Terug

Ondernemers over hun jaar: grote schaarste aan personeel breekt de branche op

Ondernemerschap
Leestijd: 29 min

2023 was een druk jaar. De werkplaatsen zaten het hele jaar bomvol en lange wachttijden zijn geen uitzondering meer. Zo blijkt uit een belronde die BOVAG deed onder zestien ondernemers. Eén ding is overduidelijk: het nijpende personeelsgebrek is een grote zorg. Daarnaast kampen de BOVAG-leden met hoge kosten en zorgt de overgang naar het agentuurmodel bij dealers voor spanning. En, particuliere en zakelijke klanten hikken aan tegen de overstap naar EV en rijden het liefst zo lang mogelijk door in hun brandstofauto. Vertrouwen in 2024 is er zeker, veel bedrijven plannen al ver tot in het nieuwe jaar.

Arjan van Vliet - Dga Van Vliet Autogroep

Hoe is het afgelopen jaar geweest?arjan.png

“Dit was het meest bijzondere jaar dat we als dea­lerbedrijf van Stellantis hebben meegemaakt in ons 144-jarig bestaan. De overgang afgelopen september naar het agentuurmodel heeft enorm veel impact. Toen de fabrikant de keuze maakte voor dit businessplan was er schaarste en een lage rentestand. Het doel was dat de kosten voor beide partijen lager zouden zijn, terwijl die kosten nu juist hoger uitvallen. Fabrikanten gaan nu zelf retailen en komen er achter wat de dealer allemaal deed. We zitten midden in de gewenningsfase en zijn volop in gesprek met de fabrikant, maar hoe het precies verdergaat is moeilijk te zeggen. De nieuwverkoop was minder, mede omdat alle aandacht intern gericht is. Daarom versterken wij onze positie in aftersales en occasionverkoop. Dat gaat aardig goed, maar het personeelstekort breekt ons op waardoor de wachttijden oplopen.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

“Hoe de overschakeling naar het agentuurmodel verder zal gaan, is onzeker en hangt af van beslissingen die Stellantis neemt. Er is meer dan genoeg werk voor de werkplaats, maar er zijn te weinig monteurs en het is lastig om alle vacatures ingevuld te krijgen. Ik verwacht dat we volgend jaar veel bedrijfswagens zullen verkopen, omdat de bpm-vrijstellingen daarvoor vanaf 2025 verdwijnen. Alle kosten stijgen, denk ook aan de cao-verhoging. Daardoor zijn we genoodzaakt onze werkplaatstarieven te verhogen, denk daarbij zomaar aan tien procent. Ik hoop dat het volgend jaar op alle fronten wat stabieler wordt en dat we onze mobiliteitsactiviteiten kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met fietsen.”

Martijn Gijsbrechts - Directeur garagebedrijf Ekelschot

Hoe is het afgelopen jaar geweest?martijnGijsbrechts.png

“Het is hectisch in de werkplaats en hard hollen voor de verkoop van gebruikte auto’s. Het is duidelijk dat mensen zo lang mogelijk willen blijven doorrijden in hun brandstofauto en de aanschaf van een elektrische auto zo lang mogelijk willen uitstellen. Ik heb best wat gebruikte EV’s staan, maar ik krijg er vrijwel geen reactie op. Veel consumenten zijn onzeker en bang dat er toch wegenbelasting gaat komen op EV’s, waardoor ze de overstap niet willen maken voordat er meer duidelijkheid is. Bovendien zijn EV’s voor veel mensen relatief duur. Ze willen van hun brandstofauto op aan kunnen en geven makkelijker geld uit aan reparatie en onderhoud.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

“Ik ben optimistisch over aankomend jaar. Wij zijn helemaal voorbereid op de komst van EV’s. We hebben geïnvesteerd in de werkplaats en onze mensen hebben de juiste kennis in huis. Maar de opkomst van EV’s gaat toch niet zo snel als iedereen had verwacht. Wij zijn allround en proberen mee te bewegen met de ontwikkelingen in de markt. Zolang er geen duidelijk kabinetsbeleid is hiervoor, blijven consumenten terughoudend.”

Edwin Kooistra - Directeur Dinkla Verkeersopleidingen

Hoe is het afgelopen jaar geweest?edwinkooistra.png

“Voor ons was het een ondernemend jaar. In juni zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie in Sneek. We waren uit ons jasje gegroeid en zijn trots op onze lokalen, loods en een plein voor het afnemen van toetsen voor aankomende chauffeurs. Een voordeel is dat kantoor en instructeurs zich nu onder één dak bevinden voor een goede samenwerking. Zo kunnen we de klant vlot bedie­nen. Wel hebben ook wij te maken met de lange wachttijden bij het CBR. Soms is dit een bron van frustratie, zowel voor ons als voor de klant. Het kan ten koste gaan van de kwaliteit. Onze instructeurs maken vaak na een paar lessen een inschatting wanneer het examen kan worden aangevraagd.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Ondanks de lange wachttijden bij het CBR, spelen we zo goed mogelijk in op de vraag van de klant. We zien dat klanten inmiddels al meer begrip en geduld tonen. Het zou mooi zijn als de wachttijden gaan slinken. We zijn positief en denken in mogelijkheden, bijvoorbeeld over de zij-instromers die zich bij ons omscholen tot chauffeur. Soms met de wens om parttime in de transport te kunnen werken, vaak een jongensdroom. Voor de transportsector is dat een aanvuling. Voor ons is het een welkome klantengroep.”

Michiel Fleuren - Bedrijfsleider Truckservice Bergharen

Hoe is het afgelopen jaar geweest?Michiel.png

“Het is een heel druk jaar geweest met één groot probleem: het gebrek aan goede vakmensen. We hebben meer dan genoeg werk, maar kunnen het bijna niet wegkrijgen door veel te weinig capaciteit. Het betekent dat ik zelf weer vaker moet meewerken op de werkvloer. En we vragen onze medewerkers of ze extra willen werken in de weekenden en de avonduren. We zouden veel meer kunnen uitbreiden als we niet zulke problemen hadden met de personele bezetting. Er zijn namelijk genoeg potentiële klanten en doorgroeimogelijkheden. Dat is een wrange constatering.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Voor aankomend jaar verwacht ik in dezelfde lijn door te gaan. Het werkaan­bod is goed en blijft op niveau en personeel blijft een aandachtspunt. Veel van onze klanten zijn mkb-bedrijven: van aannemers tot hoveniers. Door de recessie zijn ze zuinig op hun rijdend materieel en willen ze er lang mee blijven doorrijden, dus ze zorgen bijtijds voor onderhoud en reparatie. Er wordt wel veel gepraat over elektrificatie in trucks en lichte bedrijfswagens, maar in praktijk merk ik er nog weinig van dat klanten de overstap maken.”

Bas Stegeman - Directeur DGL Schadeherstel

Hoe is het afgelopen jaar geweest?bas-stegeman.png

“We hebben een druk jaar gehad. Het werkaanbod is constant op een hoog niveau gebleven. Daar ben ik heel tevreden over. Het is ook goed te merken dat steeds meer opdrachtgevers in de gestuurde schade zich ervan bewust zijn dat er reële tarieven moeten worden gehanteerd. Schades worden steeds complexer door alle elektronica en dat vereist steeds meer kennis. Het gemiddelde schadebedrag is niet voor niks opgelopen tot zo’n € 1.700,–.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Ik ben optimistisch en denk dat het schadevolume tenminste gelijk blijft. Voor het nieuwe jaar zijn we druk om ons voor te bereiden op de certificering voor de Plusnorm. We willen als schadeherstelbedrijf graag bij de voorhoede horen. Het gaat bij ons vooral om de benodigde opleidingen en niet zozeer om apparatuur in de werkplaats, daar heb­ben we al het nodige in geïnvesteerd. Goed personeel blijft een punt van aan­dacht. Ik zorg voor een goede samenwerking met scholen in de regio en laat leerlingen graag zien wat we hier doen. Daardoor word je zichtbaar voor jongeren en weten ze je sneller te vinden als ze in de techniek willen werken.”

