VR meest laagdrempelig
In de gesprekken kwam naar voren dat de rijsimulator en de situatielessen als complexe toepassingen worden gezien. De investering in een rijsimulator is met name voor kleinere opleiders fors en een drempel. De organisatie van situatielessen is ook best lastig wanneer je zelf niet over een eigen oefenterrein zit en je deze dus moet huren. Virtual Reality (VR) kwam duidelijk naar voren als het meest laagdrempelig, omdat hier geen investering voor nodig is. DRI-VR is op dit moment de enige partij in Nederland die dit aanbiedt aan rijscholen.”
Willy van den Wildenberg heeft een jaar geleden DRI-VR toegevoegd aan al zijn lespakketten. Nadat hij de tool had gezien op een BOVAG-bijeenkomst was hij meteen overtuigd van de toegevoegde waarde. “Ik heb de bril eerst laten rouleren onder mijn instructeurs. Inmiddels maakt iedere leerling er gebruik van. Ik krijg alleen maar enthousiaste reacties.” Opvallend is volgens hem ook hoe enthousiast de ouders zijn. “Doordat leerlingen de VR-bril zes weken lang in huis hebben, kijken ouders ook vaak mee. Ze zijn positief verrast over de ‘bijna ongeluk’-situaties die langskomen.”
Laurens Wisselink is door zijn deelname aan de klankbordgroep in aanraking gekomen met DRI-VR. Ondanks dat de situaties vanuit een lesauto zijn opgenomen, heeft hij er toch voor gekozen om de tool in zijn lessen te integreren. “Met name het kunnen voorspellen van het gedrag van andere weggebruikers, of bijvoorbeeld kinderen op een woonerf op bij een school, zijn situaties die in elke rijopleiding relevant zijn om te oefenen.”