De eigenaar van Blinq Carwash vraagt veel van zijn werknemers, maar beloont ze ook bovengemiddeld goed.
Terug

Mike van Woudenberg: "Ik vraag veel van mijn werknemers"

OndernemerschapPersoneel
Leestijd: 5 min

Disco Carwash, Halloween Carwash, biercake op Vaderdag, gratis wassen op Moederdag: je auto wassen bij Blinq in Apeldoorn is léuk. Eigenaar Mike van Woudenberg (47) – een tikkie eigenzinnig – is een perfectionist. “Schone auto’s, blije klanten”, zo luidt zijn motto. Zijn werknemers noemt hij washelden: niet lullen, maar poetsen. Van Woudenberg vraagt veel van zijn werknemers, maar: "ik beloon ze bovengemiddeld goed".
 

"Niets vervelender dan een negatieve review, dan ben ik echt even over de zeik. Ik kan daar zelfs wakker van liggen. Ik beantwoord hem of haar persoonlijk en probeer er iets van te leren. Een zeven of acht is niet voldoende, ik wil een negen plus. Ik vraag veel van mijn werknemers, maar beloon ze bovengemiddeld goed. Ze krijgen twintig procent meer dan de cao voorschrijft. Ik heb net twee 55-plussers aangenomen, waarom niet? Ze hebben een hoog arbeidsethos en zijn loyaal. Aan de andere kant is Iwan, de bedrijfsleider, een jongen van 22 jaar. Hij werkt hier sinds zijn vijftiende en wilde studeren. Ik wilde Iwan graag houden, en stelde voor om bedrijfsleider te worden en dan heao in deeltijd te doen. Learning by doing. Hij zei ja. Inmiddels werkt hij fulltime en haalt ook mooie cijfers.”

“55-plussers hebben een hoog arbeidsethos en zijn loyaal”
Mike van Woudenberg | Blinq Carwash

Ludieke acties

“Ik ben een echte Apeldoorner. Ik ben hier geboren en getogen, ik voel me hier thuis. Ik heb ook geen behoefte om in andere steden een Blinq-vestiging te openen. Dan moet ik elke dag het hele land door, daar heb ik totaal geen zin in. Met mijn bedrijf Ultimate investeer ik onder meer in monumentaal vastgoed in Apeldoorn en ben medeorganisator van evenementen als de Apeldoorn Business Awards. Die betrokkenheid met de stad vind ik heel belangrijk. Tijdens een Disco Carwash maak ik gebruik van lokale dj’s. Voor de oliebollen op nieuwjaarsdag werk ik samen met een lokale bakker. Ik houd van ludieke acties. Verder ondersteun ik graag initiatieven als Schoorsteengeluk, zodat kinderen uit gezinnen met een beperkt budget ook Sinterklaascadeautjes krijgen. En vergeet de badeendenrace niet. Klanten adopteren een badeendje, het geld gaat naar Stichting Leergeld Apeldoorn. Het is mijn manier van sponsoring. Ik zal ook nooit vijfhonderd euro betalen voor een reclamebord langs een voetbalveld, daar is niks leuks aan."

Koffie en muziek

"Blinq is een dagelijks gevecht, omdat je elke dag wilt laten zien dat je de beste bent. Alle foutmarges moeten geëlimineerd worden, ik wil een wasstraat van de beste kwaliteit. Van techniek heb ik weinig verstand. Ik weet niet wanneer welk onderdeeltje gesmeerd moet worden of welk lagertje vervangen moet worden. Ik verzamel mensen om me heen die ik vertrouw en dat wél kunnen. Ik houd vooral van mensen. Ik vind het heel belangrijk dat klanten het prettig vinden om hier te komen. Er is koffie, er is muziek. Voor de kinderen is er een kleine speeltuin. Ik heb gekozen voor een wasstraat met een rustige, warme uitstraling en veel groen eromheen.”

Paplepel

“Zelf was ik geen auto’s meer, maar heb dat in het verleden genoeg gedaan. Mijn ouders hadden diverse bedrijven en ik ben geboren naast hun eerste tankstation. Het is me met de paplepel ingegoten. Mijn moeder gaf me om zes uur ’s ochtends een fles en dan liep ze naar de pomp. Ik heb het bedrijf overgenomen. Na tien jaar zelf exploiteren heb ik de tankstations verhuurd aan Shell, na nog eens tien jaar hebben heb ik ze verkocht. In 2007 heb ik deze Blinq-locatie opgericht, in een periode van hoogconjunctuur. Veel mensen vonden het een rare locatie, achterin een bedrijventerrein. Het loopt hartstikke goed. Ach, ik doe heel erg mijn eigen ding, kijk ook niet naar de concurrentie. Slechts twee dingen zijn belangrijk in deze branche: een schone auto en een blije klant.”
 

Over Blinq Carwash
  • Jaar van oprichting: 2007
  • Directeur: Mike van Woudenberg
  • Aantal personeelsleden: 17, inclusief parttimers
  • Vestigingen: 1. Blinq is gehuisvest aan de Laan van Spitsbergen in Apeldoorn. Naast een moderne wasstraat bestaat Blinq uit acht wasboxen en dertig stofzuigers. Ook kunnen mensen hier hun hond wassen in de dogwash.
Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 06-2019.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring