Evenals zijn collega-autodealers kreeg Opel-dealer Liewes in Roden in 2021 van de Nederlandse importeur te horen dat het dealerschap van het merk in 2023 zou stoppen. Voor Liewes kwam dat niet als donderslag bij heldere hemel. Sterker nog: plan B was al in uitvoering.
Terug

Maak van je naam je merk

Ondernemerschap
Leestijd: 7 min

Evenals zijn collega-autodealers kreeg Opel-dealer Liewes in Roden in 2021 van de Nederlandse importeur te horen dat het dealerschap van het merk in 2023 zou stoppen. Voor Liewes kwam dat niet als donderslag bij heldere hemel. Sterker nog: plan B was al in uitvoering. 

Opzegging dealerschap

Liewes in Roden werd in 1967 Opel-dealer. Dan komt het natuurlijk wel even aan als je na zo’n lange tijd te horen krijgt dat daar een streep onder wordt gezet. Of niet? Hendrik Liewes, die het familiebedrijf samen met zijn broer en vader runt: “Opel is al sinds 1967 ons merk. Sinds die tijd zijn er natuurlijk wel meer dingen voorbij gekomen, zoals strategiewijzigingen en andere indelingen van rayons. Maar nooit eerder was het zo concreet en drastisch als in de herfst van 2021 toen importeur Stellantis aankondigde dat ons dealerschap per 2023 zou worden opgezegd. Toch vielen we daar niet van achterover. Natuurlijk zien wij ook dat het online aankopen of leasen van nieuwe auto’s steeds groeit en dat ‘elektrisch’ tot een lagere onderhoudsbehoefte leidt. Door deze en andere factoren wordt de rol van de dealer minder belangrijk. Natuurlijk is het zuur als het dealerschap van het merk waarmee je bent vergroeid, stopt. Aan de andere kant begrijpen we de insteek van Stellantis wel. Ook andere merkorganisaties gaan die kant op.” 

Plan B

Liewes is een familiebedrijf dat zo’n honderd jaar bestaat. Vandaag wordt het gerund door Hendrik en zijn broer Laurens. Hun vader Wim is, weliswaar op een wat lager pitje dan vroeger, ook nog actief in het bedrijf. Hendrik: “De rode draad van bijna honderd jaar Liewes is vooruit kijken. Toen we een jaar of drie geleden de eerste signalen opvingen dat het dealerschap wel eens kon stoppen, hebben we dat extra intensief gedaan, we hadden een plan B nodig. Ons geluk was dat een kans zich aandiende. In Roden had het in Volkswagen gespecialiseerde universele autobedrijf van Henk van Bergen namelijk een probleem; er was geen opvolging. Henk polste ons voor de overname van zijn goed bekendstaande Bosch Car Service-vestiging. Toen ging het snel. We namen het personeel en het klantenbestand over. Mooi detail: de deal was rond nog voor de officiële aankondiging van Stellantis kwam.” 

header-image
“We zijn volledig baas in eigen winkel. En dat voelt goed .”
Hendrik Liewes | Onafhankelijk autobedrijf Liewes in Roden

