Kern van het zogeheten Futurise-trendmodel is de relatie tussen angst en zelfvertrouwen en ons gedrag. Toen Jempi Moens, uitvinder van dit model en oprichter van Fresh Forward, begin jaren tachtig het verband tussen gedrag en economie onderzocht, ontdekte hij iets opmerkelijks: een onbewust gevoel van zelfvertrouwen in de maatschappij – of het gebrek daaraan, dus een mindset van angst en onzekerheid – bepaalt onze behoeftes en dus ons gedrag. De economie is daar een weerspiegeling van. Simpel gezegd: in tijden van vertrouwen groeit de economie, in angstige periodes is er krimp.” Dertig jaar uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedrag, verricht op veel uiteenlopende domeinen zoals eten, reizen, mode, werken, wonen en vrije tijd, bevestigden die conclusie. Moens leerde ook dat de gevoelens van angst en onzekerheid in een regelmaat van ongeveer vijftig jaar op en neer golven (zie grafiek). Die golven vormen de basis van het trendmodel. “Door naar deze golven uit het verleden te kijken, kunnen we de toekomst voorspellen. Natuurlijk is elke tijd anders, die heeft zijn eigen technologie bijvoorbeeld. Daar houden we rekening mee”, licht Hansen toe. “Op dit moment bevinden we ons op een kantelpunt: helemaal op de top van een golf, die begin jaren negentig begon en die het einde markeert van meer dan twintig jaar zelfvertrouwen. Een tijd van optimisme, creativiteit, avontuur en grenzen verleggen. En met economische groei”, aldus Hansen. “We staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Met significante andere behoeftes, waarden, normen en principes. Als je om je heen kijkt, is die kanteling heel goed zichtbaar. Tijd om mee te veranderen dus!”