Terug

“Onze uitdaging is om diesel in elektronen te leveren”

Producten en Diensten
Leestijd: 9 min

Op bouwplaatsen, evenementen, projecten en bij datacenters is stroom nodig die er niet altijd standaard aanwezig is. Bredenoord levert hiervoor tijdelijke en mobiele stroomoplossingen. Het innovatieve familiebedrijf viert dit jaar zijn 85-jarige bestaan, waarin het doorlopend mee is gegaan met ontwikkelingen. “Onze rol in de huidige markt? Dat is die van brandweerman op het gebied van energie.”  

Dat er een energietekort komt, dat staat vast”, zegt innovatiemanager Franz Hullegie van Bredenoord. “Maar ook de stijgende brandstofprijzen zorgen voor nieuwe uitdagingen.” Het innovatieve bedrijf ziet de energiebehoefte momenteel snel veranderen. Daarbij zorgt ook de aangescherpte wet- en regelgeving ervoor dat het bedrijf maatwerk levert. “Samen met klanten denken we na over hun energiebehoefte. Wij werken bijvoorbeeld voor nieuwe bedrijven die nog geen stroomaansluiting hebben, maar ook voor tuinders die niet genoeg energie hebben - of kunnen krijgen. Ook worden we door datacenters, bouwbedrijven, overheden en energiemaatschappijen ingeschakeld. Meer dan vijftig procent van ons werk halen we uit stroomvoorzieningen bij infrastructuur, de bouw en de industrie in zowel binnen- als buitenland. Wij bieden tijdelijke energie op alle plekken waar dat nodig is. Ook leveren wij grote vermogens, speciale spanningen en frequenties. Op dat gebied is geen vraag ons te gek.”  

Veranderende vraag

In zijn 85-jarig bestaan heeft Bredenoord altijd volop ingezet op innovatie. “Op dit moment is het de veranderende vraag van eindgebruikers door de aangepaste wet- en regelgeving die ons verplicht om snel te innoveren”, legt Hullegie uit. Maar omdat het beleid hiervoor vooral op regionaal en lokaal niveau wordt bepaald, zijn er verschillen in eisen. Zo maken grote steden bijvoorbeeld hun eigen beleid bij de uitstoot van stikstof. “Nieuwe data en inzichten verplichten ons om doorlopend na te denken over nieuwe producten. In vergunningen en aanbestedingen voor bijvoorbeeld de bouw en bij evenementen wordt steeds vaker gevraagd om schoon, stil en duurzaam te werken. Regelmatig wordt de eis gesteld om stikstofvrij te bouwen, met elektrische vrachtwagens en hijskranen. Met die eisen komen bouwondernemingen naar ons toe. Zij moeten elektriciteit hebben en dat probleem wordt bij ons neergelegd. Onze uitdaging is dan om diesel te vervangen en op welke wijze dan ook deze in elektronen te leveren.” 

Batterijopslag essentieel

Al vanaf 2011 begon het familiebedrijf eigen batterijsystemen te ontwikkelen en te bouwen. Daarbij was het uitgangspunt om verschillende technieken slim te combineren om zo een optimale betrouwbaarheid, zo laag mogelijke emissie en een goed rendement te behalen. “Het draaide destijds in eerste instantie om de verbetering van efficiency”, zegt Hullegie. “Toen we daar de voordelen van inzagen, begonnen we vanaf 2016 grootschaliger te bouwen. Maar die batterijsystemen moeten wel geladen worden, anders kun je er maar beperkt gebruik van maken.” Hiervoor ging het bedrijf op zoek naar nieuwe oplossingen. “Met waterstof zijn we al zo’n vijftien jaar bezig. Ook door zelf systemen te bouwen, hoewel we daarmee misschien te vroeg waren. De eerste waterstofsystemen waren nog te fragiel. Nu zien wij die markt opkomen. Helaas is de waterstof inmiddels twee keer zo duur, wat de vooruitgang aanzienlijk afremt. Daarmee zijn we voor een deel ingehaald door de tijd. Bovendien hebben we nog een stevige uitdaging met grote waterstoftanks die veel ruimte nodig hebben en de strikte veiligheidsmaatregelen die eraan worden gesteld. Momenteel bekijken we de mogelijkheden om waterstof op te slaan in vloeibare vorm, ofwel waterstofdragers”. 

