De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Martijn Duivenvoorden: “Kennis is macht”
0%
Terug

Martijn Duivenvoorden: “Kennis is macht”

Ondernemerschap28 mei 2025 Leestijd: 5 min

Zakelijk elektrisch rijden was in 2013 spotgoedkoop, maar nauwelijks bekend. Met leasebijtellingvrij.nl sprong Martijn Duivenvoorden (57) in dat gat. Nu runt hij ILmet zijn zoons Maarten (25) en Freek (23). Ze verkopen een kleine driehonderd gebruikte Tesla’s per jaar, grotendeels aan particulieren, de helft via consignatieverkoop.

Martijn: “Hoogleraar Maarten Steinbuch vertelde me in 2013 dat met alle stimuleringsmaatregelen van toen een Tesla Model S zakelijk per kilometer goedkoper was dan een diesel-Golf. Ongelofelijk. De markt pakte dit nog nauwelijks op. Ik sprong in dat gat met Leasebijtellingvrij.nl. Ik verkocht vanachter mijn keukentafel financieringen op auto’s aan ondernemers die ik nooit zag. Dat jaar verkocht ik 25 nieuwe Tesla’s en tien Volvo’s V60. Al snel stopte ik mijn freelancewerkzaamheden voor Autodealers.nl en trok in 2014 in bij een van mijn Volvo-leveranciers. Een compagnon van hem vertrok en liet een Tesla achter. Ik adverteerde die online, en was er snel vanaf. Zo begon ik met consignatieverkoop. Ik adverteerde Tesla’s uit heel Europa. Kopers vertelde ik dat de auto binnen vier weken geleverd werd, vloog ernaartoe en reed hem naar Nederland, gratis dankzij het Supercharger-netwerk. Even langs de RDW voor keuring, btw aanbetalen en dan leverde ik de auto met financiering af bij de klant. Ik ben in heel veel landen geweest en verkocht al gauw ongeveer een auto per week.”

Tesla heeft het beste businessmodelMartijn Duivenvoorden, iLectriccars.nl

Vertrouwen

Martijn: “In 2016 huurde ik mijn eigen pand. In 2018 werden we Leasebijtellingvriendelijk.nl, omdat de bijtelling naar vier procent ging. De focus werd honderd procent elektrisch, bij voorkeur Tesla’s. Inmiddels hebben particulieren gebruikte EV’s ontdekt, dus werden we in 2024 iLectriccars.nl, als in iPad. Nu is tachtig procent van onze kopers particulier. Onze fossiele inruilauto’s verkopen we via mijn site SQUAB Automotive. Ik ben lid van BOVAG geworden omdat ik dacht dat ik dan meer auto’s zou verkopen, maar ik kreeg er juist meer consignatie-aanbod door. Mensen vertrouwen dat wij de verkoop goed regelen. Eigenaren begrijpen alleen niet altijd dat wij aan de bovenkant van de markt opereren en het dus tijd kost om een auto te verkopen. Kopers kiezen voor ons omdat we twaalf maanden BOVAG Garantie bieden. Bovendien hebben we veel kennis van Tesla’s en de markt, dus we kunnen adviseren en onze advertenties kloppen altijd. Kennis is macht.”

Maarten: “De techniek en de maatschappij veranderen, maar de branche blijft achter. Op de IVA kende ik veel mensen die in de autobedrijven van hun ouders werkten. Daar werd vaak vastgehouden aan het oude. Maar veel verschillende dingen blijven doen, is lastig. Je moet je specialiseren en dat vraagt scherpe keuzes. Als EV-specialist zijn wij uniek. Ons businessmodel is een mooi concept voor nieuwere en duurdere EV’s. Hoe duurder de auto, hoe hoger onze marge.”

Freek: “We vullen elkaar aan als team. Ik regel het transport tussen aanbieders en kopers. Ook zorg ik dat onze werkwijze steeds soepeler wordt, ook in onze beide panden. In de stallingsloods hebben we zes bruggen van drie verdiepingen met onze voorraad, EV’s en inruil. Consignatieverkoop heeft als voordeel dat we geen duur pand nodig hebben, want we werken alleen op afspraak.”

Flexibel

Martijn: “Ik geloof dat EV’s de toekomst zijn. Tesla heeft het beste businessmodel, zonder dealers, importeurs of showrooms. In een paar jaar werd de Model Y in 2024 wereldwijd de bestverkochte auto, dat vind ik knap. Elon Musk is geniaal, en geniaal en gek liggen helaas dicht bij elkaar. Na de afgelopen tien jaar weet ik dat het huidige tumult ook wel weer overgaat. Onze focus blijft op Tesla, want met andere merken hebben we last van dealers. Ik zie mezelf geen dealer worden. Met zijn vieren zijn we nu heel flexibel. Ik ben 57, werk zes dagen per week en denk niet aan stoppen. Geen idee wat ik dan zou moeten doen.”

Over iLectric Cars

  • Directie: Martijn, Maarten (sales), Freek (operationeel)
  • Aantal medewerkers: 4
  • Volume: bijna 300 gebruikte Tesla’s per jaar
  • Locatie: Almere (2 panden)

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 3-2025. Tekst: Sjoerd van der Linden, fotografie: Peter Arno Broer.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.