Arjan van Vliet - Dga Van Vliet Autogroep
Hoe is het afgelopen jaar geweest?
“Dit was het meest bijzondere jaar dat we als dealerbedrijf van Stellantis hebben meegemaakt in ons 144-jarig bestaan. De overgang afgelopen september naar het agentuurmodel heeft enorm veel impact. Toen de fabrikant de keuze maakte voor dit businessplan was er schaarste en een lage rentestand. Het doel was dat de kosten voor beide partijen lager zouden zijn, terwijl die kosten nu juist hoger uitvallen. Fabrikanten gaan nu zelf retailen en komen er achter wat de dealer allemaal deed. We zitten midden in de gewenningsfase en zijn volop in gesprek met de fabrikant, maar hoe het precies verdergaat is moeilijk te zeggen. De nieuwverkoop was minder, mede omdat alle aandacht intern gericht is. Daarom versterken wij onze positie in aftersales en occasionverkoop. Dat gaat aardig goed, maar het personeelstekort breekt ons op waardoor de wachttijden oplopen.”
Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?
“Hoe de overschakeling naar het agentuurmodel verder zal gaan, is onzeker en hangt af van beslissingen die Stellantis neemt. Er is meer dan genoeg werk voor de werkplaats, maar er zijn te weinig monteurs en het is lastig om alle vacatures ingevuld te krijgen. Ik verwacht dat we volgend jaar veel bedrijfswagens zullen verkopen, omdat de bpm-vrijstellingen daarvoor vanaf 2025 verdwijnen. Alle kosten stijgen, denk ook aan de cao-verhoging. Daardoor zijn we genoodzaakt onze werkplaatstarieven te verhogen, denk daarbij zomaar aan tien procent. Ik hoop dat het volgend jaar op alle fronten wat stabieler wordt en dat we onze mobiliteitsactiviteiten kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met fietsen.”