De pagina wordt geladen...
De scootermarkt heeft na de hoogtijdagen rond corona nu te maken met een dip. Helmplicht en de trage opkomst van de elektrische scooter zijn hier deels debet aan. Marinus Kaashoek, eigenaar van KDS Scooters in Sliedrecht en bestuurslid van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven, schaalt juist op. “Breed denken en luisteren naar de markt levert altijd nieuwe kansen op.”
Tijdens en na mijn autotechnische opleiding heb ik bij verschillende bedrijven binnen de mobiliteitsbranche gewerkt. Vanuit een van deze bedrijven kreeg ik de mogelijkheid om een bedrijfsactiviteit over te nemen. Hierdoor ontstond in 2015 KDS Scooters als een opzichzelfstaande onderneming. Dat is voor mij een goede keuze gebleken, ondanks dat de markt inmiddels volledig veranderd is. Tot aan corona floreerde de markt. Aan het begin van de coronaperiode al helemaal. Mensen konden niets met hun vakantiegeld en hiervan heeft de scooterbranche geprofiteerd. Het kon niet op. Tot 2023, de invoering van de helmplicht voor snorscooters. Het gevoel van even snel de snorscooter pakken, was verdwenen. De markt was niet meer wat het was en dat komt ook niet meer terug.”
“Ik wist dat het zuur zou worden. De helmplicht kwam immers niet ineens uit de lucht vallen. Er zijn in de afgelopen jaren veel scooterbedrijven failliet gegaan of zij hebben andere activiteiten opgepakt. Dit betekent dat er voor de overblijvers een grotere taartpunt is. Onder het motto ‘schoenmaker blijf bij je leest’ ben ik de scootermarkt trouw gebleven en dat betaalt zich nu uit. Het is druk.
“Mensen konden niets met hun vakantiegeld en hiervan heeft de scooterbranche geprofiteerd”
Ik ben al vanaf het begin merkdealer voor Piaggio, Vespa en Aprilia. Populaire producten met een goede naam. Ik heb ondertussen een monteur in dienst en er rijdt ook iemand met een bus in de regio rond om scooters op te halen voor reparatie en onderhoud. Want een grotere taartpunt betekent een groter servicegebied. Nog altijd vormt de brandstofscooter de hoofdmoot bij de verkopen. Dat komt onder andere omdat we hier in de regio Rotterdam - in tegenstelling tot Amsterdam - geen milieuzones hebben voor scooters. Ook wordt een scooter vaak gekozen vanwege lange afstanden in het buitengebied om naar school of werk te rijden. Daarvoor is de elektrische scooter voorlopig nog geen alternatief, is mijn ervaring.”
“Kijk, een brandstofscooter heb je vanaf zo’n drie mille. Een elektrische versie is eveneens vanaf die prijs leverbaar, maar dan is je actieradius beperkt tot zo’n 65 kilometer, waarna je een uurtje of zes moet opladen. Een actieradius tot 80 à 100 kilometer is mogelijk, maar dan betaal je het dubbele. Ondanks het BOVAG-onderzoek dat uitwijst dat de TCO (totalcost of ownership, ofwel totale kosten voor aanschaf, rijden, onderhoud en reparatie, red.) gelijk is voor brandstof en elektrisch, is de prijs/actieradius nog een drempel.
“We zijn de scootermarkt trouw gebleven en dat betaalt zich nu uit”
Daarnaast twijfelen mensen over de levensduur van de batterij. Het komt wel eens voor dat zo’n batterij kapot gaat, bijvoorbeeld door diepteontlading wanneer je een halfjaar niet rijdt of oplaadt. Het gesprek met een potentiële klant gaat daarom altijd over het doel van de aanschaf van een elektrische scooter. Hoeveel ga je rijden? Rij je geregeld? Want elektrisch kan zeker de juiste oplossing zijn. Vooruitkijken en goed naar de markt luisteren is belangrijk. Daarom ben ik bestuurslid van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. Ik houd de branche in de gaten en als collega-ondernemers helpen we elkaar met nieuwe ontwikkelingen. Zo ben ik zelf ook motorscooters gaan verkopen. Daar is op dit moment veel vraag naar vanwege files, drukte in steden, het gemak van overal parkeren en omdat het leuk rijden is. Piaggio heeft bovendien de MP3-motorscooter, met de kenmerkende dubbele voorwielen. Deze mag je met een B-rijbewijs rijden en is voor veel mensen hierdoor een prachtig alternatief.”
“Op tijd schakelen, weten wat er in de markt speelt en investeren in de toekomst hebben echt succes gebracht. Op dit moment zijn we te klein behuisd en daarom gaan we binnenkort een nieuw pand bouwen, op de plek waar we nu zitten. En als we dan toch gaan bouwen, dan meteen in één keer goed: ruim, modern en vooral duurzaam. Gasloos, met zonnepanelen en goed geïsoleerd.”
Dit artikel is in BOVAGkrant 6-2025 verschenen.