De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Marc kreeg plezier in ondernemen terug: ‘Het treintje loopt weer als een malle’
0%
Terug

Marc kreeg plezier in ondernemen terug: ‘Het treintje loopt weer als een malle’

03 dec 2024 Leestijd: 6 min

Ondernemer Marc van den Hout (links) van Autobedrijf Leidsche Rijn is een techneut in hart en nieren, maar een succesvolle zaak behelst meer dan alleen goed kunnen sleutelen. Hij worstelde zodanig met het managen van zijn snel groeiende bedrijf dat hij het plezier in ondernemen verloor en zelfs dacht aan stoppen. Oud-ondernemer Cees Bosboom schoot hem te hulp en stookte het ondernemersvuur in Marc weer op: “Het treintje loopt weer als een malle.”

Marc vertelt dat hij na jarenlang monteur te zijn geweest bij Audi in 2007 voor zichzelf begon. Hij richtte zich voornamelijk op onderhoud, reparatie en apk van personenauto’s. De zaken gingen goed en de onderneming groeide snel. Er werd een aantal keer verhuisd naar een groter pand en in de loop der jaren kwamen er meer monteurs bij.

“In totaal zijn we nu met 7 mensen”, begint Marc. “Ik heb gemerkt dat ik het als techneut moeilijk vind om leiding te geven. Daarnaast is de scheiding tussen werk en privé soms lastig te maken, omdat mijn vrouw de werkplaatsreceptie bemant en mijn zoon uit een eerdere relatie als monteur meewerkt. Ik hou het graag gezellig met iedereen, maar toch moet ik als leidinggevende de keuzes maken. Ik heb daar een tijd mee geworsteld en ik heb ook wel coaching gehad, maar dat bracht niet wat ik zocht. Het werd gewoon een zwaar ding; het plezier in ondernemen verdween.”

Het Ondernemersklankbord

Marc overwoog om te stoppen. In gesprek met zijn BOVAG-adviseur werd duidelijk dat Marc in aanmerking kwam voor een traject bij het Ondernemersklankbord. Die stichting biedt ondersteuning en advies aan ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. Hij kwam in contact met adviseur en oud-ondernemer Cees Bosboom. Met zijn jarenlange ervaring in de branche – als dga van Mitsubishi dealerbedrijf Auto Lancker in Weesp – was hij de aangewezen persoon om naar Marc te luisteren, mee te denken en advies te geven.

Cees vertelt dat Marc erg open was toen hij met hem om tafel ging. “Ik mocht ook apart in gesprek met zijn partner. Dat bood weer een andere invalshoek; een andere kijk op de zaak. Ik merkte dat er verschillen waren, maar ook genoeg overeenkomsten.” Na verloop van tijd en goede gesprekken stonden de neuzen weer meer in dezelfde richting.

Leren loslaten

Na de eerste gesprekken had Marc wel tijd nodig om goed te bedenken wat hij zelf wilde. In zijn eentje vertrok hij voor een maand met de camper naar Frankrijk om tot bezinning te komen. ‘Wie ben ik, wat wil ik en hoe gaan we de toekomst in?’, vroeg hij zichzelf af. Een belangrijke les was dat hij meer moest loslaten. Cees: “Je was eigenlijk als een bok op de haverkist.” Dat erkent Marc. “Ja, dat klopt wel, ik was aan het micromanagen”, lacht hij. “Ik moet erop vertrouwen dat mensen hun werk goed doen en het prima zelf af kunnen. Dat is een proces, ik werk er nog steeds aan.”

Toen duidelijk was dat Marc verder wilde, bekeken ze hoe hij dat moest aanpakken. Cees: “Marc wilde graag uitbreiden, want er lagen nog kansen. Maar welke kansen moest hij pakken? Er stonden elektrische fietsen in de showroom, maar daar gebeurde niet veel. Ik ben toen in de adviesmodus gegaan en heb gezegd: als je makkelijker en sneller geld wilt verdienen, kun je er beter een paar auto’s neerzetten. Probeer die in te kopen. Marc gaf toen aan de juiste kanalen niet te kennen, maar die ken ik wel weer. Dat moeten we nog verder uitwerken, maar er liggen zeker kansen.”

Doen waar je goed in bent

“Ik zei ook: waar ben je nu echt goed in? Waar ligt je hart? Jouw hart ligt in de werkplaats, en bij onderhoud van auto’s. En daar is nu enorm veel vraag naar. Waar kun je tegenwoordig nog snel met je auto terecht? Zorg dus dat je je werkplaats uitbreidt, dat zet zoden aan de dijk. Het is uurtje-factuurtje en je hebt marge op onderdelen. Dat treintje rijdt nu als een malle. En wanneer dat heel goed loopt, is er minder noodzaak aan commerciële verkoop en auto’s in de showroom.”

Marc vertelt dat hij met liefde af en toe nog bijspringt in de werkplaats. “Daar word ik nog steeds gelukkig van. Afgelopen zomer waren er minder monteurs en heb ik samen met mijn zoon veel in de werkplaats gestaan. Maar je moet wel opletten, want waar blijft dan de tijd om aan je bedrijf te werken in plaats van in je bedrijf? Nu staat het weer vol monteurs en heb ik weer meer tijd om andere dingen te doen.”

Luister naar je medewerkers

Marc vertelt dat personeelsadvies ook erg welkom was. “Tijdens een van de keren dat Cees aanwezig was op het bedrijf, deed zich toevallig een situatie voor met een ontevreden medewerker. Cees schoot te hulp en kon direct zijn kennis en ervaring inzetten. Resultaat was dat lucht geklaard was en de medewerker weer met plezier naar zijn werk gaat!”

Marc is zeker niet de enige die soms moeite heeft met het aansturen van medewerkers, stelt Cees. “Daar gaat het regelmatig mis met ondernemers. Ze zijn heel goed in wat ze doen, maar vergeten soms te luisteren naar wat er leeft onder hun mensen. Ik heb dat zelf ook moeten leren in mijn bedrijf. We hebben niet voor niets twee oren en één mond. We moeten meer luisteren dan praten.”

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.