“ Voor ons geldt: schoenmaker blijf bij je leest. We spitsen ons toe op het terrein van energievraagstukken en dat doen we goed ”
Franz Hullegie | innovatiemanager bij Bredenoord

Kwaliteit en kennis

Volgens Hullegie zijn er bij stroomoplossingen veel standaard-producten. “Iedereen kan een aggregaat bouwen. Maar Jan Bredenoord, de oprichter van het bedrijf, zei altijd: ‘Ik wil ’s nachts rustig slapen’. Dat betekent dat onze producten een hoge kwaliteit moeten hebben en dat we hiervoor ook zelf de kennis in huis moeten hebben. Klanten verwachten van ons dat we ze 24/7 helpen - en dat doen we ook. De drang om een product goed te kennen en zelf te maken is belangrijk. Het is de reden dat extern inkopen voor ons niet werkt.” Hij geeft aan dat de huidige energietransitie voor het bedrijf ook veranderingen met zich meebrengt. “We hebben zo’n drieduizend dieselaggregaten draaien, waarvoor we eigen dieselmonteurs in dienst hebben. Nu we batterijcontainers aanbieden is er meer behoefte aan softwarespecialisten en elektriciens. Die leiden we zelf grotendeels op, waarbij een deel van onze huidige monteurs hiervoor openstaat. We bieden ze de uitdaging om nieuwe zaken te leren, daar hebben we intern een trainingscentrum voor.”  

“Momenteel werken we als de brandweer op het gebied van energie”, zegt Hullegie over hun huidige rol in de energiemarkt. “Dat komt vooral omdat je nu de zwakke plekken in het elektriciteitsnet tevoorschijn ziet komen. Logisch, want dat netwerk ligt er al tientallen jaren. Maar er verandert nu veel, kijk bijvoorbeeld naar de toename van het aantal elektrische auto’s. De infrastructuur verandert daarbij niet mee. Wij kijken waar te weinig energie is en daar spelen we op in. Voorlopig zien we daar de toekomst in, want voordat het netwerk op orde is zijn we waarschijnlijk zo’n dertig jaar verder.” 

“ Dankzij slimme combinaties ontstaat een drietrapsraket van: hernieuwbare energie, naar accu en pas als laatste uit het net of aggregaat. Slimme besturingssystemen kunnen dat automatisch i”
Franz Hullegie | innovatiemanager bij Bredenoord

Toekomst

Hullegie vindt het moeilijk om te voorspellen waar de energietransitie naartoe leidt. Maar dat er een energietekort komt, staat volgens hem vast. Daarbij had hij liever gezien dat er meer tijd was geweest voor de omschakeling van dieselmotor naar zero-emissie. “Veel bedrijven maak je helemaal gek om in no-time om te gaan naar iets dat onmogelijk is. Dat voelt niet goed, het is vaak te hectisch. Nu doen we misschien dingen waar we later spijt van krijgen. In tijden van nood ontwikkel je weliswaar het meeste, maar daarbij worden ook fouten gemaakt.”  

De ontwikkelingen bij het omzetten van gelijkspanning naar wisselspanning ziet hij daarbij als heel waardevol. “Het is een deel van de transitie. Trouwens, alle investeringen die nu worden gedaan zijn heel waardevol. We leven in een tijd waarin we zelf allerlei brandstoffen kunnen maken. We gaan naar andere brandstoffen, waardoor we straks meerdere vormen van energie kunnen opwekken en kunnen combineren. Dat is mooi en spannend tegelijkertijd. Een paar jaar geleden wisten we niet precies waar we heen gingen, inmiddels krijgen we meer en meer een gevoel waar het heen gaat. Nu moeten we hiervoor de juiste producten erbij zoeken. Er zijn al veel initiatieven, dus we kijken ook goed om ons heen.” 

Over Bredenoord 


In 1937 had Jan Bredenoord het idee om stroom op te wekken uit zijn houtvergassingsinstallatie. Hiermee kon hij ondernemers in zijn buurt helpen bij hun energiebehoefte en hun bedrijfsvoering. Vanaf 2004 heeft Bredenoord vestigingen geopend in Nederland, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Het bedrijf is wereldwijd actief in verkoop en verhuur van kleine en grote aggregaten en powerplants (energiecentrales). 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2022-10.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring