Terug

Leerzame virtuele blik in elektrische toekomst

Ondernemerschap
Leestijd: 4 min

Wat betekent de opkomst van elektrische auto’s voor mijn bedrijfsvoering? En, in hoeverre moet ik mijn autobedrijf daarop aanpassen? Allemaal vragen waar OOMT met zijn campagne ‘Opladen voor de toekomst’ op inspeelt. Speciaal voor autobedrijven is een VR-experience ontwikkeld die ondernemers virtueel meeneemt in de toekomst. De toekomst van het onafhankelijke autobedrijf stond ook centraal in de BOVAG-netwerkstudie over automotive retail in 2030, die vorig jaar is gepresenteerd.

 

Het wagenpark elektrificeert steeds verder. De grote vraag hierbij is: wat betekent dat voor de toekomst van uw autobedrijf als er steeds meer EV’s in de werkplaats gaan verschijnen? Via de VR-bril van OOMT krijg u als ondernemer een virtuele kijk hoe uw bedrijf er in de toekomst zou kunnen uitzien. Ook geeft het stof tot nadenken over het benodigde kennis- en opleidings­niveau van de medewerkers.

“Het is voor ondernemers soms nog moeilijk voor te stellen wat al deze ontwikkelingen concreet voor invloed gaan hebben op hun bedrijf. Met de VR-bril maken we dat meer tastbaar en kunnen we autobedrijven veel makkelijker een stap verder meenemen in die toekomst”, vertelt RenĂ© Bestevaar, adviseur bij OOMT. Hij bezocht al een aantal autobedrijven met de VR-experience en merkte dat de virtuele methodiek tot de verbeelding spreekt en stof tot nadenken geeft.

“Het is in ieder geval heel goed om te merken dat ondernemers door ons bezoekje met de VR-bril aan het denken worden gezet. Ze worden meer aangezet om strategische keuzen te maken en na te denken over de kansen en mogelijkheden die de opkomst van EV’s hun bedrijf kan bieden.”

Kansen en mogelijkheden

Om het makkelijker te maken, heeft OOMT vier verschillende virtuele werelden ontwikkeld. Te beginnen bij bedrijf 1, een conventionele onderneming die geen elek­trische voertuigen doet, bedrijf 2 heeft naast traditionele brandstofmotoren ook EV’s, bedrijf 3 ziet EV’s als onderdeel van het totale mobiliteitsaanbod en bedrijf 4 focust zich op een duurzaam beleid waar EV’s een onlosmakelijk onderdeel van zijn.

De campagne ‘Opladen voor de toekomst’ is onlangs van start gegaan en loopt voor een periode van twee jaar. De bewustwordingscampagne is specifiek gericht op ondernemers in het onafhankelijk autobedrijf. GeĂ¯nteresseerde bedrijven kunnen zich bij OOMT aanmelden voor een VR-experience.

Lees meer op oomt.nl/opladenvoordetoekomst.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-06-07. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring