De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Mooren Auto geeft al sinds 1986 één jaar BOVAG Garantie
0%
Terug

Mooren Auto geeft al sinds 1986 één jaar BOVAG Garantie

Wet- en regelgeving03 aug 2022 Leestijd: 6 min

Sinds afgelopen Koningsdag krijgen consumenten een royalere behandeling. De ‘wettelijke garantie’ is sindsdien immers verlengd van zes naar twaalf maanden. Sommige BOVAG-leden vrezen een financiële strop. Terecht? Dat ligt er maar aan. Zo geeft Mooren Auto uit Roelofarendsveen al sinds 1986 een jaar BOVAG Garantie op gebruikte personenauto’s én bedrijfswagens. En dat legt het bedrijf bepaald geen windeieren.

Non-conformiteit

Toegegeven: ‘wettelijke garantie’ is geen handige term. Eigenlijk moeten we het hebben over non-conformiteit: wanneer een consument een product koopt, dient dat product te voldoen aan de verwachtingen die hij er redelijkerwijs van mag hebben. Niet alleen op het moment van verkoop, maar gedurende een in de wet bepaalde tijd (zie kader). Als er in die periode een gebrek optreedt, is er een ‘wettelijk vermoeden’ dat dit gebrek al tijdens de verkoop aanwezig was. Als de ondernemer van mening is dat dit niet klopt, dan is het aan hem om aan te tonen dat het gebrek pas ná verkoop is ontstaan. Dit wordt ‘omgekeerde bewijslast’ genoemd. Dat is al gauw een ingewikkeld proces waar veel tijd en energie in gaat zitten. Oh ja: deze ‘wettelijke garantie’ geldt altijd: je kunt die niet uitsluiten via clausules in het koopcontract.

De twaalf maanden omgekeerde bewijslast bij gebreken geldt voor alle producten, dus ook voor alle BOVAG-branches. En dat betekent dat de BOVAG Garantie ook naar (minstens) twaalf maanden gaat. Het heeft immers geen zin om garantie aan te bieden die minder dekt dan wat in de wet bepaald is. Autobedrijven mogen auto’s ook aanbieden zonder BOVAG Garantie, zolang dat voor de consument volstrekt duidelijk is, en dat dus goed wordt vastgelegd. Maar voor BOVAG-bedrijven is BOVAG Garantie nu juist een belangrijke troef. Het grote voordeel is tenslotte, dat er geen discussie is over wie voor de kosten opdraait als er een gebrek is. Dat schept duidelijkheid voor de klant. Geen wonder dat BOVAG Garantie hoge ogen gooit onder consumenten.

Showrooms

Wat betekent twaalf maanden BOVAG Garantie in de praktijk? Sommige ondernemers vrezen het ergste: dubbele termijn, dubbele kosten. Maar zo werkt het niet, ziet Nikki Mooren (27): “Als een auto een gebrek heeft, komt dat meestal in de eerste zes maanden wel naar voren, niet in de achtste of de negende.” Nikki is de dochter van Jos Mooren (57), die in 1986 met zijn vrouw Lonneke in de schuur van zijn vader een autobedrijf begon. In 1994 verhuisde hij naar een bedrijfspand in Roelofarendsveen, waar het bedrijf nog steeds zit; uitbreiding kwam via aankoop van tegenoverliggende panden. Dat was nodig, want inmiddels telt het bedrijf dertig werknemers, waarvan veertien monteurs aan evenzovele bruggen; er zijn twee showrooms, voor personenauto’s en voor bedrijfswagens. Nikki werkt sinds 2016 fulltime in het bedrijf en is verantwoordelijk voor de in- en verkoop van personenauto’s en de marketing; broer Job (24) stuurt met zijn vader de werkplaats aan en neemt de verantwoording over de in- en verkoop van bedrijfswagens. Sinds anderhalf jaar zijn beide kinderen formeel mede-eigenaar.

header-image

Zekerheid

“Sinds het begin geeft Jos een jaar BOVAG Garantie op auto’s”, zegt Nikki. “Dat doen we omdat we graag in de schoenen van de consument gaan staan. Mensen kopen gemiddeld vijf tot zeven auto’s in hun leven. Of je nu vierduizend of veertigduizend euro uitgeeft, een auto is een grote aankoop. Wij vinden dat iemand dan een jaar of vijftienduizend kilometer onderhoudsvrij moet kunnen rijden. En als er toch iets niet in orde blijkt, dan maken we dat op onze kosten. Geen gedoe. De prijzen die wij vragen, zijn dan ook altijd transparant. Rijklaar, inclusief onze afleverservice en twaalf maanden BOVAG Garantie. Die zekerheid willen we bieden, daar hebben onze klanten recht op.” En dat wordt gewaardeerd: op Klantenvertellen.nl heeft Mooren Auto een 9,5 uit bijna twaalfhonderd reviews. Klanten komen soms van tientallen kilometers verderop.

Relaties

Om die twaalf maanden garantie te kunnen bieden, zet Mooren Auto in op auto’s van hoge kwaliteit. “We streven naar een voorraad tot acht jaar en onder de 120.000 kilometer”, zegt Nikki Mooren. “Onze importafdeling speurt heel Europa af naar goede auto’s. We hebben geen tijd om voor elke auto over de grens te rijden om te kijken of het wat is. Daarvoor rekenen op onze relaties. Daarin hebben we 36 jaar geïnvesteerd. Elke auto die binnenkomt, wordt grondig nagelopen: kilometerstand, onderhoudshistorie, technische staat.”

Kost dat dan geen bakken met geld? “Natuurlijk hebben we er wel eens kosten aan. Als er een motor stuk gaat, dan is dat pech. We repareren het meteen en zonder discussie. Omdat we de garantie in eigen beheer hebben, kunnen we snel schakelen. Als we een klant in de kou laten staan, dan komt het bedrijf in een slecht daglicht te staan. Dat moeten we ten koste van alles voorkomen. Afspraak is afspraak en garantie is garantie. Wij gaan voor kwaliteit, en dat betaalt zich dubbel en dwars terug.”

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.