De kracht van een goede naam

Het vooruitdenken van Liewes in combinatie met de overname resulteerde ook in een nieuwe focus voor het bedrijf. Hendrik: “We richten ons erop om met (bijna) nieuwe auto’s een grote universele speler te worden in een gebied met een straal van twintig kilometer. Wat we daarbij maximaal willen uitnutten, is onze goede naam. Kijk maar naar de reviews: we staan heel goed bekend. We realiseren ons dat de echte Opel-klant het hier wellicht moeilijk kan krijgen. Als universeel bedrijf hebben we natuurlijk niet het hele gamma staan. Aan de andere kant kunnen we onze klanten nu wél (goede) alternatieven van andere merken aanbieden. En in de nieuwe situatie hebben we ook al gemerkt dat klanten juist bij ons (terug-) komen ómdat we Liewes zijn. Onze vanzelfsprekende service en gemoedelijkheid spelen een hoofdrol. Daarom hebben we van onze naam ons merk gemaakt, inclusief een eigen huisstijl, een goede website en de aansluiting met relevante formules zoals Bosch Car Service en CarSelexy. Ik kan me voorstellen dat er veel merkdealers zijn die dat in de nabije toekomst ook kunnen doen, zeker ook omdat er veel klanten zijn die gewoon geen zin hebben in bijvoorbeeld megastores en flagshipstores. Die categorie hecht waarde aan persoonlijk contact en een goede relatie. Wij combineren wel alle mogelijkheden en het gemak van online en social. Ik ben ervan overtuigd dat de dorpsdealer 2.0 de toekomst heeft.” 

Genieten

Geen dealer meer zijn heeft zo zijn voordelen. Het belangrijkste pluspunt volgens Hendrik is het wegvallen van veel regels en verplichtingen: “Als merkdealer moet je meebewegen met regels die op Europees niveau worden opgelegd. Het wegvallen daarvan mis ik totaal niet. Als universeel bedrijf ontstaat er simpelweg meer ruimte voor ondernemerschap volgens je eigen inzicht en visie. We zijn weer volledig baas in eigen winkel. En dat voelt goed.” 

Tips van Hendrik Liewes

  • Maak van je (goede) naam je merk.  
  • Goede klantrelaties betalen zich uit. 
  • Breng in kaart waar je staat in de regio en waar je je als onafhankelijk bedrijf op wil focussen. 
  • Zorg voor een eigen huisstijl/identiteit. 
  • Kom in beeld, blijf in beeld: zorg voor een goede online zichtbaarheid en wees actief op social media. 
  • Zoek aansluiting met relevante formules. 
  • Geniet van de vrijheid. In een onafhankelijk bedrijf ben je honderd procent baas in eigen winkel. 

Overweegt u ook om onafhankelijk autobedrijf te worden, of daarmee uit te breiden? En heeft u daar vragen over of wilt u advies? Neem dan contact op met Geert Brummelhuis (branchemanager BOVAG Autodealers) via geertbrummelhuis@bovag.nl of Jaap Verweij (branchemanager BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven) via jaapverweij@bovag.nl

Kennissessie  

‘Van autodealer naar onafhankelijk autobedrijf’ 

Door de verandering van het distributiemodel van auto’s kunnen merkdealers gedwongen worden om na te denken over een nieuwe toekomst voor hun bedrijf. Doorgaan als onafhankelijk autobedrijf is zo’n mogelijkheid. BOVAG helpt en ondersteunt bij het zoeken van een nieuwe richting. Zo brengt BOVAG in kaart hoe het retaillandschap er op korte en middellange termijn uit gaat zien. Bij de autoafdelingen binnen BOVAG, de merkdealers en universele autobedrijven, is een schat aan kennis en praktijkervaring aanwezig. Die is onder meer gedeeld tijdens de kennissessie ‘Van autodealer naar onafhankelijk autobedrijf’, die op 15 maart in het BOVAGhuis plaatsvond. Verschillende experts behandelden de aspecten die komen kijken bij de overgang naar een onafhankelijk autobedrijf. Aspecten zoals: de afwikkeling van het dealercontract, de marketing van een onafhankelijk autobedrijf, eventuele keuze van een garageformule, financiering, keuze voor diagnose-apparatuur en scholing van medewerkers. Ook kwamen twee panelleden met ervaring op het gebied van het verleggen van de bedrijfsfocus (onder wie Hendrik Liewes) aan het woord. 

Heeft u de kennissessie gemist? Of wilt u de informatie nog eens rustig tot u nemen?  Op mijn.bovag.nl/kennissessieonafhankelijk kunt u de bijeenkomst volledig of per onderdeel terugkijken. 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2022-03.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring