Terug

Met virtual reality onveilige situaties ervaren? Dit vinden rijschoolhouders ervan

Ondernemerschap
Leestijd: 1 min

Leerlingen en ouders zijn enthousiast over het oefenen van veilig onveilige situaties met virtual reality (VR), blijkt uit het consumentenonderzoek in opdracht van BOVAG Rijscholen. Reden om leden te vragen naar hun meningen en ervaringen. Welke kansen en verbeterpunten zien zij?

Tijdens de rijopleiding is het onmogelijk om elke complexe en potentieel onveilige situatie te oefenen. Extreme weersomstandigheden of gedrag van andere weggebruikers heb je immers niet in de hand. Commerciële partijen, en ook rijscholen, geven daarom sinds jaar en dag bijvoorbeeld slipcursussen aan rijbewijsbezitters, weliswaar meestal na het behalen van het rijbewijs. De Rijden onder Specifieke Omstandigheden (ROSO)-training die rijscholen aanbieden in de laatste module van de RIS-opleiding is een andere oplossing. Net als de rijsimulatoren waarmee leerlingen op de rijschool extra kunnen oefenen met rijden in dichte mist of duisternis.”

Virtual Reality 

Sinds kort is het ook mogelijk om via Virtual Reality complexe situaties te oefenen. Leerlingen en hun ouders zien absolute meerwaarde in het virtueel ervaren van ‘veilig onveilige situaties’ tijdens de rijopleiding, blijkt uit het consumentenonderzoek in het kader van de vernieuwing van de afdeling. Dat biedt dus kansen voor rijscholen en was reden om met een aantal leden verder over te discussiëren. In oktober hebben zes leden, verdeeld over twee sessies, zich over dit onderwerp gebogen.”

DRI-VR

Alle deelnemers zijn overtuigd van de toegevoegde waarde van het ervaren van onveilige situaties om de verkeersveiligheid onder beginnende bestuurders te verhogen. Pieter Roordink heeft op basis van deze inzichten zelfs besloten om een eigen tool te ontwikkelen, DRI-VR. Diverse BOVAG-leden hebben deze tool inmiddels aan hun pakketten toegevoegd. Als een van de grote voordelen noemen zij dat de volledige operationele afhandeling (versturen en retourneren VR-bril) door DRI-VR wordt verzorgd. De rijschool heeft er verder geen omkijken naar.”

“Doordat leerlingen de VR-bril zes weken lang in huis hebben, kijken ouders ook vaak mee. Ze zijn positief verrast over de ‘bijna ongeluk’-situaties die langskomen”
Willy van den Wildenberg | Rijschool Wildenberg

VR meest laagdrempelig

In de gesprekken kwam naar voren dat de rijsimulator en de situatielessen als complexe toepassingen worden gezien. De investering in een rijsimulator is met name voor kleinere opleiders fors en een drempel. De organisatie van situatielessen is ook best lastig wanneer je zelf niet over een eigen oefenterrein zit en je deze dus moet huren. Virtual Reality (VR) kwam duidelijk naar voren als het meest laagdrempelig, omdat hier geen investering voor nodig is. DRI-VR is op dit moment de enige partij in Nederland die dit aanbiedt aan rijscholen.”

Willy van den Wildenberg heeft een jaar geleden DRI-VR toegevoegd aan al zijn lespakketten. Nadat hij de tool had gezien op een BOVAG-bijeenkomst was hij meteen overtuigd van de toegevoegde waarde. “Ik heb de bril eerst laten rouleren onder mijn instructeurs. Inmiddels maakt iedere leerling er gebruik van. Ik krijg alleen maar enthousiaste reacties.” Opvallend is volgens hem ook hoe enthousiast de ouders zijn. “Doordat leerlingen de VR-bril zes weken lang in huis hebben, kijken ouders ook vaak mee. Ze zijn positief verrast over de ‘bijna ongeluk’-situaties die langskomen.”

Laurens Wisselink is door zijn deelname aan de klankbordgroep in aanraking gekomen met DRI-VR. Ondanks dat de situaties vanuit een lesauto zijn opgenomen, heeft hij er toch voor gekozen om de tool in zijn lessen te integreren. “Met name het kunnen voorspellen van het gedrag van andere weggebruikers, of bijvoorbeeld kinderen op een woonerf op bij een school, zijn situaties die in elke rijopleiding relevant zijn om te oefenen.”

“Omdat onze instructeurs allemaal overtuigd zijn van de toegevoegde waarde nemen we DRI-VR per januari 2021 standaard op in alle pakketten”
Joris van Hintum | Verkeersschool De Weerd

Thuiszitpakket

Joris van Hintum heeft tijdens de lockdown in het voorjaar gekozen om te experimenteren met het thuiszitpakket. De leerlingen waarvan de examens werden uitgesteld kregen de bril opgestuurd om in de periode dat er niet gelest kon worden toch hun verkeersinzicht te blijven trainen. “Tijdens de lockdown waren de leerlingen erg enthousiast over DRI-VR. Hierdoor hebben wij ‘t na de lockdown ook als aanvullende optie aangeboden, maar wordt er bijna geen gebruik van gemaakt. Omdat onze instructeurs allemaal overtuigd zijn van de toegevoegde waarde nemen we DRI-VR per januari 2021 standaard op in alle pakketten.”

Alle gebruikers zijn enthousiast over de tool, maar geven ook aan dat er nog genoeg potentie is voor doorontwikkeling. Bijvoorbeeld door andere scenario’s of modules toe te passen zoals een ander voertuig (motor, vrachtwagen, etc.). Daarnaast worden sommige mensen misselijk van het dragen van de VR-bril. DRI-VR gebruikt deze feedback om de dienst verder te verbeteren.

Camille de Ridder en Ramon Aardema hebben naar aanleiding van de enthousiaste verhalen van de andere deelnemers beiden een demo-pakket van DRI-VR aangevraagd.


Wilt u meer weten over de mogelijkheden van DRI-VR? Bekijk dan de website van DRI-VR of neem contact op met Jurrien Kamst
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring