragen of wij zijn nieuwe camper konden poetsen. Je kunt je afvragen: wat moet zo iemand met een nieuwe camper? Maar zo zijn we het gesprek niet aangegaan. Ik wil weten wat iemand zoekt en hoe wij kunnen helpen. Een auto die binnenkort verkocht moet worden, krijgt een andere behandeling dan eentje waarvan de eigenaar nog lang hoopt te genieten.” 

Actief

“Door de coronacrisis zijn de autoverkopen gekelderd, dat merken wij. Daarom ben ik op zoek gegaan naar nieuwe klanten. Dat is de uitdaging van het ondernemerschap. Ik zie wel kansen. Ook blijf ik veel in contact met klanten. Toeval of niet: ik kreeg onlangs enkele opdrachten waar ik vorig jaar een offerte voor had uitgebracht. Het is zaak om actief te blijven. Begin 2020 hadden we de ambitie om door te groeien naar vijf locaties. Door corona doen we het rustiger aan: we mikken op een derde vestiging binnen twee jaar. Ik wil graag groeien, dat zit ook in onze naam. Daar hebben we bewust over nagedacht.” 

Autoverzorging Nederland

  • Aantal vestigingen: 2, Sneek en Emmeloord 
  • Aantal medewerkers: Sneek 4, Emmeloord 2 (moet naar 5 of 6) 
  • Bedient particulieren en zakelijke markt 
  • Diensten: o.a. wassen, interieurreiniging, poetsen, coating 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2021-02
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring