De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Minder regeldruk met Sectorstandaard Banken
0%
Terug

Minder regeldruk met Sectorstandaard Banken

Ondernemerschap05 nov 2024 Leestijd: 6 min

Uit de BOVAG Ondernemersmonitor blijkt al jaren dat regeldruk een van de grootste zorgen is onder BOVAG-leden. De Sector Standaard Automotive kan een bijdrage leveren aan het verminderen van die regeldruk. Geert Brummelhuis en Renate Weggemans, respectievelijk branchemanager Autodealers en manager Leden en Beleid bij BOVAG, leggen uit waarom.

Eerder dit jaar publiceerde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), in samenwerking met BOVAG en andere brancheorganisaties, de Sector Standaard Automotive. Hierin staan uitgangspunten die banken kunnen gebruiken bij het beoordelen van hun automotive-klanten. Aan de hand van risicoverlagende en risicoverhogende factoren kunnen banken gerichter klantonderzoek doen. Dit scheelt administratieve lasten en leidt tot eerlijkere kansen op financiering voor autobedrijven.

Over één kam geschoren 

Geert vertelt over het ontstaan van de sectorstandaard en de rol van BOVAG hierin. “In 2021 kwam Rabobank met het bericht autobedrijven met een omzet van minder dan vijftig miljoen euro per jaar niet meer als klant te accepteren. Dit mede als gevolg van de Wwft– de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme – waarmee banken moeten voorkomen dat via hun rekeningen geld wordt witgewassen. Rabobank zag automotive als een van de sectoren met een hoog risico waardoor uitgebreid en duur klantonderzoek nodig was en gooide voor een heel grote groep autobedrijven de deur dicht. Maar ook de twee andere grootbanken, ING en ABN AMRO, deden moeilijk. Kleinere autobedrijven kregen heel lastig financiering voor elkaar. Hierover kregen we veel klachten van leden.”

“Die uitsluiting was deels gebaseerd op de perceptie dat er veel contant geld omging in de branche”, vult Renate aan. “Maar uit gezamenlijk onderzoek door de banken zelf, De Nederlandsche Bank (DNB) en de Belastingdienst bleek dat cash helemaal niet zo gebruikelijk was als werd aangenomen. Alle autobedrijven werden gemakshalve over één kam geschoren.”

Lobby-actie

Geert: “Wij als BOVAG hebben toen een lobby-actie opgezet en er zijn Kamervragen gesteld. Je kunt niet zomaar een gehele sector uitsluiten, vonden wij. Dat stelde DNB ook vast na onderzoek: banken moeten gerichter klantonderzoek doen en bedrijven individueel beoordelen op risico’s.” Tegelijkertijd erkent hij dat het ook voor banken ingewikkeld is. “Door de Wwft hebben zij een rol als poortwachter. Het onderzoek doen naar individuele ondernemingen is soms een kostbare en tijdrovende klus.”

We hebben laten zien dat we een gezonde sector zijn waar je prima financiële diensten aan kunt verlenen

En daar bieden de sectorstandaarden uitkomst. “De NVB heeft een aantal sectoren aangewezen die door banken als hoogrisico-sector worden gezien. Denk aan de cryptosector of not-for-profit, maar dus ook automotive. Samen met de NVB, banken en andere brancheorganisaties hebben we vervolgens in een werkgroep vaak bij elkaar gezeten. Wij als BOVAG hebben uitgelegd hoe het werkt bij autobedrijven en de banken hebben hun werkwijze uitgelegd, zodat we elkaar beter begrepen. Uiteindelijk zijn we tot de Sector Standaard Automotive gekomen. Die moet bankanalisten helpen om bedrijven beter individueel te beoordelen. Daarbij wordt gekeken naar risicoverhogende en risicoverlagende factoren van ieder bedrijf. Gebruik van veel cash is bijvoorbeeld een risicoverhogende factor, het aangesloten zijn bij een brancheorganisatie een verlagende. En zo zijn er veel factoren.”

Beter begrip

“Maar het helpt ook BOVAG-leden: het geeft inzicht. Zij kunnen zien: als ik deze maatregelen neem, verlaag ik mijn risico’s en vergroot ik mijn kansen bij een bank. Mochten leden nu toch nog nul op rekest krijgen bij de bank alleen maar omdat ze een autobedrijf zijn, dan kunnen ze het beste direct contact opnemen met BOVAG.” De branchemanager heeft wel de indruk dat het intensieve samenwerken met banken heeft geleid tot een beter begrip van banken voor autobedrijven. “We hebben laten zien dat we een gezonde sector zijn waar je prima financiële diensten aan kunt verlenen.”

Renate wijst erop dat banken ook een maatschappelijke functie hebben. “De drie grootbanken in Nederland hebben best veel macht. Als je niet bij een van hen terechtkunt, heb je wel een probleem als ondernemer. Er is ook wel een aantal kleinere banken, maar daar kun je bijvoorbeeld geen contant geld kwijt. De grotere banken hebben vaak in de voorwaarden staan dat je totaalklant moet zijn, je mag er niet alleen maar cash storten. Dus dan heb je weinig keuze.”

Betaalrekening als basisrecht

Geert: “Een betaalrekening is voor particulieren een basisrecht, voor bedrijven niet. We zijn met het ministerie van Financiën en de banken in overleg hoe we een soort basisdienstverlening voor bedrijven kunnen optuigen met een betaalrekening en bankpas, mochten meerdere banken zeggen dat je niet meer welkom bent. Dat je in ieder geval betalingen kunt doen en ontvangen. Met die lobby zijn we nu bezig.”

In een vervolgartikel gaan we onder andere dieper in op cash als onderdeel van het risicoprofiel van autobedrijven.

Dit artikel verscheen eerder in BOVAGkrant 06-2024.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.