De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Bert Roordink: "Onze mensen zijn onze succesfactor"
0%
Terug

Bert Roordink: "Onze mensen zijn onze succesfactor"

Ondernemerschap19 sep 2025 Leestijd: 5 min

Meerdere vestigingen, 180 medewerkers en een drukke agenda: toch ontmoet Bert Roordink van Roordink Bedrijfswagens graag iedere sollicitant persoonlijk. “Ik schud ze de hand en kijk ze in de ogen. Past hij of zij in ons team? Dat is heel belangrijk. Onze mensen zijn onze succesfactor.”

Roordink Bedrijfswagens begon ruim veertig jaar geleden als een droom van zijn ouders en is inmiddels uitgegroeid tot een adres waar de meest uiteenlopende klanten terechtkunnen voor bedrijfswagenoplossingen: van logistieke dienstverleners en mkb’ers zoals de slager en de bloemist, tot hulpverleners als UMCG Ambulancezorg en de brandweer.

Het familiebedrijf uit Barneveld biedt service, onderhoud en alles wat daarbij komt kijken voor alle soorten en maten bedrijfswagens. Ook beschikken twee van de vijf dealervestigingen over een tankstation. “Er wordt me weleens gevraagd wat ik daarmee moet. De stations zorgen voor aanloop en zichtbaarheid. Ook mensen die geen klant zijn, zien onze naam en onthouden die. Het gebeurt regelmatig dat zij bekenden naar ons doorverwijzen.”

Binden en boeien

Het verloop bij Roordink is niet hoog. “We hebben regelmatig jubilerende medewerkers en dat is denk ik een goed teken. We vinden het belangrijk om mensen te binden en te boeien, om ze verantwoordelijkheidsgevoel te geven en te zorgen dat ze zich gewaardeerd voelen. Ik ken van veel medewerkers de achtergrond. Nieuwe mensen spreek ik graag voordat ze hier aan de slag gaan. Dan merk je al gauw of het gevoel goed is. Dat gevoel heeft me niet vaak in de steek gelaten.”

Nieuwe mensen spreek ik graag voordat ze hier aan de slag gaan

Door veel ondernemers wordt geklaagd over de aanwas van jonge technische medewerkers. “Wat dat betreft vind ik dat we de hand ook in eigen boezem moeten steken. Onze kinderen zijn nu in de leeftijd dat ze de arbeidsmarkt betreden. Die generatie hebben wij zelf opgevoed. Daarbij zijn tijden veranderd. Het is niet dat jongeren niet willen, maar er zijn gewoon veel prikkels; meer dan toen wij jong waren. De werk-privébalans is anders dan vroeger en daar moeten we rekening mee houden.”

Opleiden voor de branche

Bert vindt ontwikkeling van medewerkers belangrijk en draagt ook zelf actief bij aan het opleiden binnen de branche. Hij is onder meer voorzitter van de Truck Academy Deltion in Zwolle en is bestuurslid van de landelijke stuurgroep van de Truck Academy. Met zijn praktijkervaring kan hij waardevolle input leveren, waar serieus naar gekeken wordt. Zo kunnen studenten daadwerkelijk leren en ervaren wat in het bedrijfsleven gevraagd wordt.
 
En er wordt nogal wat gevraagd. “Kijk alleen naar alle veiligheidseisen van tegenwoordig. Of de elektrificatie die in rap tempo ontwikkelt. De overheid wil daar te snel in, als je het mij vraagt. Het vraagt forse investeringen van alle ondernemers. Die willen echt wel, maar geef ze de tijd en kijk naar haalbare alternatieven.

Ondernemers willen echt wel, maar geef ze de tijd

Nu is het soms heel erg lastig, bijvoorbeeld met de milieuzones. En dan komt nog de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026. De overheid belooft minder regelgeving voor ondernemers, maar het wordt eerder meer dan minder.”

Wijze lessen

Van de acht jaar als bestuurslid bij BOVAG Truckdealers, namens MAN, stak hij veel op. “Ik had geen idee wat BOVAG allemaal deed. Het schild aan de muur en af en toe hulp bij juridische vragen, dat was het. Pas met de bestuursfunctie zag ik wat er allemaal gebeurt op het gebied van lobby, de cao’s en invloed in Den Haag. En dat het allemaal niet van een leien dakje gaat. Het is goed dat ik eind dit jaar het stokje overdraag en er iemand komt met een frisse blik. Positief vind ik in ieder geval dat alle grote truckmerken goed vertegenwoordigd zijn in het bestuur.”
 
De ondernemer haalde wijze lessen uit de successen, maar vooral uit de tegenslagen van de afgelopen decennia: economisch mindere tijden, een brand in 2006, een bedrijfshack, de coronacrisis. “Probeer, als het even kan, juist dan je medewerkers bij je te houden. Want ooit gaat het weer beter, en zie dan maar weer eens aan goede mensen te komen.”

Roordink Bedrijfswagens

  • Opgericht in: 1984
  • Aantal medewerkers: 180
  • Vestigingen: Apeldoorn, Barneveld, Holten, Veenendaal en Zwolle
  • Merken: MAN, DFSK, Isuzu en Volkswagen Bedrijfswagenservice
  • Naast de vijf dealervestigingen heeft Roordink twee universele truck- en trailerbedrijven

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 5-2025. Tekst: Lucia Rodenburg, fotografie: Stephan van Leiden.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.