Terug

Klaar voor de toekomst

Producten en Diensten
Leestijd: 18 min

Elektrische auto’s, agentschapcontracten, superretailers – het rapport dat BOVAG deze zomer uitbracht over de toekomst van de autoretail (zie het cijferkader), bevestigde het nog maar eens: de automotive branche is ingrijpend aan het veranderen. Dat vraagt om scherpe keuzes van u als ondernemer. Welke opties u heeft is afhankelijk van waar u nu staat, maar grofweg zijn er twee smaken: specialiseren of verbreden. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Twee voorbeelden. 

Specialiseren: Bosch Car Service Vermaat 


Toen de eerste elektrische auto’s op de Nederlandse wegen kwamen, belandden ze al gauw ook in de werkplaats van Bosch Car Service Vermaat, via het bergingsbedrijf dat onderdeel uitmaakt van dezelfde groep. Vandaag de dag repareert Vermaat niet alleen in opdracht van dealers en dealerholdings uit de regio, maar staat het bedrijf ook landelijk bekend als EV-specialist. 

André Neve kocht in de jaren negentig Auto en Motoren Vermaat in Hellevoetsluis. Sinds die tijd is er in de automotive niet zo gek veel veranderd, vindt hij. “Het was de tijd dat computers en elektronica hun intrede deden in auto’s. Iedereen riep dat dat het einde zou betekenen van het onafhankelijke autobedrijf. Maar niets is minder waar, dat hebben we wel bewezen.” Zo kijkt Neve ook naar de opkomst van elektrische auto’s met een batterij of brandstofcel. Waar sommigen voorspellen dat fabrikanten hiermee alleenheerschappij zullen nemen over de branche, ziet Neve juist een belangrijke rol weggelegd voor het onafhankelijke autobedrijf. 

En daar heeft Neve alle reden toe. In zijn bedrijf wordt al jaren gewerkt met EV’s. Via zusterbedrijf Bergingscombinatie Vermaat kwamen de elektrische auto’s vrij snel na introductie in Nederland in de werkplaats terecht, of er werd ter plekke pechhulp verleend. “We zijn met vallen en opstaan begonnen. Bergen van een elektrische auto is niet zo simpel als een conventionele auto. Voor de zekerheid moet de spanning er helemaal vanaf. Je moet weten hoe je dat veilig kunt doen. Gaandeweg kregen we steeds meer kennis over hoe het werkt.” Bergen is wel minder vaak nodig: Neve schat dat tachtig procent van de pechgevallen met een EV ter plekke kunnen worden opgelost. “Vaak gaat het om softwareproblemen of storingen in randartikelen. We hebben de juiste technische informatie en apparatuur om dat te verhelpen.” 

Kostbare kunde

Rowen van den Doel, chef werkplaats bij Vermaat: “Wij rijden als eerste uit voor veel dealers in de Benelux, dus wij zijn een partij die erg veel te maken krijgt met elektrische auto’s. Zo hebben we in de loop van de tijd veel kostbare informatie verzameld, over gevoelige onderdelen en hoe je die snel en efficiënt kunt repareren of vervangen. En als we iets niet zelf konden verhelpen, vroegen we altijd aan de dealer die het oppakt wat er precies is gedaan. We blijven voortdurend leren. En niet alleen uit de praktijk; we volgen voortdurend trainingen en ontvangen technische informatiebulletins. Laatst hebben we een cursus gevolgd over het reviseren van accupakketten. Dat is kostbare kunde voor de toekomst; vandaag de dag kan nog bijna niemand dat. We willen graag voorop blijven lopen.” 

Het vergaren en op peil houden van die kennis kost wat, maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug. Van den Doel: “Dealers en andere autobedrijven uit de regio weten ons al te vinden als ze problemen hebben waar zij niet uitkomen. Op dit moment heb ik een auto staan die helemaal uit Almelo is gekomen. Wij weten er wel raad mee. We hebben de ambitie om hier heel groot in te worden. De garage draait nu nog grotendeels op diesel en benzine, maar je kunt beter klaar zijn voor de toekomst dan te laat.”  

“Wij krijgen auto’s van dealers waar zij niet uitkomen”
Rowen van den Doel | chef werkplaats bij Vermaat

Award

Het bedrijf timmert ook op een ander vlak aan de weg. Eerder dit jaar werd Vermaat tweede in de ZEV Safety Award, een prijs voor veilig werken aan zero-emissie voertuigen van WE-POWER, Edge Mobility, Innovam, AutoNiveau en BOVAG. Rowen van den Doel: “Bij winnaar Pouw werken misschien wel duizend mensen, Ekris [derde plek, red.] is ook heel groot. Wij zijn maar met zes man, dus we waren zeer vereerd.” Maar dat Vermaat zulke hoge ogen gooide, is zeker niet toevallig, voegt hij eraan toe. “Veiligheid is alles. We hanteren strikte procedures op dat gebied. Ik ben werkverantwoordelijke, drie anderen zijn NEN-gecertificeerd en mogen onder mijn supervisie aan elektrische auto’s werken. Daar zijn gradaties in, maar in alle gevallen geldt dat die maatregelen er niet voor niks zijn. We houden elkaar scherp. Ik hoop bij een volgende uitreiking als eerste te eindigen.” 

Tips

  • Gun elkaar de kennis en het werk.  
  • Investeer in opleiding en training van je personeel.  
  • Wees niet bang om te werken met EV. Van den Doel: “Als je weet hoe het moet en je hebt de papieren, is werken aan een EV niet zo gek veel anders dan een brandstofauto.” 

Cijfers automotive retail in 2030

14% krimpt de bruto omzet van de autoretail in totaal tot aan 2030. 40% van de nieuwverkoop is direct van fabrikant naar eindklant.  

590.000 nieuwe personenauto’s en bestelwagens worden er bij elkaar opgeteld in 2030 verkocht. Dit betekent een groei van verkoop nieuw ten opzichte van nu, maar de bruto omzet in deze markt krimpt voor autodealers door nieuwe distributievormen met 36%. Er ontstaat een overcapaciteit van 45%, uitgedrukt in vestigingen.  

3,6 miljoen bedraagt het verkoopvolume van de occasionmarkt in 2030. Hoewel dat een groei betekent, krimpt de aftersalesomzet van de autoretailers licht met 4% door normaliserende marges en fabrikanten die, weliswaar beperkt nog, occasions gaan verkopen. 

36% is de verwachte overcapaciteit van vestigingen/werkplaatsen in 2030, vooral door lage marges op EV’s. Hoewel het aantal contactmomenten zal stijgen, krimpt de aftersalesomzet (reparatie en onderhoud) voor retail met 11%. 

Verbreden: Volvo Nieuwenhuijse 


Volvo-dealer Nieuwenhuijse staat aan de vooravond van een grote verandering: de dealervestigingen worden de komende jaren omgezet naar agentschappen. De twee jonge ondernemers aan het roer van de groep zien dat niet als een bedreiging, maar als een kans. Ze zetten vol in op een divers bedrijf met een haarscherpe focus: de klant geven wat hij verwacht.  

De dagelijkse leiding over Nieuwenhuijse, een groep met vijf Volvo-dealervestigingen en enkele andere bedrijven, is in handen van twee jonge, ambitieuze ondernemers. De een is als het ware opgegroeid in de automotive, de ander is een totale buitenstaander. De droom van Jelle Nijman (34), was altijd al om een eigen bedrijf te hebben. Hij is opgeleid als elektrotechnisch ingenieur en was voorheen werkzaam als eindverantwoordelijke van de ontwikkel- en productieafdelingen van een zeer innovatief bedrijf. Zijn schoonvader, Peter Nieuwenhuijse, vroeg of hij, samen met een compagnon, diens Volvo-dealerbedrijf wilde overnemen. “Het was niet waar ik voor ben opgeleid”, zegt Nijman. “Toch zag ik veel raakvlakken. De automotive is vandaag de dag een heel vooruitstrevende sector.” 

Die compagnon is Frank Moormann (32). In 2008 ging hij als stagiair aan de slag bij Nieuwenhuijse, in de verkoop. Later volgde hij de IVA en rondde hij een bachelor Marketing & Management af in de Verenigde Staten. Toen hij terugkwam in Nederland, keerde hij terug op het nest bij Nieuwenhuijse, waar hij verder ging als autoverkoper. Van daaruit ontwikkelde hij zich tot accountmanager business sales. “Toen Peter Nieuwenhuijse mij in 2017 vroeg, zei ik volmondig ja. Ja tegen dingen doen met de veranderingen die er zijn in deze branche. En ik heb er zeker geen spijt van: het wordt alsmaar interessanter.” 

Hoge verwachtingen

Tussen alle trends die vaak benoemd worden, springt er voor Moormann eentje heel duidelijk uit: de veranderende klantbehoefte. “Op dat punt staan veel bedrijven stil. Wij willen hierin juist voortdurend de volgende stap zetten. Een voorbeeld. Volvo vraagt monteurs om personal service technicians te worden, technici die zelf met klanten communiceren. Sommige monteurs vinden dat moeilijk. Maar ze hebben wel een Apple Watch om en bestellen op Coolblue. Ergens weten zij dus wel wat klanten willen: maatwerk, ontzorgd worden, de beste service. Volvo wil daarop inspelen, wij ook. In allerlei branches buiten de automotive zitten afdelingen vol mensen klaar om jouw lead zo snel mogelijk op te volgen. En dan lukt het een autobedrijf niet om nog dezelfde dag een offerte te sturen? Ons doel is meegaan in de hoge verwachtingen die de klant vandaag de dag heeft.” 

Dat Volvo de komende jaren dealers gaat overzetten naar agentschapcontracten is daarin geen obstakel. Jelle Nijman: “Uiteraard verandert er daardoor veel in het bedrijf. Wij verkopen de auto niet meer, dat doen we voor en namens de fabrikant. Toch hebben wij nog een duidelijke rol te spelen voor het deel van de klanten dat graag naar de showroom wil, met een verkoper wil praten en een auto wil kopen bij een fysieke vestiging. Dat er een andere naam op de factuur staat, heeft uiteraard impact op onze budgetten. Daarom richten we ons op verbreding en diversificatie van onze activiteiten.” 

“Het draait om auto’s, maar ook om hospitality en beleving ”
Frank Moormann | directeur Volvo Nieuwenhuijse

Eigen abonnementen

Vanuit die insteek heeft Nieuwenhuijse de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke stappen gezet. In 2021 kochten Moormann en Nijman Specialized Concept Store Stappenbelt in Apeldoorn. “Specialized is een premium merk in sport- en stadsfietsen”, zegt Nijman. “Een hoogwaardig kwaliteitsproduct dat mooi aansluit bij het Volvo-merk. In alle dealervestigingen besteden we aandacht aan Specialized. Alle leenfietsen zijn Specialized e-bikes. En we organiseren e-bike rides voor Volvo-rijders vanuit de winkel in Apeldoorn.” Een grote wens is om zelf mobiliteitspakketten en fietsenplannen te ontwikkelen en aan te bieden, dus zonder expertise van externe partijen. Daaraan wordt nu gewerkt. Moormann: “Onze finance manager komt van een leasemaatschappij. Hij heeft kennis over hoe je abonnementsvormen in eigen huis kunt ontwikkelen.” 

Waldorf

Een andere loot aan de stam is MAX’S Mobility, een onafhankelijk autobedrijf binnen de groep. Moormann: “De Volvo-vestigingen ruilen van oudsher veel auto’s in van andere merken. Die verkochten we vaak aan de handel, die daar geld aan verdient. We wilden dat graag helemaal in eigen hand houden. Jelle en ik zijn toen op een blanco A4’tje begonnen: hoe kun je een onafhankelijk autobedrijf anno nu het beste vormgeven? We kwamen erop uit dat het draait om auto’s, maar ook om hospitality en beleving. Bij een universele garage denken mensen al gauw aan olie, gereedschap en banden. Wij draaien het om: je komt binnen in een lobby als het Waldorf Astoria (hotel, red.), krijgt een kop koffie die een barista uit een glanzende machine tovert. Onze showroom heet de ‘dancefloor’, want fun is belangrijk. Achter de ruiten van de auto’s hangen QR-codes die je kunt scannen voor de prijzen – dezelfde als die we online adverteren. Wij kunnen die prijzen dagelijks aanpassen op basis van de voorraad- en verkoopcijfers. Daar zijn we heel open over: transparantie is cruciaal. Onze auto’s zijn allemaal van dealerkwaliteit. Wie online een lead achterlaat, wordt binnen dertig seconden gecontacteerd. En we voorzien in alle behoeftes die een klant maar kan hebben. Wie de auto bij ons verzekert, krijgt twee jaar extra garantie. We bieden onderhoudscontracten, financiering en ga zo maar door.”  

Hotelkamer

MAX’S is gevestigd in een pand dat Volvo Nieuwenhuijse voorheen deelde met een dealer van een ander merk. Nijman: “De directiekantoren die erbij horen, zijn omgebouwd tot flexwerkplekken waar klanten van MAX’S en Nieuwenhuijse kunnen werken en vergaderen.” Moormann: “We hebben daar zelfs een hotelkamer ingericht. We laten maar even in het midden of die daadwerkelijk wordt gebruikt. Het gaat om de gastvrijheid die we willen uitstralen.” Want dat is waar Moormann en Nijman op inzetten voor de toekomst, wanneer agentschapcontracten de norm worden: klanten perfect bedienen, een belevenis bieden. Moormann: “We zijn delivery partner voor Polestar en Lynk & Co, twee merken die uitsluitend werken met agentschapcontracten. We leveren af maar verkopen niet. Andere autobedrijven laten dat liggen omdat ze het als bedreiging zien. Wij willen er juist in mee, als een rubberbootje op de golven anticiperen op waar het naartoe gaat, in plaats van als een olietanker heel langzaam bijdraaien.”  

In het licht van de grote veranderingen die gaande zijn, zien Nijman en Moormann het als hun opdracht om buiten de gebaande paden te treden. “Daarvoor moet je ook de kennis in huis halen”, zegt Moormann. “We noemden al onze finance manager. Onze inkoopafdeling wordt geleid door een voormalig directeur van een groothandelsbedrijf. Hij weet alles van b2b-inkoop en -verkoop. We hebben mensen nodig die ons kunnen helpen om dingen op een nieuwe manier te doen. Anders blijven we steken in hoe ik het in 2008 heb geleerd.” Nijman: “Ons doel is om elke klant te bedienen op de manier die hij of zij wil. Offline of online: iedereen moet de ideale ervaring hebben, naadloos een auto kunnen kopen. We weten niet wat de toekomst brengt, maar we zijn overal op voorbereid.” 

“Het draait om auto’s, maar ook om hospitality en beleving ”
Frank Moormann | directeur Volvo Nieuwenhuijse

Tips

  • Verzamel de juiste mensen om je heen met het oog op de toekomst. 
  • Blijf dicht op de behoefte van de consument zitten, hoe snel die ook verandert. 
  • Wees op alle fronten aanwezig en zorg overal voor een naadloze dienstverlening. 

Meer informatie Wilt u meer weten over de toekomst van de autoretail? BOVAG heeft een aantal studies laten uitvoeren om u te inspireren en te ondersteunen op weg naar een succesvolle toekomst. Bekijk het dossier op mijn.bovag.nl/toekomstautoretail.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 11-2022
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring