De 26-jarige Dyan Janssen is ambitieus, weet precies wat ze wil en hoe ze daar moet komen. Haar ouders, Mayke en Willy Janssen, zijn de eigenaren van Autobedrijf W. Janssen in het Brabantse Haps. Achter de schermen wordt de overname door Dyan al geregeld, maar vader wil daarna nog zeker tien jaar actief blijven binnen het bedrijf. “De impact van de komst van Dyan in het bedrijf, hadden we nooit verwacht.” 
Terug

Nieuw talent Dyan verdubbelt omzet van Autobedrijf W. Janssen

OndernemerschapPersoneel
Leestijd: 7 min

De 26-jarige Dyan Janssen is ambitieus, weet precies wat ze wil en hoe ze daar moet komen. Haar ouders, Mayke en Willy Janssen, zijn de eigenaren van Autobedrijf W. Janssen in het Brabantse Haps. Achter de schermen wordt de overname door Dyan al geregeld, maar vader wil daarna nog zeker tien jaar actief blijven binnen het bedrijf. “De impact van de komst van Dyan in het bedrijf, hadden we nooit verwacht.” 

Dyan is officieel nog maar één jaar geleden afgestudeerd aan de automotive-opleiding IVA in Driebergen en is nog maar twee jaar fulltime in dienst bij Autobedrijf Janssen. Toch heeft zij al meer teweeg gebracht dan haar ouders ooit voor mogelijk hadden gehouden. Zij zijn dan ook apetrots op hun dochter. Er mag dan een flink generatieverschil zitten tussen Dyan en haar ouders, op zakelijk vlak doet ze niet voor hen onder. Sinds zij zich bemoeit met de zaak, is zowel de omzet uit verkoop als de werkplaatsomzet meer dan verdubbeld. Dyan is zakelijk, weet wat ze wil en gaat er vol voor. “Het heeft onze ogen geopend dat nieuw talent een must is”, aldus vader Willy Janssen.  

Frisse blik 

Dyan kwam met een eisenlijst de zaak in. Zo wilde ze de focus meer op digitaal leggen, een nieuwe website, moderniseren en professionaliseren, investeren in kennis en apparatuur om te kunnen werken aan elektrische voertuigen en private lease aanbieden. “Een jong iemand kijkt toch anders, met een frisse blik, naar lopende zaken.” Er is een drive om het niet per se anders, maar wel beter te doen. Dankzij Dyan is er bijvoorbeeld beter inzicht in de geldstromen. Waar haar ouders alles op één hoop gooiden, want één bedrijf, splitst Dyan het in- en uitgaande geld in onder andere sales en aftersales. “Daardoor is er een beter inzicht in de bedrijfsresultaten”, stelt Willy Janssen.  

“Mijn eerste doel was het aantrekken van jongere klanten”
Dyan Janssen | Autobedrijf W. Janssen

Kansen 

Toch is de aanwas van jongere generaties in de automotive niet zo simpel als het lijkt. “Een ondernemer moet er wel voor open staan.” En daarmee legt Mayke Janssen een pijnlijk probleem bloot. “Het is voor ons ook een flinke verandering geweest om onze dochter in de zaak te halen en gelukkig pakt het goed uit”, vervolgt Willy. “Bedrijven kunnen nog veel meer uitstralen dat ze open staan voor jong talent. Dat is de eerste stap. We hebben ook een jonge monteur in dienst, van 31, daar kan Dyan goed mee samenwerken. Jongeren moeten wel een kans krijgen. Daarnaast is de tijd van ‘het mag niks kosten’, echt voorbij. Zorg dat de apparatuur op orde is en je krijgt er een tevreden monteur voor terug. Laat een monteur ook meekijken en meebepalen bij het maken van een keuze voor een investering.” 

Klantenbestand 

Dyan heeft duidelijk een neus voor verbetering en hoe je dat aanpakt. “Mijn eerste doel was het aantrekken van jongere klanten en ons klantenbestand is duidelijk aan het verjongen. Voorheen waren veel van onze klanten boven de vijftig. Niks mis mee, maar veel mensen gaan na hun pensioen terug van twee auto’s naar één, of komen op den duur te overlijden. Tegenwoordig heb je ook meer auto’s nodig om de werkplaats te, omdat de onderhoudsintervallen groter zijn. Jongeren zijn nodig om het bedrijf toekomstbestendig te houden. Onder andere door private lease aan ons aanbod toe te voegen, bereiken we die jongere doelgroep.” Niet alles verandert onder de leiding van Dyan. Groeien is ook een doel op zich, maar niet per se uitbreiden met meer vestigingen. “Het dorpskarakter moet blijven bestaan. We geven mensen graag vertrouwen, hebben persoonlijk contact en kennen iedereen. Als iemand belt, weet ik vaak meteen om welke auto het gaat. Onze klanten kiezen niet voor goedkoop, maar voor goede service. Dat blijft bij ons voorop staan.” 

“Het heeft onze ogen geopend dat nieuw talent een must is”
Willy Janssen | Autobedrijf W. Janssen

Afremmen 

Jongeren en ouderen kunnen op de werkvloer van elkaar leren, meent de familie Janssen. “Van mijn vader heb ik onder andere geleerd waar ik op moet letten bij het inkopen van auto’s.” Haar vader heeft haar geleerd soms de tijd ergens voor te nemen. Volgens Willy Janssen wil Dyan alles graag snel doorvoeren, daarin moest ze soms wat worden afgeremd. “Ook hebben we haar eerlijkheid en betrouwbaarheid meegegeven. Klantenbinding op de lange termijn is heel belangrijk. Daarvoor moet je ook de verantwoordelijkheid nemen als iets mis gaat.” Van Dyan heeft haar vader weer geleerd om snel te reageren. “Zeker in deze digitale tijd moet er snel geschakeld worden, anders ben je een potentiële klant al kwijt. Ook heb ik van haar geleerd om niet in dingen te blijven hangen: je verlies nemen en weer doorgaan.” Voor de toekomst staan er nog genoeg plannen op stapel en Willy en Mayke Janssen hebben dan alle vertrouwen in het voortbestaan van de zaak onder Dyans leiding. “Ik hoop dat ze de juiste mensen om zich heen kan vinden”, sluit vader Willy Janssen af. 

Foto bovenaan artikel: Willy (links), Mayke (midden) en Dyan Janssen (rechts).

Tekst: Floortje Vink, fotografie: Peter Arno Broer.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 05-06-2021.

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring