De pagina wordt geladen...
Nederland en Noorwegen; in meerdere opzichten lijken de markten van deze landen op elkaar. Nederland heeft alleen drie keer meer inwoners dan Noorwegen en het rijdende wagenpark is ook ongeveer drie keer zo groot. Omgedraaid zijn de aantallen wanneer het gaat over het elektrische wagenpark. In Noorwegen is negentig procent van het aantal nieuw verkochte auto’s elektrisch tegen dertig procent in Nederland. Reden voor BOVAG-branchemanagers Geert Brummelhuis (autodealers) en Jaap Verweij (onafhankelijke autobedrijven) om te kijken of we hierin wat van de Noren kunnen leren.
Zo’n vijf tot tien jaar geleden was de markt van elektrische voertuigen in Noorwegen waar wij in Nederland op dit moment staan. De uitdagingen die wij nu hebben – vragen zoals de restwaarde van een EV en kwaliteit van de accu – waren dus eerder al belangrijke onderwerpen rond EV voor de Noren. De grootste lering die de branchemanagers aan hun bezoek hebben overgehouden is: “Deze uitdagingen spelen in Noorwegen nauwelijks meer. Niet bij de consument en ook niet bij autobedrijven. Zo’n accu neemt wel af in actieradius naarmate hij ouder wordt, maar blijkt op een acceptabel niveau te blijven, ook na tien jaar. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat aanbieders van zogenaamde ‘State of Health-checks’ uiteindelijk niet echt een voet aan de grond hebben gekregen in Noorwegen. Belangrijk voor de kwaliteit is wel dat de behuizing van de batterij onbeschadigd blijft. Daarbij of daarom blijkt dat de handel in gebruikte EV’s in Noorwegen niet wezenlijk anders meer is dan de handel in gebruikte auto’s op fossiele brandstoffen.”
Deze conclusies kwamen naar voren in een overleg dat de branchemanagers hadden met ‘de Noorse BOVAG’ – Norges Bilbransjeforbund – voorafgaand aan een bezoek aan de Nordic EV Summit. Zaken die hier aan de orde kwamen, waren: brandveiligheid, impact van deze EV-ontwikkeling op de werkplaats en voorlichting over EV aan de consument.
“Uitdagingen rondom accukwaliteit spelen nauwelijks een rol”Jaap Verweij, branchemanager BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
Opvallend was dat op de summit juist vanuit brandweer en verzekeraars genuanceerd werd gesproken over brandgevaar bij EV’s. Brand komt simpelweg absoluut en relatief minder voor, maar de branden worden ook nog niet goed begrepen. Bij een 25 procent aandeel EV’s in het wagenpark in 2023 waren er zeshonderd branden bij traditionele auto’s tegenover 32 keer dat er brand was in een EV. Geert: “Deze nuances op de brandveiligheid van EV’s is goed om te realiseren. Bij EV-(brand)incidenten is daarom het doen van onderzoek zo belangrijk. Zeker voor goed beleid en goede regelgeving. Daarvoor moeten de werkelijke risico’s leidend zijn.”
Risico’s voor accu’s van EV’s die werden benoemd door verschillende specialisten zijn: fysieke schade aan de batterij, blootstelling van het voertuig aan een externe brand, in contact komen van het voertuig met (heel) veel water en niet uitgevoerde (veiligheids)updates.
Niet verrassend heeft het relatief grote aandeel van EV’s in het Noorse wagenpark ook een effect op de werkplaats. Sinds de geleidelijke, stabiele groei van het aantal elektrische auto’s in de afgelopen tien jaar, noteren Noorse werkplaatsen ongeveer dertig procent minder uren. De bandenslijtage is daarentegen met ongeveer twintig procent gestegen. De werkplaatsen zien dat er 45 procent minder onderhoud en reparatie nodig is aan de elektrische voertuigen. Daarin zit nog wel veel garantiewerk. Al met al vergelijkbaar met de bevindingen uit het eerdere BOVAG- onderzoek naar de impact van EV op het aftersales businessmodel. Geert: “De wettelijke garantie in Noorwegen is vijf jaar (!) op producten en op de batterij zit doorgaans acht jaar garantie vanuit de fabrikant. De ervaring daar leert dat consumenten na deze periode besparen op onderhoud, zowel voor EV als voor de traditionele auto’s. De eerste vijf tot acht jaar gaat de Noor voor onderhoud naar een dealer, daarna schakelt hij vaak over naar het onafhankelijke kanaal. De opleiding van monteurs is, best opvallend, nauwelijks aangepast op de aandrijflijn; er is vrijwel geen aanpassing op elektrificatie. Het leren vindt vooral plaats wanneer zij stage lopen of aan het werk gaan, dus ‘on the job’.”
“Consistent stimuleringsbeleid heeft een hoop gedaan”Geert Brummelhuis, branchemanager BOVAG Autodealers
De Noorse BOVAG heeft ook zijn rol gepakt in de voorlichting over EV’s. Jaap: “Ze hebben daar een handige informatiebrochure gemaakt op basis van vragen die consumenten in de showroom stelden over EV. Over de actieradius, de weerinvloeden erop, over laden etc. We gaan kijken of wij dit ook kunnen oppakken.” “En consistent stimuleringsbeleid van EV heeft een hoop gedaan”, vult Geert aan. “Het Noorse doel is honderd procent EV in 2025 en daar zitten ze met 90 procent van de nieuwverkoop elektrisch dichtbij. En pas nu begint de Noorse overheid de stimulering echt af te bouwen. Het realiseren van ambitieuze EV-doelstellingen heeft dus stimulerend beleid nodig.”
Voor de belangenbehartiging van de BOVAG-leden kijkt de vereniging regelmatig over de grens. Voor automotive retail vormt het Europese lobby-orgaan CECRA de basis. BOVAG zit ook in het bestuur van CECRA. De leden van CECRA zijn ‘de BOVAG’s’ van de meeste Europese landen. Met deze verenigingen werken we niet alleen samen op de lobby op Europese regelgeving, maar delen we ook kennis. En dat doet BOVAG op verschillende onderwerpen zoals: CSRD, SERMI en agentuur. En dit doet de vereniging ook met de nationale mobiliteitsverenigingen onderling. Kijk voor een overzicht van deze verenigingen op cecra.eu/national-associations.
Voor EV’s geldt in Noorwegen geen wegenbelasting.
Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 04-2024.