Vooravond van succes
De fietsleasemarkt staat aan de vooravond van succes, volgens Edens. “De markt is er nog niet echt, maar groeit wel. Het is vergelijkbaar met private lease van auto’s een aantal jaren geleden. Bij autolease waren de grote leasemaatschappijen er snel bij en hebben zij de markt grotendeels in handen gekregen. Nu is het nog vroeg en kunnen de fietsretailers zelf de markt voor een deel in eigen handen krijgen. Maar, dan is niks doen geen optie. Anders herhaalt de geschiedenis zich opnieuw.” In de fietsbranche valt er daarnaast nog wel wat te winnen als het gaat om onderhoud. Daar kan de leasefiets een steentje aan bijdragen, voegt Edens daaraan toe. “Bij fietslease spreek je een vast maandbedrag af, waarbij je zeker weet dat de klant in ieder geval de komende drie jaar terugkomt voor onderhoud. Want dit is in het maandbedrag inbegrepen. De onderhouds-, reparatie- en arbeidskosten hiervoor betaalt de leasemaatschappij aan het fietsbedrijf. Je creëert daarmee een langdurige klantrelatie, en na afloop van het leasecontract kun je de klant natuurlijk weer een nieuwe aanbieding doen.” En nog een voordeel van lease: je hebt geen discussie met de klant over de prijs van de fiets, want er is een vaste maandprijs. “Verkopen is misschien eenvoudiger dan leasen, maar op lange termijn heeft het meer pluspunten. En uit onderzoek blijkt dat het voorziet in een behoefte van de klant, die de aanschafprijs van e-bike niet altijd in één keer kan betalen, onzeker is over pech onderweg of reparatiekosten. De leasefiets neemt die drempels weg.”
BOVAG Leasefiets wordt aangeboden door Friesland Lease in samenwerking met BOVAG.