BOVAG Leasefiets bouwt aan naamsbekendheid, interesse consument groeit
Terug

Leasefiets komt op gang

Producten en Diensten
Leestijd: 1 min

Nu de leasefiets langzaamaan bekender wordt, groeit ook de interesse van werknemers én werkgevers. Leasen kan in verschillende opzichten aantrekkelijker zijn dan kopen, voor zowel klant als fietsbedrijf. Wat zijn de pluspunten? En hoe start je?

In januari, nog voor de uitbraak van de coronacrisis in Nederland, werd de BOVAG Leasefiets geïntroduceerd. Inmiddels zijn we een half jaar verder en het gaat goed, vertelt Thomas Edens, projectleider van de BOVAG Leasefiets. “We zien een stijging van de aanvragen. Mensen overwegen serieus om over te stappen op de fiets, zodat ze niet met het openbaar vervoer naar hun werk hoeven te reizen. Fietsen is coronaproof, je bent buiten en kunt eenvoudig die anderhalve meter afstand houden.” Het leasen van een fiets is nog redelijk onbekend volgens Edens. Daarom wordt er volop online geadverteerd om de naamsbekendheid van BOVAG Leasefiets te vergroten. In vijf maanden resulteerde dat in 7,77 miljoen vertoningen online. Veertig procent van de BOVAG-fietsbedrijven heeft inmiddels al één of meer leads via de mail binnengekregen.

Vooravond van succes

De fietsleasemarkt staat aan de vooravond van succes, volgens Edens. “De markt is er nog niet echt, maar groeit wel. Het is vergelijkbaar met private lease van auto’s een aantal jaren geleden. Bij autolease waren de grote leasemaatschappijen er snel bij en hebben zij de markt grotendeels in handen gekregen. Nu is het nog vroeg en kunnen de fietsretailers zelf de markt voor een deel in eigen handen krijgen. Maar, dan is niks doen geen optie. Anders herhaalt de geschiedenis zich opnieuw.” In de fietsbranche valt er daarnaast nog wel wat te winnen als het gaat om onderhoud. Daar kan de leasefiets een steentje aan bijdragen, voegt Edens daaraan toe. “Bij fietslease spreek je een vast maandbedrag af, waarbij je zeker weet dat de klant in ieder geval de komende drie jaar terugkomt voor onderhoud. Want dit is in het maandbedrag inbegrepen. De onderhouds-, reparatie- en arbeidskosten hiervoor betaalt de leasemaatschappij aan het fietsbedrijf. Je creëert daarmee een langdurige klantrelatie, en na afloop van het leasecontract kun je de klant natuurlijk weer een nieuwe aanbieding doen.” En nog een voordeel van lease: je hebt geen discussie met de klant over de prijs van de fiets, want er is een vaste maandprijs. “Verkopen is misschien eenvoudiger dan leasen, maar op lange termijn heeft het meer pluspunten. En uit onderzoek blijkt dat het voorziet in een behoefte van de klant, die de aanschafprijs van e-bike niet altijd in één keer kan betalen, onzeker is over pech onderweg of reparatiekosten. De leasefiets neemt die drempels weg.”

BOVAG Leasefiets wordt aangeboden door Friesland Lease in samenwerking met BOVAG.

““Bij fietslease weet je zeker dat de klant de komende vier jaar terugkomt voor onderhoud. Je creëert een langdurige klantrelatie” ”
Thomas Edens, projectleider BOVAG Leasefiets |

Help, een lead. Wat nu?

1. Bel de klant binnen één dag op om een afspraak te maken bij u in de winkel.
2. Vraag de klant bij zijn bezoek in welke fiets hij interesse heeft.
3. Laat met de rekenmodule op bovagleasefiets.nl zien wat de fiets naar keuze per maand kost.
4. Maak op leasefiets.nl/dealers, het portaal van Friesland Lease, een offerte en geef die mee aan de klant.
5. Hoort u niks? Bel de klant dan op na twee of drie dagen.
6. Bij goed resultaat: lever de fiets.
7. Plan onderhoud in met de klant, doe dit op dalmomenten in de werkplaats.

Komt u er niet uit? Kijk ook eens op mijn.bovag.nl/leasefiets of neem contact op met BOVAG Ledenadvies, via ledenadvies@bovag.nl of (030) 659 53 00.

“Wij kiezen voor BOVAG Leasefiets vanwege het complete pakket. BOVAG is een kwaliteitsmerk. De website is top, mensen snappen hoe het werkt en je ziet per fiets direct het leasebedrag. Ook is het assortiment groot in vergelijking met andere aanbieders.”

René van der Haar, BikeCity IJsselstein
Foto-rene-Leasefiets.png
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 06-2020
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring