De pagina wordt geladen...
Het is een probleem dat bijna iedere BOVAG-ondernemer kent: het aantrekken en behouden van goed opgeleide monteurs. NexTechnician, een samenwerkingsverband tussen onderwijs, bedrijfsleven en de overheid werkt aan meer – en vooral kwalitatief betere – instroom van technici in de mobiliteitsbranche. Een gesprek met Jacques Neefs van NexTechnician en drie BOVAG-leden die zich in Rotterdam hebben aangesloten.
Op initiatief van onder andere BOVAG startte een aantal jaar geleden NexTechnician al in Amsterdam. Daar worden goede resultaten behaald en het netwerk breidt zich gestaag uit. Nu worden ook in regio Rotterdam concrete stappen gezet.
Jacques Neefs legt uit: “Bedrijven die al verbonden waren aan de TruckAcademy* Rijnmond wilden graag breder optrekken in de branche, ook met schadeherstel en autotechniek. Samen ben je richting het onderwijs ook een relevantere gesprekspartner. Sinds het startschot in Rotterdam afgelopen voorjaar hebben zich al 22 bedrijven aangesloten, goed voor zo’n vijftig vestigingen in de regio.”
NexTechnician heeft drie doelstellingen: meer instroom, beter opleiden en behoud van de mensen binnen de branche, vertelt Jacques. “We brengen het bedrijfsleven en de opleidingen met elkaar in gesprek. Bedrijven kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben. Zo proberen we het techniekonderwijs – zowel binnen ROC’s als het vmbo – beter te laten aansluiten op de praktijk.”
Want daar valt nog wel wat te verbeteren, zo stelt Ronald Steigenga. Hij is servicemanager bij Scania Nederland, een van de BOVAG-bedrijven die meedoet. “We hebben het liefst mensen die, zodra ze hun diploma hebben, direct aan de bak kunnen. Maar we zien dat ze soms dingen leren die in de praktijk al lang niet meer van toepassing zijn. Je hoeft een bedrijfswagenmonteur echt niet te vertellen over een carburateur, want die zit er niet meer op. Je moet kort op de bal zitten als bedrijfsleven richting de opleiding. Daarom gaan we in gesprek. Niet met opgeheven vingertje, maar met de vraag: zien we hetzelfde probleem? NexTechnician is dan net even die Haarlemmerolie die helpt om dat gezamenlijke probleem op te lossen.”
“Neem die jongens gewoon mee en kom bij ons kijken”Ronald Steigenga, Scania Hoogvliet
Die gesprekken moeten continu plaatsvinden, vult Jacques aan. “In Amsterdam gaan we iedere twee maanden wel in gesprek. Docenten moeten niet het gevoel hebben dat ze beoordeeld worden; de intentie is om samen beter te worden.”
Ronald geeft een mooi voorbeeld van hoe onderwijs en praktijk met elkaar in contact worden gebracht. “Stel, een docent gaat lesgeven over bedrijfswagenremtechniek, maar heeft geen vrachtwagen in huis om het te laten zien. Hij belt NexTechnician en wij stellen een truck ter beschikking om live de techniek van vandaag te laten zien. Neem die jongens gewoon mee en kom bij ons kijken. Anders zou een school een model moeten kopen, terwijl wij die gewoon hebben staan. We moeten alleen wel bij elkaar worden gebracht; en dat is de mooie rol van NexTechnician.”
Groot voordeel daarnaast is dat studenten makkelijker kunnen switchen naar een andere tak binnen de mobiliteit. “Stel dat ik iemand heb die erachter komt dat sleutelen aan trucks toch niet zijn ding is en schadeherstel veel leuker vindt, dan kan diegene makkelijker overstappen naar ander aangesloten bedrijf. Zo blijft hij toch behouden binnen de mobiliteitsbranche.”
Ook Möller Autoschade Groep uit Rotterdam is een van de BOVAG-leden die zich heeft verbonden aan NexTechnician. JoliqueMöller: “Het is simpel, zonder goede vakmensen kunnen wij geen auto’s herstellen. We hebben een prachtig vak en dat moet op de kaart worden gezet. Om jongeren te inspireren, maar ook hun ouders. Om hen te overtuigen dat je in de techniek een gouden toekomst hebt. We willen scholen daarin graag helpen. Dat als een jongere voor de opleiding kiest, de rode loper bij wijze van spreken wordt uitgerold en dat diegene ook binnenboord blijft. Daarbij neemt het schadeherstelwerk en de complexiteit ervan alleen maar toe. Het is dus van het grootste belang dat opleidingen up-to-date blijven.”
Ronald vult aan: “Het vergt een behoorlijke tijdsinvestering en dat is veel als je ook nog zeven dagen in de week aan het ondernemen bent. Maar dan krijg je ook echt iets terug. In Amsterdam zagen we genoeg voorbeelden van de zogeheten ‘boefjes’, die niet zelden je trouwste collega worden als je genoeg tijd en aandacht in ze investeert.”
“Ik ben zo’n vijftig procent van mijn tijd kwijt aan het vinden en binden van mensen”Jolique Möller, Möller Autoschade Groep
Jolique kan het beamen. “Ik ben zo’n vijftig procent van mijn tijd kwijt aan het vinden en binden van mensen. Denk aan werven via social media maar ook de juiste on-boarding verzorgen. Iedere nieuwe werknemer heet ik persoonlijk welkom met een welkomstpakket. Daarnaast hebben we een talentenplan, waarbij we met HR en een leermeester het talent begeleiden en iedere maand evalueren. Ik vind dat er in de branche meer aandacht mag zijn voor leermeesterschap.”
Karel Neleman van Autobedrijf Neleman uit Nieuwerkerk aan den IJssel ziet ook dat opleidingen soms niet goed aansluiten. “Wat ik merk, is dat we eigenlijk de vroegere lts missen. Er zijn zoveel jongens en meiden die vastlopen in het huidige onderwijs, terwijl ze gouden handen hebben. Die proberen wij nu gemotiveerd te houden voor ons vak. Het mooie van NexTechnician is dat we met andere ondernemers ideeën kunnen uitwisselen en van elkaar kunnen leren. Het BOVAG-netwerk helpt daarbij. Je kunt je beklagen dat je geen mensen kunt vinden, maar je kunt ook iets doen. Ik ben van dat laatste.”
Jacques: “Het kost individuele ondernemers misschien veel tijd, maar juist NexTechnician kan daarbij helpen. Sommige bedrijven zijn al heel ver én bereid die kennis te delen. Dat doen we in Amsterdam bijvoorbeeld al door middel van ontbijtsessies, en die zullen we in Rotterdam ook aanjagen. De paar vooruitstrevende bedrijven trekken de rest mee, en zo komt de branche als geheel verder. Ambassadeurs als Scania, Möller en Neleman, alle drie opleidingsbedrijven, spelen daar een belangrijke rol in.”
Wat moeten BOVAG-leden uit regio Rotterdam doen die ook geïnteresseerd zijn? “Bellen!”, lacht Ronald. Jacques: “Neem inderdaad contact op met ons programmabureau. Een collega van Jolique is daar projectleider en werkt al twee dagen in de week voor NexTechnician. Ook bij Karel is er een collega die een dag in de week het secretariaat doet. Zij kunnen afspraken inplannen met nieuwe bedrijven en hen bekendmaken met de materie.”
En wat wordt verwacht van nieuwe bedrijven? “We hebben eigenlijk een simpel format. Je wordt lid en dat wil zeggen dat je financieel iets bijdraagt, maar vooral in tijd. Je moet soms een paar uur vrijmaken om op school te zijn of in gesprek te gaan met studenten.” Ronald sluit af: “Nieuwe ondernemers zijn meer dan welkom, mits ze er wat moeite in willen stoppen.”
* De TruckAcademy is een samenwerking tussen bedrijfsleven en ROC’s, mede gefaciliteerd door BOVAG, waarbij studenten worden opgeleid voor werken in de truckbranche.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Door deel te nemen aan NexTechnician investeer je niet alleen in de toekomst van je eigen bedrijf, maar ook in die van de gehele mobiliteitsbranche. Samen werken we aan een duurzame en innovatieve branche waarin zowel bedrijven als medewerkers floreren. Bezoek de website en ontdek wat samenwerken oplevert.
Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 01-2025.