De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Ondernemen toen en nu met Autobedrijf Franken: "Het kan soms best tekeergaan"
0%
Terug

Ondernemen toen en nu met Autobedrijf Franken: "Het kan soms best tekeergaan"

Ondernemerschap12 nov 2025 Leestijd: 6 min

BOVAG bestaat 95 jaar! Een mooi moment om terug te blikken: hoe is ondernemen in de mobiliteitsbranche door de jaren heen veranderd? In het derde en laatste deel van deze serie spreken we vader Adrie en zoon Erwin Franken (midden). Samen met broer Gerco runnen ze Autobedrijf Franken. Hoe vullen de twee generaties elkaar aan en wat kunnen ze van elkaar leren?

In 1991 kregen Adrie en zijn vrouw Coby de kans om vanuit Elspeet hun eigen autobedrijf te beginnen. Een voormalig Ford-dealer uit Apeldoorn gaf aan Ford in Elspeet en omgeving te willen verkopen en Adrie ging daarop in. In 2004 kwam daar het Opel-dealerschap bij. In de jaren die volgden, bouwden Adrie en Coby Autobedrijf Franken uit tot de onderneming die het nu is, met drie vestigingen in Elspeet, Putten en Nunspeet.

Een bult kennis

Gerco stapte in 2014 al in het bedrijf en geeft nu leiding aan de locatie Putten. Daarnaast verzorgt hij de complete inkoop van auto’s voor de drie vestigingen. Voor Erwin was het niet meteen duidelijk dat hij de automotive in wilde. Erwin: “Ik heb eerst Security Management gedaan, maar dat was het niet. Ik ben naar de IVA gegaan en ben toen echt met het autovirus besmet. Ik heb daarna eerst drie jaar bij Broekhuis gewerkt.” Adrie vult aan: “Ik heb altijd gezegd: je moet nooit vanaf school direct bij je ouders beginnen. Steek eerst buiten de deur je licht maar eens op.” En toen kwam in 2020 bij vestiging Nunspeet een plek als verkoper vrij. “En zo groeide ik ons bedrijf in”, legt Erwin uit.

Hoe was het destijds voor Adrie om voor zichzelf te beginnen? “Het was hard werken. Je moest van niets iets zien te maken. Niemand zat op je te wachten en dat was niet altijd makkelijk. Ik denk wel dat de IVA een mooie voorbereiding op het ondernemerschap is. Ik ben blij dat de jongens erbij zijn gekomen, want in mijn eentje was het lastig om verder te groeien; de vaart kwam er niet écht in. Nu heb ik twee directeuren én een bult kennis erbij, vooral op het gebied van digitalisering.”

Eigen visie

Gerco en Erwin nemen de ondernemerslessen van hun vader ter harte, maar brengen ook hun eigen visie en nieuwe energie mee. Erwin noemt een voorbeeld. “Voorheen verkochten we vooral auto’s van vijf tot tien jaar oud, maar we zetten nu in op jongere exemplaren, het liefst tot maximaal twee jaar oud. Daar is minder gedoe mee en voor ons werkt dat beter.”

Soms willen wij gas geven en direct veel auto’s inkopen, terwijl onze vader behoudender is. ‘Koop er maar gewoon één, en dan kijken we verder’, zegt hij danErwin Franken

Natuurlijk bestaan er ook verschillen van inzicht tussen de twee generaties. “We hebben alle drie een eigen mening en het kan soms best tekeergaan. Soms willen wij gas geven en direct veel auto’s inkopen, terwijl onze vader behoudender is. ‘Koop er maar gewoon één, en dan kijken we verder’, zegt hij dan.” Adrie: “Dat komt denk ik omdat ik ook slechte tijden heb meegemaakt. Het kan zomaar de andere kant op gaan. Nu we zijn gegroeid, is het wel makkelijker om met grote aantallen te werken.”

Dat het inderdaad zomaar de andere kant op kan gaan, merkte Adrie tijdens de crisis van 2008. “Toen hadden we een extra serviceadviseur in dienst, maar er was op een gegeven moment geen werk meer. En nu hebben we anderhalf tot twee serviceadviseurs per locatie, dat had je jaren geleden niet kunnen bedenken. Het scheelt wel stress bij ziekte en vakantie. Als je de stress laag houdt, betaalt zich dat op lange termijn uit.”

Meer aandacht

De omgang met personeel is een groot verschil met vroeger, zegt Adrie. “Tegenwoordig vragen vaders ook een tijd verlof bij de geboorte van kinderen, dat kon je je in mijn tijd niet voorstellen! En medewerkers behoeven nu ook veel meer aandacht, bijvoorbeeld bij mentale problemen. Ik vind dat soms lastig.” Erwin is daar anders in. “Ik heb daar meer feeling mee dan mijn vader. Ik ga het gesprek sneller aan en stel me flexibel op. Mijn vader waardeert zijn mensen ook, maar op een andere manier. Hij geeft liever soms een extraatje.”

Adrie: “Ik zie zeker de voordelen van deze tijd hoor, het brengt ook leuke dingen met zich mee. We hebben nu meer vrouwelijke medewerkers en dat maakt het gezelliger. Ook voor onze vrouwelijke klanten biedt dat een meer toegankelijke sfeer.”

Een tevreden klant is meer waard dan de discussie winnenAdrie Franken

Wat veel ondernemers zullen herkennen: klanten die mondiger zijn dan vroeger. Erwin: “Dat merk ik zelfs al ten opzichte van acht of negen jaar geleden. Klanten weten en controleren meer. Soms moeten dingen op stel en sprong gebeuren. Het helpt als in het nieuws komt dat het druk is in de werkplaatsen, maar soms is begrip ver te zoeken. Over het algemeen mogen wij niet klagen, we hebben een fijne, trouwe klantenkring.” Adrie vult aan: “Je kunt de discussie wel aangaan, maar soms kun je het beter laten gaan. Een tevreden klant is meer waard. Dat is in ieder geval iets wat nooit verandert.”

Young BOVAG

Met het oog op de toekomst heeft Erwin zich aangesloten bij Young BOVAG. “Dan spreek je jonge collega-ondernemers en hoor je welke mogelijkheden zij zien om je bedrijf toekomstbestendig te maken. De autobranche is traditioneel ingesteld en de berichten zijn niet altijd positief. Deze club heeft de energie om zaken weer positief aan te pakken. We denken in mogelijkheden, en ik ben ervan overtuigd dat we een toegevoegde waarde kunnen hebben.”

Dit jaar bestaat BOVAG 95 jaar! Een bijzonder jubileum waar we gedurende het hele jaar op verschillende manieren aandacht aan besteden. Onderdeel hiervan is een reeks interviews waarin ervaren ondernemers, ‘oude rotten in het vak’, in gesprek gaan met starters die nog aan het begin van hun ondernemersavontuur staan. Ze blikken terug op vroeger, vergelijken dit met de huidige tijd en ontdekken wat ze van elkaar kunnen opsteken.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 6-2025.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.