Jan Zantingh - Directeur Zantingh Tweewielers

Hoe is het afgelopen jaar geweest?zantingh.png

“2023 is een goed jaar voor ons geweest. Er is een overschot in het fietsenaanbod waardoor de prijs onder druk staan. Ik denk dat dit volgend jaar weer zal normaliseren. Ik heb geluk dat de fietsaanvoer bij mij goed is geweest, want er zijn ook wel leveringsproblemen met e-bikes en accu’s. We zitten nog in de overgangsjaren na corona. Toen hebben we topjaren gehad, omdat mensen weinig anders konden dan fietsen of wandelen. Nu heeft iedereen weer meer keuze in hun vrije tijd en staan er ook dure fietsen stil in de schuur.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Hoe het volgend jaar gaat worden is moeilijk te voorspellen, mede door de verkiezingen en alle onrust in de wereld. Gelukkig doet de fiets het goed in ons land: het is een groen en duurzaam product dat enorm wordt gepromoot door de overheid. We merken steeds meer dat de e-bike een serieus alternatief is voor de auto, zeker als je binnen tien kilometer van je werk woont. En zeker nu de auto steeds duurder wordt, gaan mensen bewuster naar een goede fiets kijken.”

Richard Langenberg - Directeur Langenberg Motors

Hoe is het afgelopen jaar geweest?langenberg.png

“Het was een beter jaar dan vorig jaar. Het motorjaar begon niet naar wens door het slechte voorjaarsweer, dat lang aanhield. In de coronajaren zijn veel motoren gekocht waardoor er nu relatief veel onderhoud en reparatie is. Dat is duidelijk te merken. Zeker in economisch mindere tijden wil iedereen zeker weten dat zijn kostbare spullen, zoals een motor of (motor)-­scooter goed wordt onderhouden en zijn geld waard blijft. Ik heb landelijke bekendheid met de mooie Benelli-motoren. We hebben hier alle modellen en kleuren op voorraad staan zodat mensen veel keuze hebben en makkelijk een proefrit kunnen maken.

We hebben afgelopen jaar een behoorlijke knauw gekregen door het inzakken van de scooterverkoop als gevolg van de invoering van de helmplicht per januari van dit jaar. Hierdoor is de verkoop zo’n beetje gehalveerd.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Ik denk dat de scootermarkt wel weer aantrekt. De neergaande lijn in de verkoop begint al af te vlakken, dus hopelijk hebben we het dieptepunt achter de rug. Veel bedrijven zijn gestopt met de scooterverkoop, ik niet en zie kansen. Er zijn minder partijen waarmee we die markt moeten verdelen. Zeker nu autorijden steeds duurder wordt, zijn scooters en (lichte) motorscooters het meest voor de hand liggende alternatief. Daar blijf ik in geloven.”

Aart Jan Witvliet - Directeur Severs Breeman BMW & Mini

Hoe is het afgelopen jaar geweest?

“Ik ben tevreden over 2023. De nieuwverkoop is bij ons goed doorgelopen, hoewel we te maken hadden met leveringsproblemen waardoor de uitlevering behoorlijke vertraging opliep. Door de economische situatie merken we in de particuliere markt wel dat consumenten voorzichtiger zijn geworden in hun uitgavepatroon. Er is vooral minder belangstelling voor private lease. Het is duurder geworden door de hogere rente en door de aangescherpte leennormen is het voor veel mensen minder aantrekkelijk geworden. Overigens loopt de verkoop in de zakelijke markt ook goed door. Het is ook druk geweest in de werkplaats. We houden er rekening mee dat er door de opkomst van EV’s minder onderhoud en reparatie is, maar vooralsnog is dat zeker niet voelbaar en is er volop drukte, ook met EV’s. Denk alleen maar aan de bandenwissels.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Ik verwacht geen topjaar, maar denk dat we op alle fronten met een stabilisatie te maken krijgen. Bovendien hoop ik dat we na de verkiezingen meer duidelijkheid krijgen over de voorgenomen kabinetsmaatregelen wat betreft de wegenbelasting voor bijvoorbeeld EV’s of rekeningrijden. Dat zal consumenten meer houvast en vertrouwen geven.”

Job Brouwers - Directeur Classic Job

Hoe is het afgelopen jaar geweest?jopb.png

“Het werk is onverminderd goed doorgegaan afgelopen jaar. Het enige probleem is de schaarste aan goede vakmensen. Restauratie van oldtimers is geen vak dat je op school leert, maar moet je vooral in de praktijk leren. Eigenlijk is alles lastig in ons werk, daar moet je wel tegen kunnen. Tijdens het restaureren lopen dingen altijd anders dan gedacht en moet je heel zelfstandig en probleemoplossend kunnen werken. Veel onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar; je moet het zelf kunnen repareren of in 3D laten printen.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024? 

“Onze orderportefeuille voor volgend jaar loopt al aardig vol. Wat betreft grote restauratieklussen zitten we al helemaal vol. Wij werken internationaal: zeventig procent van onze klanten komt uit het buitenland, van Australië en de VS tot Finland. Ons werk is steeds meer verschoven naar het hogere segment, het lagere segment is weggevallen. De restauratie van een simpele oldtimer is relatief duur en onbetaalbaar geworden voor gewone mensen. In het hogere segment praten we over restauraties van twee ton. Veel buitenlandse klanten kopen hun oldtimer in Europa, laten ’m hier restaureren en wij verschepen de oldtimer waarheen je maar wilt.”

Jaap Doesburg - Directeur Autoverhuur Doesburg

Hoe is het afgelopen jaar geweest?doesburg.png

“We hebben weer een goed jaar gedraaid. De creatieve sector is weer gestart met festivals en evenementen. Dat is een belangrijke klantengroep voor ons. We moeten het vooral hebben van de dagverhuur van onze bestelbusjes en personenauto’s. Ons autoverhuurbedrijf zit al jaren tegen de Groningse binnenstad aan, dat geeft ons een bijzondere positie en zorgt tegelijkertijd voor grote uitdagingen. Van zero-emissiezones tot bereikbaarheid en autoluw maken van de binnenstad. Daarover hebben we nauw contact met de gemeente. Ik vind dat niet alleen fiets- en autodeel-initiatieven de ruimte moeten krijgen, maar dat wij als autoverhuurbedrijf daar ook veel meer in moeten worden meegenomen.”

Wat zijn uw verwachtingen van 2024?

“Ik ben positief, omdat de behoefte aan tijdelijke mobiliteit alleen maar toeneemt en wij daar als autoverhuurbedrijf goed op in kunnen spelen. Tegelijkertijd staan wij als bedrijf voor behoorlijke uitdagingen, rondom onze locatie in de binnenstad bijvoorbeeld, maar ook wat betreft elektrificatie van het wagenpark. Dit nog los van de vraag of wij voldoende stroom van het stroomnet kunnen krijgen.”

Nick Schreurs - Directeur Schreurs Motorrevisie

Hoe is het afgelopen jaar geweest?schreurs.png

“Het is boven verwachting gegaan. Wij werken door het hele land en daarbuiten en krijgen opvallend veel jonge auto’s vanaf 2020 terug voor motorrevisie. Er zitten best wat fouten in de ontwikkeling van die motoren: ze moeten efficiënter zijn, over veel vermogen beschikken en er moet worden gelet op de emissienormen. We werken veel in het hogere segment, van Mercedes AMG tot Porsche of Lamborghini. Nee, ik vrees niet voor de opkomst van EV en hoor juist regelmatig dat mensen weer overstappen van EV naar een verbrandingsmotor. Een EV rijden is niet per definitie goedkoper en de beleving ervan is toch echt anders.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

“Ik denk dat het goed blijft doorlopen en dat wij gestaag doorgroeien. Onze klanten blijven geld uitgeven aan reparatie en revisie: als je een auto bezit in het hogere segment wil je dat die auto goed en betrouwbaar blijft. En gelukkig is het voor ons niet zo moeilijk om personeel te vinden. Veel monteurs willen wel voor zulke merken werken en wat wij doen gaat verder dan regulier onderhoud: dit zijn omvangrijke klussen waar we soms weken mee bezig zijn. Dat spreekt tot de verbeelding.”

Johan Teunissen - Dga Shell de Wetering en wasstraat

Hoe is het afgelopen jaar geweest?johan-teunissen.png

“Het was een goed jaar met één groot probleem: de enorme schaarste aan medewerkers. Wij zijn bijna meer bezig met het managen van de personele bezetting, dan met ondernemen. We hebben via Young Ones-platform voor freelance klussen een behoorlijke pool van mensen opgebouwd waardoor we een flexibele schil hebben. Maar het blijft een punt van aandacht. Het aantal verkochte liters fossiele brandstof wordt langzaamaan minder, maar dat is geheel volgens verwachting. Het aantal EV’s groeit langzaam door en dat zal ook zo blijven, hoewel de nieuwverkoop van EV’s niet zo hard gaat als iedereen had gedacht. De wasstraat heeft goed gedraaid, hoewel mensen dit najaar hun auto niet snel wasten door de vele regen. En we verkopen aanzienlijk meer aan broodjes en drankjes.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

“Het personeelsprobleem blijft ook volgende jaar een grote rol spelen. Verder durf ik niet te veel op zaken vooruit te lopen, want hoe het zich zal ontwikkelen, hangt mede sterk af van de toekomstige politieke koers, fiscale maatregelen, accijns en het duurzaamheidsbeleid.”

Paul Westhoff -Directeur Westhoff Aanhangwagens

Hoe is het afgelopen jaar geweest?westhoff.png

“Het was een redelijk tot goed jaar. Het was ook een bijzonder jaar, omdat we dit jaar 25 jaar BOVAG-lid zijn. Wij hebben de vraag naar specialistisch werk zien toenemen. Denk hierbij aan het ombouwen en aanpassen van boottrailers, auto-ambulances en speciaalbouw. Juist de combinatie van speciaalbouw en RDW-keuringen maakt onze positie uniek, maar ook reparaties en regulier onderhoud blijven belangrijke pijlers binnen ons bedrijf. Wij merken dat onze klanten kiezen voor kwaliteit en betrouwbaarheid. De verkoop van nieuwe aanhangwagens blijft wat achter ten opzichte van vorig jaar. We merken al een aantal jaar de invloed van online verkoop. We zien ook dat onze doelgroep waarde hecht aan continuïteit, service, aftersales en flexibiliteit.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

“Na corona en het uitbreken van de Oekraïne-oorlog vind ik het lastig om voorspellingen te doen. We zijn een compact bedrijf met vakexpertise en een solide bedrijfsvoering. Wij geloven dan ook dat wij nog steeds kunnen groeien door tijdig voor te sorteren op nieuwe ontwikkelingen, onze flexibili­teit, klantgerichtheid en het leveren van kwaliteit. Ook vinden wij het belangrijk dat we onszelf blijven scholen.”

Berrie Burgler - Directeur De Detailer

Hoe is het afgelopen jaar geweest?berrie.png

“Het is een goed jaar voor ons geweest. Mensen worden zich er steeds meer van bewust dat het goed schoonmaken en onderhouden van je auto, de waardevastheid ten goede komt. Als detailingbedrijf zijn we gespecialiseerd in het cosmetisch vernieuwen en/of beschermen van nieuwe en gebruikte voertuigen. Detailing gaat namelijk veel verder dan het in- en exterieur schoonmaken van een auto. Behalve in de particuliere markt, worden we ook steeds vaker in de business-to-business­markt ingeschakeld door lease- en dealerbedrijven die auto’s weer in nieuwstaat willen aanbieden. Die komen steeds vaker bij ons voor het cosmetisch herstel van krassen, polijsten, coatings of lakbescherming.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

“Wij kunnen nog veel meer groeien, vooral in de zakelijke markt. Juist nu het economisch bij veel mensen even wat minder is, gaan ze nog voorzichter met hun auto om. Ook merken we dat veel mensen tegen de mogelijke aanschaf van een EV zitten aan te hikken. Ze willen graag zo lang mogelijk blijven doorrijden met hun auto op fossiele brandstof en hebben er dan wel wat voor over als de auto weer helemaal cosmetisch is hersteld. Daarom bieden we de service ook aan in abonnementsvorm.”

Dit artikel is ook verschenen in de BOVAGkrant 2023-11. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring